Gå til innhold

Dere med barn som har drosje som skoleskyss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. klassingen har nettopp fått innvilget drosje som skoleskyss.

Bruker deres barn bilseter i drosja? I såfall, hvordan løser dere det? Har drosja seter, eller bruker dere egne seter?

Anonymkode: 8e6c7...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her stiller drosjen med bilstol. Hadde vært tungvindt om de ikke gjorde det for da måtte barnet drasse på bilstolen på skolen hele dagen.

Anonymkode: aeef9...810

Skrevet

Skal ringe drosjen for å høre i dag, for disse dagene hun har tatt drosje, sier hun at hun ikke har sittet i sete. Har ikke fått sett selv da jeg hsr dratt tidlig på jobb og eldstemann på 15 år har sendt henne avgårde.

De kan vel ikke mene at 6-åringene skal sitte uten sete?

Hi

Skrevet

Jeg hadde forlangt taxi med pute. Mange av dem har integrerte puter. 

Anonymkode: 09058...ca0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal ringe drosjen for å høre i dag, for disse dagene hun har tatt drosje, sier hun at hun ikke har sittet i sete. Har ikke fått sett selv da jeg hsr dratt tidlig på jobb og eldstemann på 15 år har sendt henne avgårde.

De kan vel ikke mene at 6-åringene skal sitte uten sete?

Hi

Bilsete må dere skaffe selv. Som oftest er det ikke fast sjåfør og turen blir sendt ut til sjåførene 15 min før hun skal hentes. Hvis dere krever at drosjen skal ha bilsete, så kan dere risikere at hun blir sen på skolen for de færreste drosjer har bilsete i bilen. Og er ikke sikkert at de bilene som har bilsete er i området når turen blir sendt. Dere får sende med bilsete/pute også ta det ut når dere kommer på skolen også ta med i drosjen hjem igjen. 

Skoleturer er ikke bra betalt og det er fastpris på de så du kan ikke forvente at den med bilsete i drosjen gidd å kjøre langt for å hente din datter hvis sjåføren ikke er i området hvor dere bor når turen blir sendt ut fra kjørekontoret.

Anonymkode: 81091...361

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bilsete må dere skaffe selv. Som oftest er det ikke fast sjåfør og turen blir sendt ut til sjåførene 15 min før hun skal hentes. Hvis dere krever at drosjen skal ha bilsete, så kan dere risikere at hun blir sen på skolen for de færreste drosjer har bilsete i bilen. Og er ikke sikkert at de bilene som har bilsete er i området når turen blir sendt. Dere får sende med bilsete/pute også ta det ut når dere kommer på skolen også ta med i drosjen hjem igjen. 

Skoleturer er ikke bra betalt og det er fastpris på de så du kan ikke forvente at den med bilsete i drosjen gidd å kjøre langt for å hente din datter hvis sjåføren ikke er i området hvor dere bor når turen blir sendt ut fra kjørekontoret.

En 6 åring er sjelden over 135cm og har ikke lov å sitte uten sikring. Hvis sjåføren velger å kjøre uten, risikerer han/hun å få bot. Jeg vil også tro skolen er pliktig til å sørge for at transporten de skaffer er lovlig. Hvis de likevel ikke klarer å ordne det, hadde jeg kjøpt en egen pute til å bruke. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 6 åring er sjelden over 135cm og har ikke lov å sitte uten sikring. Hvis sjåføren velger å kjøre uten, risikerer han/hun å få bot. Jeg vil også tro skolen er pliktig til å sørge for at transporten de skaffer er lovlig. Hvis de likevel ikke klarer å ordne det, hadde jeg kjøpt en egen pute til å bruke. 

Ja, sjåførene risikerer bot. Men det er foreldrenes ansvar å skaffe bilstol/pute. Tro meg, jeg har vært igjennom denne møljen før, og vet om flere som også har skoleskyss til barna (i ulike kommuner) som har fått samme svar. Det er ikke så vanskelig å sende med bilsete, Evt kjøp en pute. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er du helt sikker på? Skolekjøring blir gitt på anbud. Og det kreves (selvfølgelig!) at turen er gjort i tråd med lov og rett i norge. Barn under 135cm/under 36kg skal sikres i bil. Og det er sjåførens ansvar. Så drosjesjåføren er ansvarlig for å sikre sine passasjerer. 

Her har alle taxier som har skolekjøring både bilstol og pute tilgjengelig i bilen. Kommunen sitter også ned ett ansvar her, og det går på sikker skolevei. 

Anonymkode: 78b11...680

Skrevet

Har brukt drosje til datteren min i mange år, aldri vært noe problem  med pute og sete. 

Anonymkode: 8b5d6...4d2

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har brukt drosje til datteren min i mange år, aldri vært noe problem  med pute og sete. 

Har drosjene hatt puter selv?

Skrevet

Jeg syns det er litt rart at jeg som forelder må sørge for at mitt barn kjøres lovlig i drosjen. Hvis jeg kjører rundt på mine eller andres barn, er det jo mitt ansvar som sjåfør at barna er riktig sikret.

Har heller ikke fått noe beskjed om å sende med sete. Syns det høres noe tungvindt ut at 6-åringen må drasse rundt på et bilsete hver dag.

Hi

Skrevet (endret)

De fleste drosjer har pute tilgjengelig, men ikke større bilstoler. Det vil de skaffe om det blir bestilt.

Det er alltid sjåførens plikt å påse at alle mindreårige er sikret i bil, aldri andres ansvar.

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Så da bør egentlig drosjen ha pute tilgjengelig for de som trenger?

Hi

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har drosjene hatt puter selv?

Ja det har de, 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da bør egentlig drosjen ha pute tilgjengelig for de som trenger?

Hi

Det er de pålagt å ha ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...