Gå til innhold

Dere med tre barn på barneskolen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er hverdagen deres? Jeg tror jeg snart blir gal av min egen!

Ungene spiller fotball på hver sin fotballarena og ingen kommer seg dit de skal for egen maskin (lange avstander, ikke kollektivt). Det betyr at vi er avhengig av to foreldre i sving med hver sin bil fire dager i uka! 3 kioskvakter på ei uke er heller ikke uvanlig. 

I tillegg har de flere aktiviteter, men disse går/sykler de til.

Så er det skolen. Foreldremøte med to døgns varsel. Avtaler mellom skole/barn/foreldre om ekstra fokus på lesehastighet, engelsk uttale, gangetabeller... Generelt mye lekser. Så må de finne på ekstra sosiale ting i eninga som krever ekstra foreldre som kan sykle, kjøre, hente, bake og jeg vet snart ikke hva....

Er dette normalt alle andre steder? Jeg syns vi bor på et vel tungrodd sted, men min mann mener det er som dette overalt. 

Jeg burde tydelig hatt færre barn hadde jeg visst 😔 Og ære være de som er alene med tre stykk! Vi rekker ikke over med to engasjerte foreldre en gang 😫

Anonymkode: 28886...dc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jupp, er sånn her og. Nå har jeg en på ungdomsskolen, en på barneskolen og en i bhg, men dagene er fyllt opp HELE tiden! Og det selv etter at de to eldste slutta på fotball og karate. Nå er det bare dans på eldste og hun sykler. Jeg blir sprø. Møter, samtaler, dugnader, baking etc etc etc. Blitt bedre nå som hun eldste er såpass stor, men det er ikke mye tid til å puste. Du glemte alle de utallige bursdagene som er! :) Legg til en mann som er hjemme tidligst kl 18 hver dag, om han i det hele tatt kommer hjem, og du har et stk utslitt mor :)

Anonymkode: 0008c...00c

Skrevet

Veldig kjent. Vi har to i bhg også, som må bli med på slep😅 Stort sett har vi mandager fri (bortsett fra når ett av barns har kamp denne dagen). Ellers tre ulike treninge tirsdag (en ganske nær hjemmet, de to andre en drøy mil i hver sin retning), en på onsdag, tre på torsdag (samme som tirsdag), to på fredager, tre på lørdag (begge seks mil hjemmefra, ingen å samkjøre med), og tre på søndag. I tillegg kommer kamper, dugnader, foreldremøter etc. Skolen er flink til å gi beskjed om møter  i relativt god tid. 

Anonymkode: b04d9...998

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Veldig kjent. Vi har to i bhg også, som må bli med på slep😅 Stort sett har vi mandager fri (bortsett fra når ett av barns har kamp denne dagen). Ellers tre ulike treninge tirsdag (en ganske nær hjemmet, de to andre en drøy mil i hver sin retning), en på onsdag, tre på torsdag (samme som tirsdag), to på fredager, tre på lørdag (begge seks mil hjemmefra, ingen å samkjøre med), og tre på søndag. I tillegg kommer kamper, dugnader, foreldremøter etc. Skolen er flink til å gi beskjed om møter  i relativt god tid. 

Skulle være to på lørdag. 

Skrevet

Vi bor heldigvis slik til at det er få og sykkelavstand til alt barna driver med. Det blir tidlig lagt en ordning hvor barna samles og går til skolen selv (vi har kun 300 meter på gangsti uten bilvei ved siden av). Innen 500 m omkrets så har vi så og si alt av fritidstilbud, som tennis, fotball, håndball, ishockey, diverse kampsport, turn, svømming, amerikansk fotball og riding (som riktig nok er 1,5 km fra hjemmet vårt). Og sikkert flere idretter jeg ikke kjenner til. Vi bosatte oss bevisst veldig sentralt, men barnevennlig. Ulempen er at vi betaler veldig mye for å bo, men er flinke til å prioritere bort andre ting (kjøpe brukt, har ikke bil osv). Men vi unngår en del av at henting og levering tar en stor del av tiden vår, for tidsklemma er ganske presset fra før med tre små..

Anonymkode: 3d61d...bd8

Skrevet

Jada, helt vanlig 

Jeg skjønner ikke at folk snakker om at småbarnstiden et så slitsom, da hentet vi jo i barnehagen og kunne ha en rolig ettermiddag hjemme 😉

Anonymkode: 69626...566

Skrevet
Akkurat nå, Optatium skrev:

Velg korps sier jeg bare! 😜

Eller dataspill🎮😁

Skrevet
6 minutter siden, Optatium skrev:

Velg korps sier jeg bare! 😜

Korps?? Som har de eviglange dugnadene med det forbanna loppemarkedet?! Nei takke meg til. Mannen min måtte ta fri fra jobb for å delta på dugnad. 40 timer på 4 dager måtte han sette av til det jævla korpset. Jeg var sengeliggende i graviditeten så alt falt på han. Da fikk vi en sur mail om at vi måtte da få noen taner/onkler eller besteforeldre til å stille opp?? For de var avhengig av at begge foreldrene stilte opp!

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, helt vanlig 

Jeg skjønner ikke at folk snakker om at småbarnstiden et så slitsom, da hentet vi jo i barnehagen og kunne ha en rolig ettermiddag hjemme 😉

Haha, nei jeg ler litt hver gang jeg tenkte at å ha to barn i barnehagen var slitsomt! :)

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korps?? Som har de eviglange dugnadene med det forbanna loppemarkedet?! Nei takke meg til. Mannen min måtte ta fri fra jobb for å delta på dugnad. 40 timer på 4 dager måtte han sette av til det jævla korpset. Jeg var sengeliggende i graviditeten så alt falt på han. Da fikk vi en sur mail om at vi måtte da få noen taner/onkler eller besteforeldre til å stille opp?? For de var avhengig av at begge foreldrene stilte opp!

