Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Sarkastiske kommentarer, blikk, og følelse av å være mislikt. Forskjellsbehandling etc. Manglende tilrettelegging etc. Får aldri tilbake lekser, med ros. Får faktisk aldri tilbake rettede lekser. Hva gjør man? Anonymkode: 80037...448
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Dette er jo veldig alvorlig, og noe jeg i første omgang ville tatt opp med rektor/ avdelingsleder. Hvis det ikke fører frem må dere gå til fylkesmann. Anonymkode: 9e19d...941
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Takk for svar. Har du erfaring med dette? Blir læreren flyttet? Blir det enda verre for barnet om ikke læreren blir flyttet? Hvor finner jeg rutiner på hvorledes slikt skal håndteres? Vi er litt engstelige for hvordan ting kommer til å bli om vi tar det opp. Lurer på hva vi kan forvente oss. Jeg synes også at dette er veldig alvorlig. Anonymkode: 80037...448
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 Mitt barn ble mobbet. Hadde heldigvis beviser i form av stygge tilbakemeldinger i svar på lekser. Fikk unnskyldning av rektor at barnet mitt ikke hadde hatt det godt på skolen, god oppfølging av andre lærere fikk barnet mitt etterpå. Jeg prøvde i det lengste og rettferdiggjøre lærerens oppførsel, men begeret fløt over da elevene også tok etter lærerens holdning mot barnet mitt, og det ble mobbet av de fleste i klassen. Pga bevisene jeg hadde, fikk læreren valget om å slutte selv, eller bli oppsagt. Læreren valgte selvfølgelig å slutte selv, og begynte å jobbe på nabo-skolen. Jeg syns læreren slapp billig unna, men kunne ikke gjøre så mye med det. Anonymkode: ea2da...2ab
skjotta Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 Vi gikk gjennom dette i fjor. Datteren vår ble utsatt for en lærer som ikke evnet å ta hensyn til spesielle behov, som kjeftet og brølte, stemplet henne ovenfor resten av klassen osv. På møter med meg og ppt (og rektor) til stede var hun direkte hånlig og frekk og når hun fikk svar tilbake fra meg eller ppt kunne hun gjerne løpe gråtende ut. (Osv osv....) Til slutt, etter utallige samtaler med rektor og med andre foreldre i klassen som også slet med mye av det samme, informerte jeg rektor om at jeg kom til å sende en klage til fylkesmannen. Denne klagen ville da gått på jobben rektor gjør i ansettelse og veiledning av sine lærere. Noen dager senere fikk klassen ny kontaktlærer og den gamle læreren fikk ikke ny kontrakt med skolen.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Lykke til, til den læreren som velger å "mobbe" mitt barn. Da hadde jeg gått inn i et møte med denne læreren og sagt veldig klart i fra akkurat hva jeg synes om oppførselen. Vi må bli tøffere til å sifra vi nordmenn! Mobbing er ikke greit, og det kommer jeg aldri til å akseptere at skjer mot mitt barn- uansett hvem det er. Mine foreldre gjorde aldri noe og det ødela meg. Anonymkode: a13dc...49c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 Så flott! Har støtten fra ny lærer båret frukter i de andre elevene sitt syn på ditt barn? Er det slutt på elev mobbing også, når barnet ble positivt behandlet av lærerne? Har lest en del om viktigheten av lærer-elev relasjon, både positivt og negativt. Læreren har stor makt i klasserommet. Det er skremmende at 10% av mobbing i skolen er rapportert å være lærer mobber elev. Det står mye å lese. Stakkars barn, som skal greie å sette ord på dette, å identifisere problemet og sette ord på det. Anonymkode: 80037...448
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Gå rett til rektor. Er lærer selv og blir bare forbanna av å høre slikt. Dessverre finnes det noen (få) lærere som mobber elever. Rektor plikter å gjøre noe med saken med en gang, ref. paragraf 9a i Opplæringsloven. Anonymkode: 04cd9...cf1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Gå rett til rektor. Er lærer selv og blir bare forbanna av å høre slikt. Dessverre finnes det noen (få) lærere som mobber elever. Rektor plikter å gjøre noe med saken med en gang, ref. paragraf 9a i Opplæringsloven. Anonymkode: 04cd9...cf1 Presisering: les 9a.5 i Opplæringsloven. Anonymkode: 04cd9...cf1
