Gå til innhold

Hva tenker dere om skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i disse valgtider tar jeg meg tid til å tenke litt ekstra over samfunnet og hvordan det er lagt opp. En viktig del av det er jo dette med skatt og offentlige tjenester. Tenkte ikke å la dette bli en parti-debatt i det hele tatt, lurer mer på hva og hvordan dere tenker rundt skatt?

En ting jeg funderer over, litt vanskelig å forklarer men omtrent som dette:

Hvis et ganske midt-på-treet rikt land, med middels BNP og ganske lave lønninger i den arbeidende befolkningen, men ingen nød,med en ellers stabil regjering, fred og lite korrupsjon, la oss kalle det Laland, stemmer fram sosialistisk/sosialdemokratiske politikere, som bestemmer at skattenivået skal være ganske høyt, og offentlige tjenester som skole og sykehus er gratis/skattefinansiert. Og like etterpå finner landet en stor naturressurs,  diamanter, men de trenger hjep fra private selskaper for å utvinne disse, og mange mennesker får jobb innen dette og blir rike. Og de ny-rike betaler nå mye skatt, og staten blir rikere. Men etter en stund går prisen for "diamantene" ned og mange mister jobben igjen og de private selskapene går konkurs.

Det jeg vil fram til er egentlig, i et land med mange naturressurser og stor privat sektor, blir ikke staten og det private næringslivet veldig avhengige av hverandre uansett politikk? Hvis det går bra for de private, går det bra for staten, og hvis det går dårlig med de private går staten dårlig?

Anonymkode: 8c8ea...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klart de er avhengige av hverandre, men det er ikke nødvendig vis slik at det går bra for staten om de private bedriftene går bra, derimot ser det ut til å være en stor fordel for bedriftene at staten er i stand til å gjøre fellesoppgavene på en god måte. Infrastruktur, helsetjenester, økonomisk sikkerhetsnett og ikke minst en befolkning med god utdanning er en forutsettning for at bedrifter lykkes.

Anonymkode: 7e581...3d0

Skrevet

Hvis ikke man har et godt privat næringsliv så vil ikke staten gå bra. 

Alle statlige og kommunalt ansatte tror de bidrar til fellesskapet men i realiteten får de lønn fra skatt og avgifter privat næringsliv betaler. Ja, de betaler skatt, men det betyr bare at staten får noe igjen 

Anonymkode: 38801...a8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...