Tror det var ironi 😂

Anonymkode: f3bb8...77a

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det var ironi 😂

Haha åja :) Men har lest flere steder at korps faktisk ikke er stress altså! :)

Skrevet

Det høres vanvittig mye ut. Vi har større aldersforskjell og har derfor unngått det værste hektiske hardkjøret. 

Anonymkode: 041f6...4b7

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det var ironi 😂

Det har definitivt ikke ironi. 

Men øvelse i uka, to seminarer på helg i året. Ett loppemarked og en 17.5. Høstkonsert og vårkonserten. That's IT. 

Dessuten får alle være med hele tiden, ingen trenere og foreldre som skriker og krangler, ingen benkeslitere, ikke eviglange turer til kamper langt unna. 

Korps er tingen! Nevnte jeg st det er skadefritt? Og mye billigere?? 

Skrevet

Skjønner ikke at dere gidder😛

Anonymkode: ee223...d1b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er alternativet da mener du? 

Har ungen lyst til å spille fotball kunne det ikke falle meg inn å si at det får du ikke lov til for mamma gidder ikke følge opp fritidsaktiviteter.... 

Jeg mener all fysisk aktivitet skal applauderes og følges opp, og vil du ikke følge opp får du droppe å få barn 

Men at det er en hektisk periode i livet er ikke å fornekte 

Skrevet
5 minutter siden, Optatium skrev:

Det har definitivt ikke ironi. 

Men øvelse i uka, to seminarer på helg i året. Ett loppemarked og en 17.5. Høstkonsert og vårkonserten. That's IT. 

Dessuten får alle være med hele tiden, ingen trenere og foreldre som skriker og krangler, ingen benkeslitere, ikke eviglange turer til kamper langt unna. 

Korps er tingen! Nevnte jeg st det er skadefritt? Og mye billigere?? 

Vi har definitivt ikke barn i samme korps.

Her er det korpsøvelse en gang i uka + enetimer en gang i uka + øving hjemme hver dag med hjelp av foreldre.

Det koster ca 10.000 i året. Vi har 40 timers dugnad til loppemarkedet + 5-10 timer til et annet arrangement + å gå med loppelapper + 2 korpsvalter i året + baking 4 eller 5 ganger i året + at noen må være med på turer + foreldremøter osv.

Jeg har barn som driver med litt forskjellig. Korps er dessidert det mest krevende for foreldrene med fotball som nr.2. Judo er det letteste, men det varierer nok fra korps til korps og fra klubb til klubb.

Anonymkode: cbf6a...b3c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan sett noen grenser, men man må nok også bare godta at det kreves en del innsats for å følge opp barna sine på en god nok måte.

Anonymkode: cbf6a...b3c

Skrevet

Jeg er alene med tre skolebarn og klarer meg fint så lenge jeg har valium:)

Anonymkode: 44a38...f1a

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene med tre skolebarn og klarer meg fint så lenge jeg har valium:)

Anonymkode: 44a38...f1a

Åh fy søren! Nå døde jeg litt kjenner jeg 😂

Dette er jo ikke en kamp om hva ungene skal få lov og ikke få lov til synes jeg. Ungene får drive med det de vil, men jeg innser jeg kommer til kort. Vi bor sentralt i denne kommunen, men fritidsaktivitetene er altså helt inni hamperæva slitsomt lagt opp. Jeg kikker litt rundt i andre kommuner og ser vi kan bo slik at ungene kommer til fra fotballarenaen selv, alle spiller for samme klubb osv og det virker veldig fristende 😊 Alle monner drar i en hektisk hverdag. Og nei, alt er ikke med her 😅 Det pendles langt hver dag til/fra jobb, det jobbes pålagt overtid, det gjennomføres treningshelg, cup, seminarer osv osv. Vi har ikke en eneste helg før jul uten at noe er avtalt allerede 😥 Bare så trist å leve de "beste årene av sitt liv" og glede seg til å bli pensjonist 😅

Hi

Anonymkode: 28886...dc6

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor heldigvis slik til at det er få og sykkelavstand til alt barna driver med. Det blir tidlig lagt en ordning hvor barna samles og går til skolen selv (vi har kun 300 meter på gangsti uten bilvei ved siden av). Innen 500 m omkrets så har vi så og si alt av fritidstilbud, som tennis, fotball, håndball, ishockey, diverse kampsport, turn, svømming, amerikansk fotball og riding (som riktig nok er 1,5 km fra hjemmet vårt). Og sikkert flere idretter jeg ikke kjenner til. Vi bosatte oss bevisst veldig sentralt, men barnevennlig. Ulempen er at vi betaler veldig mye for å bo, men er flinke til å prioritere bort andre ting (kjøpe brukt, har ikke bil osv). Men vi unngår en del av at henting og levering tar en stor del av tiden vår, for tidsklemma er ganske presset fra før med tre små..

Anonymkode: 3d61d...bd8

Hvor bor du? Høres ut som et perfekt sted å bo :)

Skrevet

Sier også velg korps. Her er det også slik hun over nevnte👍🏻

Anonymkode: 788f8...8af

Skrevet

Helt vanlig. Har derfor sagt nei til fotball, synes det er viktigere å ha god tid til lekser og hverandre i hverdagen enn å prioritere fotball. To går på friidrett og en går på kamsport. En dag hver i uka.

Anonymkode: ce28b...df8

Skrevet

Dette er grunnen til at jeg stoppet på 2 barn... Nå er de fortsatt ganske unge og går på svømming 1 gang i uka, gruer meg litt til turneringer, dugnader etc ved siden av full jobb etc. 

Anonymkode: 9dff9...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...