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sarkastiske kommentarer, blikk, og følelse av å være mislikt. Forskjellsbehandling etc. Manglende tilrettelegging etc. Får aldri tilbake lekser, med ros. Får faktisk aldri tilbake rettede lekser. Hva gjør man? Anonymkode: 80037...448 Hvordan vet du dette? Har du sett dette selv? Vært tilstede i klasserommet? Trå litt varsomt, da ... barn forestiller seg, finner på, tolker og dikter. Det finnes flere sannheter og mange fortellinger. Inviter til dialog med den det gjelder _før_ du går til frontalangrep, styrter til rektor eller fylkesmannen eller kongen, og lager en orkan i et eggeglass. Endret 3. september 2017 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 6 minutter siden, MammantilNurket skrev: Hvordan vet du dette? Har du sett dette selv? Vært tilstede i klasserommet? Trå litt varsomt, da ... barn forestiller seg, finner på, tolker og dikter. Det finnes flere sannheter og mange fortellinger. Inviter til dialog med den det gjelder _før_ du går til frontalangrep, styrter til rektor eller fylkesmannen eller kongen, og lager en orkan i et eggeglass. En 9 åring skal vel ikke sitte med en følelse av ikke å være likt av kontaktlæreren? Anonymkode: 80037...448
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: En 9 åring skal vel ikke sitte med en følelse av ikke å være likt av kontaktlæreren? Anonymkode: 80037...448 Nei, det skal barnet ikke behøve, men det er ikke sikkert at dette er saken. Du må imidlertid undersøke saken grundig før du lager masse drama. Snakk med læreren om hvordan barnet ditt fungerer i undervisningssituasjonen. Det kan godt hende at det ligger noe under overflaten her. For alt du vet kan problemet ligge hos barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, MammantilNurket skrev: Nei, det skal barnet ikke behøve, men det er ikke sikkert at dette er saken. Du må imidlertid undersøke saken grundig før du lager masse drama. Snakk med læreren om hvordan barnet ditt fungerer i undervisningssituasjonen. Det kan godt hende at det ligger noe under overflaten her. For alt du vet kan problemet ligge hos barnet ditt. Jeg kan gjerne si meg enig i at første steg bør være å snakke med lærer, og fortelle hvordan barnet oppfatter situasjonen. Det er tross alt ikke sikkert at læreren forstår hvordan barnet oppfatter adferden hans, og det er ikke sikkert læreren mener dette vondt. Hvis lærer ikke er klar over hvordan han oppfattes av barnet, kan dette kanskje løses ved en samtale med lærer. Hvis lærer da evner å gå i seg selv og gjøre en endring, så kan problemet løses uten på lavest mulig nivå, uten at konflikten eskaleres ved å dra inn flere parter. Men jeg reagerer veldig sterkt på den siste setningen din. Det er ingen her som kan vite om læreren gjør dette med vilje, eller om han "bare" er lite flink til å skape en god relasjon med dette barnet. Men det som uansett er helt sikkert, er at feilen ikke ligger hos barnet. Hvis en niåring går rundt med følelsen av å ikke bli likt av en av sine voksne omsorgspersoner, det være seg foreldre, besteforeldre, barnevakt, lærer eller andre, da ligger ikke feilen hos barnet. Feilen ligger hos den voksne. Det er den voksne sitt ansvar å skape en god relasjon.Det er den voksne sitt ansvar å se barnet, og å sørge for at barnet er trygg i relasjonen. I dette tilfellet har læreren ikke klart den oppgaven. Deter aldri barnets feil hvis den voksne ikke strekker til! Til Hi: Jeg ville begynt med å snakke med læreren.Spurt hvordan han oppfatter barnet, og hvordan han opplever at barnet relaterer til ham i undervisningssituasjonen. Så ville jeg fortalt hva barnet har fortalt. I utgangspunktet ville jeg fortalt uten å anklage.Bare konstatert at barnet oppfatter det på denne måten, og spurt hva lærer tenker om det. Hvis læreren faktisk ikke mener dette, er det størst sjanse for at han går i seg selv og gjør endringer dersom han ikke blir direkte angrepet, men møtes av en forelder som i utgangspunktet lar tvilen komme ham tilgode. Hvis læreren ikke tok selvkritikk i en slik samtale, eller hvis jeg ikke så en umiddelbar endring i etterkant av den, så ville jeg tatt saken videre til rektor. Veien derfra til fylkesmannen ville vært veldig kort, og jeg hadde vurdert om jeg ville ta barnet ut av skolen til saken var løst. Anonymkode: 16c2a...897
