Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 På nyåret er det 5 år siden jeg fikk satt inn hormonspiral på 6 ukers kontroll etter siste fødsel. Fikk beskjed om at den kunne sitte i 5 år. Har i grunnen funket godt, bortsett fra ubehag og utforutsigbare blødninger første par måneder. Har nesten aldri blødninger/ mensturasjon og ikke oversikt over syklus. Runder 43 år før det er tid å fjerne den gamle og er usikker på om jeg vil sette inn ny eller leve uten. Ønsker ikke flere barn men håper ikke sjansen for det er altfor stor. Gift og sexliv er fint men ikke for hyppig, 2-5 ganger pr måned. Hadde meget kraftige blødninger mellom fødsel av nr 1 og ny graviditet selv om det bare tok 9 mnder før jeg var gravid igjen. Noen med tanker eller erfaringer å dele? Takk! Anonymkode: f4971...624
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Jeg er 46 og hos gynekolog i vår. Hun anbefalte å bytte spiral. Fikk beskjed om at den nye hormonspiralen kunne jeg ha i inntil 10 år... Så nå har jeg satt inn min siste spiral😊 Anonymkode: 75c48...07d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 Jeg er 46 og skal bytte nå i høst. Syns det er deilig å slippe blødninger samt at man kan unngå en del av ubehaget av overgangsalder. Har en søster på 53, hun har akkurat byttet etter anbefaling fra gynekolog. Anonymkode: c60cd...8a6
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 I Norge kommer kvinner i gjennomsnitt i overgangsalderen i en alder av 55 år. Dersom den skal sitte 5 år og du ikke ønsker fler baren trenger du nok 3 til.. Anonymkode: d0c7b...dd0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 Bruk i hvert fall en annen form for prevensjon dersom du ikke vil sette inn ny spiral, så slipper du å skrive innlegg om uønsket graviditet om noen måneder. Det kan skje, selv om du er 43. Jeg er selv i 40-åra og er sterilisert. Helt fantastisk å slippe å tenke på prevensjon! Gjorde det i forbindelse med keisersnitt. I din situasjon hadde jeg heller oppfordret mannen til å sterilisere seg :-) Anonymkode: 711e0...a72
frk Nilsen Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Jeg og er rundt 43 når jeg må bytte, ikke pokker om jeg lar være.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 53 år og ny spiral ja, dit er det jo noen år! 😊 Da blir det nok en runde til for meg også, særlig om den demper overgangsalderplager - det hadde jeg ikke tenkt på. HI Anonymkode: f4971...624
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Jeg er 38 og satte inn ny etter fødsel for litt siden. Når jeg blir 43 skal jeg bytte spiral. 43 er altfor tidlig å slutte med prevensjon om man ikke ønsker barn. Kondom er stress. Menstruasjon er stress. Hormonspiral er helt topp. Anonymkode: a5d38...7a4
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 Du kan jo ikke droppe prevansjon om du ikke ønsker flere barn, så da må du jo bruke noe annet isteden... Om spiral fungerer greit for deg ville jeg bare byttet. Anonymkode: 8301c...f64
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Bruk i hvert fall en annen form for prevensjon dersom du ikke vil sette inn ny spiral, så slipper du å skrive innlegg om uønsket graviditet om noen måneder. Det kan skje, selv om du er 43. Jeg er selv i 40-åra og er sterilisert. Helt fantastisk å slippe å tenke på prevensjon! Gjorde det i forbindelse med keisersnitt. I din situasjon hadde jeg heller oppfordret mannen til å sterilisere seg :-) Anonymkode: 711e0...a72 Belive me, jeg har spurt men det var visstnok IKKE aktuelt. Mulig han hadde endret mening om han måtte bruke kondom hver gang men kanskje ikke.... Og om det er slik at spiralen hindrer kraftige blødninger og dosen hormoner er til å leve med også for 42+ damer er det jo greit. HI Anonymkode: f4971...624
soleia Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 Kjenner til fleire som har fått ein overraskelese i 46 og 47 års alder, så ikkje dropp prevensjon om du ikkje er klar for overraskelsar.
Yellow Brick Road Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 Det er i alle fall dumt å ikke bytte prevensjon om du ikke ønsker flere barn. Sjansen for å bli gravid er synker når alderen stiger, men den forsvinner ikke.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 Jeg er 50 og fikk beskjed om at den bare kunne sitte da jeg spurte for 4 år siden. Jun så den fungerte normalt i flere år lenger enn det produsenten garanterte og at min fruktbarhet var såpass redusert at jeg ikke trengte å bytte. Anonymkode: 6bc7b...0e0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 Jeg er 43 år og satte inn spiral i begynnelsen av året. Gynekologen mente jeg burde ha denne i 5 år og en til 5 år frem til 53 år. Jeg er sterilisert, men har så kraftige blødninger som ikke har blitt bedre med årene så måtte sette inn spiral. Anonymkode: ccede...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå