Gå til innhold

Forberedelse til fagprøve Helsefagarbeider


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal snart opp til fagprøve. Tenker å lage noen pleieplaner på forhånd- typisk generelt om hygiene, kommunikasjon, høflighet i forhold til banking på dør etc. Andre ting jeg kan gjør før, noe jeg bør lese på etc? Skal ta prøve i hjemmesykepleien og vil gi fottrekk og spritflaske til sensorer på forhånd. Andre tips?

Anonymkode: 84fcd...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær god på kroppens anatomi. Dritflaut å ikke vite hvor nyrene ligger, hvor mange du har. Hvordan renser kroppen blodet? Ja, jeg kjenner helsefagarbeidere som ikke kan slike elementære ting. 

Anonymkode: 0490d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vær god på kroppens anatomi. Dritflaut å ikke vite hvor nyrene ligger, hvor mange du har. Hvordan renser kroppen blodet? Ja, jeg kjenner helsefagarbeidere som ikke kan slike elementære ting. 

Anonymkode: 0490d...46e

Blir man spurt om slike ting på fagprøven?  HI

Anonymkode: 84fcd...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir man spurt om slike ting på fagprøven?  HI

Anonymkode: 84fcd...3d6

Selvfølgelig kan du risikere å bli spurt om det og selvfølgelig skal en helsefagarbeider kunne anatomien. Du skal jobbe med mennesker.  

Jeg fikk slike spørsmål og det var nok kanskje for å sjekke om jeg var en bestått kandidat eller en meget godt bestått kandidat. Gjett om jeg var glad for at jeg kunne/kan anatomien. 

Anonymkode: 0490d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du blir ikke spurt om sånne ting. Du blir spurt om ting som er relevant for din bruker. Har brukeren din diabetes, må du vite hva det er f.eks. Å kunne anatomi er faktisk ikke en del av pensum, men å vite ting som er relevant er lurt, så øv på det. 

Ellers en mine tips å være ekstra nøye med hygiene(bytte hansker ofte nok,sprit, skitrekk bør kanskje byttes osv.).

Det er ikke så skummelt som man tror ☺

 

Anonymkode: a532e...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, du blir ikke spurt om sånne ting. Du blir spurt om ting som er relevant for din bruker. Har brukeren din diabetes, må du vite hva det er f.eks. Å kunne anatomi er faktisk ikke en del av pensum, men å vite ting som er relevant er lurt, så øv på det. 

Ellers en mine tips å være ekstra nøye med hygiene(bytte hansker ofte nok,sprit, skitrekk bør kanskje byttes osv.).

Det er ikke så skummelt som man tror ☺

 

Anonymkode: a532e...902

Er det ikke en del av pensum å kunne anatomi når man skal jobbe som helsefagarbeider? Nå ble jeg nesten litt sjokkert

Anonymkode: e6465...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg vet at det er en del av pensum, men har jo tatt teoretisk eksamen. Så trodde på en måte ikke at vi fikk slike spørsmål på fagprøven. Men har ikke erfaring jeg, så det var det bra du sa det så det går ann å være litt forberedt👍 men de spørsmåla er vel litt tatt ut i fra de diagnoser/problemstillinger bruker/brukerne har? HI

Anonymkode: 84fcd...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være utrolig bevisst din omgang med pasienten. Hvis pasienten uttrykker smerte før stell og du gir smertestillende, så må du vente til disse fungerer før du steller. Du må huske på hygiene, både for deg og for pasient. Men også huske på håndlag og etikk. Kommunikasjon er alfa og omega. Og husk at du må kunne begrunne faglig alle dine valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SuperFries skrev:

Du skal være utrolig bevisst din omgang med pasienten. Hvis pasienten uttrykker smerte før stell og du gir smertestillende, så må du vente til disse fungerer før du steller. Du må huske på hygiene, både for deg og for pasient. Men også huske på håndlag og etikk. Kommunikasjon er alfa og omega. Og husk at du må kunne begrunne faglig alle dine valg. 

Takk for god tips 👍 har begynt å skrive litt generell pleieplan angående hygiene og har tatt med følgende: håndhygiene (sprite el vaske hender), bruke stellefrakk, bruke skotrekk, ikke ha på ringer/klokke/ lange øyredobber, gi sensor spritflaske og skotrekk til eget bruk og ta ut søppel/rydde etter meg. Det er vel ikke forbudt med ringer, klokke i hjemmesykepleien men jeg vil praktisere det så blir det galt å ta det med? og søppel/opprydning kjem vel kanskje ikkje direkte inn under hygiene- men viktig likevel. Noe jeg mangler? Etterpå vil jeg skrive litt generelt om kommunikasjon, brukermedvirkning, høflighet/banke på dører, respekt. Håper på litt hjelp 😊 begynner i hjemmesykepleien igjen Idag etter å ha vært i boliger for funksjonshemma noen måneder. Skal ta prøven om eit par veker. Mene å huske at vi ikke brukte så mye stellefrakk, kun plastforkle ved hjelp i dusj. Blir det da feil å ta det med og bruke det? Føler at det mer kan forsvares i forhold til hygiene enn å ikke bruke det.  Skriver hva, hvordan, hvorfor, brukermedvirkning, observasjon og mål. Men synes at brukermedvirkning/observasjon er vanskelig å fylle ut i forhold til hygiene ettersom det går mer på pleierne enn brukeren.

Anonymkode: 84fcd...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bør jeg ta alt i forhold til pasient først, dvs hjelp til nedentilvask i seng, tilrettelegging i stell oventil på bad og finne frem mat og kaffi før jeg reier opp senga og rydder bad (Dersom jeg får den bruker som jeg tror). Eller er det greit å gå til og fra soverom og bad ved oventilstell. Men da blir det kanskje rotete, for ikke å snakke om å sprite hender mange ganger..HI

Anonymkode: 84fcd...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og bør jeg ta alt i forhold til pasient først, dvs hjelp til nedentilvask i seng, tilrettelegging i stell oventil på bad og finne frem mat og kaffi før jeg reier opp senga og rydder bad (Dersom jeg får den bruker som jeg tror). Eller er det greit å gå til og fra soverom og bad ved oventilstell. Men da blir det kanskje rotete, for ikke å snakke om å sprite hender mange ganger..HI

Anonymkode: 84fcd...3d6

Har aldri tatt fagprøve, da jeg er sykepleier. Men så sant pasienten kan være alene på badet, bruker jeg å ta hun være på do i fred med døra lukket/på gløtt alt ettersom behov. Jeg rydder gjerne rommet i mellomtiden.

Anonymkode: 4749a...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...