skjotta Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 18 minutter siden, MammantilNurket skrev: Nei, det skal barnet ikke behøve, men det er ikke sikkert at dette er saken. Du må imidlertid undersøke saken grundig før du lager masse drama. Snakk med læreren om hvordan barnet ditt fungerer i undervisningssituasjonen. Det kan godt hende at det ligger noe under overflaten her. For alt du vet kan problemet ligge hos barnet ditt. Her bør du og trå varsomt. De aller aller fleste foreldre vil strekke seg langt for å ta lærerens side. Selv tok jeg ikke saken på alvor før jentungen satt gråtende på badet en morgen og var livredd for å gå på skolen fordi hun visste at leksene ikke var perfekte. "Jeg får så mye kjeft da mamma" gråt hun, og da tok jeg affære. Det som ble avdekket over de neste 6 månedene gjør meg kvalm og har satt spor hos barnet som vi fortsatt jobber med å få rettet opp. Elever SKAL tas på alvor. En lærer må tåle at slike ting blir undersøkt, barn skal ikke måtte tåle å bli ignorert.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 25 minutter siden, MammantilNurket skrev: For alt du vet kan problemet ligge hos barnet ditt Jeg lurer veldig på hva slags problemer du mener barnet kan ha? Anonymkode: c65a8...9bd
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, skjotta skrev: Her bør du og trå varsomt. De aller aller fleste foreldre vil strekke seg langt for å ta lærerens side. Selv tok jeg ikke saken på alvor før jentungen satt gråtende på badet en morgen og var livredd for å gå på skolen fordi hun visste at leksene ikke var perfekte. "Jeg får så mye kjeft da mamma" gråt hun, og da tok jeg affære. Det som ble avdekket over de neste 6 månedene gjør meg kvalm og har satt spor hos barnet som vi fortsatt jobber med å få rettet opp. Elever SKAL tas på alvor. En lærer må tåle at slike ting blir undersøkt, barn skal ikke måtte tåle å bli ignorert. Selvsagt skal barnet tas på alvor, men en sak har alltid flere sider. Hi må undersøke grundig før hun setter himmel og jord i bevegelse. Mye skjer i et klasserom. Mange foreldre har en "mitt barn gjør aldri noe galt"-holdning som er litt skummel.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #17 Skrevet 3. september 2017 30 minutter siden, MammantilNurket skrev: Nei, det skal barnet ikke behøve, men det er ikke sikkert at dette er saken. Du må imidlertid undersøke saken grundig før du lager masse drama. Snakk med læreren om hvordan barnet ditt fungerer i undervisningssituasjonen. Det kan godt hende at det ligger noe under overflaten her. For alt du vet kan problemet ligge hos barnet ditt. Det er greit at du ifølge deg selv misliker de fleste barna, men alle barna er ikke små jugende jævler. Man skal alltid ta barnet sitt på alvor, og det er aldri mobbeofferet som har skylda for at han blir mobbet! Anonymkode: fe193...68e
skjotta Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, MammantilNurket skrev: Selvsagt skal barnet tas på alvor, men en sak har alltid flere sider. Hi må undersøke grundig før hun setter himmel og jord i bevegelse. Mye skjer i et klasserom. Mange foreldre har en "mitt barn gjør aldri noe galt"-holdning som er litt skummel. Det er faktisk ikke mulig å sette himmel og jord i bevegelse. Hos oss tok det mange mnd ETTER at vi satt med sterke bevis, uttalelser fra 3 ulike personer fra ppt, uttalelser fra psykolog. Ingenting nådde frem før jeg truet med fylkesmannen. Snakk med læreren, for all del, men ikke tro læreren over barnet! La ppt undersøke saken. Hos oss kom alle 3 fra ppt (uavhengige av hverandre) tilbake fra observasjon i klassen med samme konklusjon. Elevene var redde. Allikevel satt både lærer og rektor og benektet aøt. Skrøt av gode relasjoner og at elevene satt så fint i klassen (stive av skrekk)
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #19 Skrevet 3. september 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hva slags problemer du mener barnet kan ha? Anonymkode: c65a8...9bd Det kan være at barnet misforstår og feiltolker læreren. Mange barn synes det er vanskelig å måtte dele de voksnes oppmerksomhet (det kan være opp mot 30 barn i klassen) og føler seg avvist når læreren ikke kan gi dem 100% oppmerksom til enhver tid. Barn i dag er vant til å bli dyrket av sine foreldre - de kan lett mistolke nøytralitet.
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #20 Skrevet 3. september 2017 (endret) 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er greit at du ifølge deg selv misliker de fleste barna, men alle barna er ikke små jugende jævler. Man skal alltid ta barnet sitt på alvor, og det er aldri mobbeofferet som har skylda for at han blir mobbet! Anonymkode: fe193...68e Sier ikke at noen lyver. Det jeg sier er at det er godt mulig dette er en misforståelse og at det er lurt at foreldrene graver litt og ikke trekker noen forhastede konklusjoner før alle fakta ligger på bordet. Forøvrig misliker jeg de fleste mennesker, uavhengig av alder. Endret 3. september 2017 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #21 Skrevet 3. september 2017 7 minutter siden, MammantilNurket skrev: Sier ikke at noen lyver. Det jeg sier er at det er godt mulig dette er en misforståelse og at det er lurt at foreldrene graver litt og ikke trekker noen forhastede konklusjoner før alle fakta ligger på bordet. Forøvrig misliker jeg de fleste mennesker, uavhengig av alder. Barnet er 9 år, dvs. har trolig hatt denne læren i tre år. Hi skriver: " Manglende tilrettelegging etc. Får aldri tilbake lekser, med ros. Får faktisk aldri tilbake rettede lekser." Mener du at dette bare beror på misforståelser? At barnet aldri får tilbake noen rettede lekser, mens andre får. Når barnet aldri får noe ros for det det gjør. Ikke får riktig tilrettelegging. I min verden er ikke dette noe som kan misforstås - dette er en lærer som i beste fall ikke gjør jobben sin. Det andre tyder på at læreren i tillegg mobber eleven. Hvor mange år mener du at Hi og andre skal se ting an før du mener de ikke trekker "forhastede konklusjoner"? Anonymkode: e51b9...718
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #22 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Barnet er 9 år, dvs. har trolig hatt denne læren i tre år. Hi skriver: " Manglende tilrettelegging etc. Får aldri tilbake lekser, med ros. Får faktisk aldri tilbake rettede lekser." Mener du at dette bare beror på misforståelser? At barnet aldri får tilbake noen rettede lekser, mens andre får. Når barnet aldri får noe ros for det det gjør. Ikke får riktig tilrettelegging. I min verden er ikke dette noe som kan misforstås - dette er en lærer som i beste fall ikke gjør jobben sin. Det andre tyder på at læreren i tillegg mobber eleven. Hvor mange år mener du at Hi og andre skal se ting an før du mener de ikke trekker "forhastede konklusjoner"? Anonymkode: e51b9...718 Jeg har ikke skrevet noe om å "se an" noe som helst. Jeg skriver at de må få en dialog med læreren slik at de kan få en bilde av situasjonen. Det gavner ingen å gå i full krig mot skole/lærer. Jeg spør videre om hi vet hva som foregår i klasserommet (altså hvordan vet hun at barnet ikke får tilrettelegging, hvordan kan hun vite at barnet "aldri" får ros av læreren etc.)
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #23 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, MammantilNurket skrev: Jeg har ikke skrevet noe om å "se an" noe som helst. Jeg skriver at de må få en dialog med læreren slik at de kan få en bilde av situasjonen. Det gavner ingen å gå i full krig mot skole/lærer. Jeg spør videre om hi vet hva som foregår i klasserommet (altså hvordan vet hun at barnet ikke får tilrettelegging, hvordan kan hun vite at barnet "aldri" får ros av læreren etc.) Mener du at HI etter barnets tre år med skolegang ikke hadde merket om barnet fikk tilrettelegging når det trenger det? De fleste foreldre følger såpass med at de får med seg slikt. Tilrettelegging er ikke bare det som skjer i klasserommet. Hvordan forsvarer du det andre læreren gjør, dvs. ikke gjør - aldri gir tilbakemeldinger på lekser osv.? Anonymkode: e51b9...718
MammantilNurket Skrevet 3. september 2017 #24 Skrevet 3. september 2017 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du at HI etter barnets tre år med skolegang ikke hadde merket om barnet fikk tilrettelegging når det trenger det? De fleste foreldre følger såpass med at de får med seg slikt. Tilrettelegging er ikke bare det som skjer i klasserommet. Hvordan forsvarer du det andre læreren gjør, dvs. ikke gjør - aldri gir tilbakemeldinger på lekser osv.? Anonymkode: e51b9...718 Jeg forsvarer ingen. Poenget mitt er å at de må snakke med læreren før de før de gjør noe som helst annet. Det er lurt å snakke sammen før man begynner å krangle, kontakte fylkesmannen og lage spetakkel ... Endret 3. september 2017 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #25 Skrevet 3. september 2017 2 minutter siden, MammantilNurket skrev: Jeg forsvarer ingen. Poenget mitt er å at de må snakke med læreren før de før de gjør noe som helst annet. Det er lurt å snakke sammen før man begynner å krangle, kontakte fylkesmannen og lage spetakkel ... I utgangspunktet er det ofte det beste. Men det å snakke direkte til en voksen som ev. mobber et barn, en person barnet må være sammen med i mange timer hver dag, det kan gjøre langt større skade for barnet hvis læreren ikke tar til seg det den har gjort. En lærer bør tåle en klage til f.eks. rektor. Barnet skal ikke måtte tåle direktekontakt med en ev. mobbende voksen uten at andre over læreren er involvert etter at man har sagt fra. Det er ikke alltid det er riktig å gå direkte til kilden. Av og til er det riktigere å gå ett hakk over. Det kommer helt an på alvorligheten i det som har skjedd. Og akkurat det er det bare HI som vet av oss. Anonymkode: e51b9...718
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå