Gå til innhold

Ville du ha reist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge planlagt tur, skal reise med et annet par. Helsen min har vært opp og ned de siste månedene, med noen sykehusinnleggelser. Legen har anbefalt meg å droppe turen, da det er en lang flyreise og ikke sykehus dit vi skal. Det er ingen spesifikk grunn til at det frarådes å reise, annet enn at legen mener at jeg burde ta det rolig, at en lang flyreise er en påkjenning og at jeg burde ha medisinsk hjelp tilgjengelig dersom nødvendig (men det behøver ikke å bli slik at jeg trenger det, jeg har vært innlagt av ting det er vanskelig å forutse). 

Jeg har veldig lyst til å reise, og liker å tenke at det kommer til å gå bra. Det er snakk om mye bortkastede penger om vi lar være å dra ... Den viktigste grunnen er uansett at jeg tror det hadde vært veldig positivt for den psykiske helsen min å reise, jeg trenger altså noen oppturer. 

Hva hadde du gjort og hvorfor? 

Anonymkode: 123ac...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om legen sa nei hadde jeg ikke dratt. Men nå vet jeg jo ikke hva som er årsaken til at du har vært på sykehus før.

Anonymkode: 9da4d...fda

Skrevet

Hadde absolutt fulgt legens råd, og ikke gamblet med helsa. Men hvis du har reiseforsikring vil vel en legeerklæring gjøre at du får det meste av pengene tilbake? 

Anonymkode: 0e088...3b3

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke reist mot legens anbefaling nei, turen hadde i stor grad vært ødelagt for meg da for jeg hadde gått og vært redd for å bli syk uten å ha medisinsk hjelp i nærheten.

Du har vel reiseforsikring, med legeattest vil du jo få pengene for turen igjen.

Anonymkode: 3468d...bda

Skrevet

Ja, jeg får dekket noe av summen dersom jeg tar det gjennom reiseforsikringen, men reisen er såpass kostbar at mesteparten av pengene er tapt. Pengene er uansett ikke så farlig, det er ikke det kjipeste ved å ikke få dratt, men det er en av mange ting som gjør det kjedelig å måtte avlyse. 

Skrevet

Det høres for meg ut som du mener at legen er overforsiktig. Hva med å søke råd hos en annen lege, så finner du ut om det er legen din som tar litt hardt i, eller om det faktisk er en riktig medisinsk vurdering at du ikke bør dra på denne turen.

Jeg ville definitivt ikke reist uten at minst en av to leger mente det vr greit. Husk også på at betingelsene i reiseforsikringen antageligvis har med en eller annen formulering om at du ikke må ha handlet uakstsomt, det vil si t dersom du reiser mot legeråd,og fktisk blir syk, kan det hende du får problemer med forsikringen. Dermed kan dette potensielt bli veldig dyrt.

Anonymkode: 7e214...e95

Skrevet

Det er veldig vanskelig å gi konkret råd uten å vite hva slags helseproblemer og konsekvenser hvis du blir dårlig.

Men jeg hadde vært så dum at jeg hadde reist hvis jeg følte med klær og opplagt til det. Droppet srlv å dra til lege før en lengre tur da jeg var sikker på å få råd om å ikke reise. Reiste og fikk det fint. Men fir meg var bare konsekvensene å få et lengre sykdomsforløp eller bli dårligere før jeg igjen kunne konsentrere meg om å bli bedre. Hadde konsekvensene vært død, invaliditet eller varige plager hadde saken vært en annen.

Anonymkode: 5ee13...ba1

Skrevet

Dersom det ikke gjelder noe potensielt dødelig ville jeg ha reist. Gambler du med livet ville jeg ikke gjort det. 

Anonymkode: 374c1...fa1

Skrevet

Jeg ville ikke reist og hvis du skulle reise så bør du sjekke veldig godt at reiseforsinkringen din vil gjelde om du blir syk. Det er det ikke sikkert den gjør i ditt tilfelle.

Anonymkode: 796d5...557

Skrevet

Er det utlandet dere skal reise til? I så fall risikerer du jo i verste fall å sitte igjen med hele regningen for ev. helsehjelp selv, inklusive syketransport fra der dere er til sykehus og så hjem til Norge igjen. Du sier at pengene for selve reisen ikke er det viktigste å tape. Men har du råd til å tape ev. en halv til halvannen million? Det kan blir følgen om du likevel skulle komme til å trenge sykehushjelp mens du er der.

Anonymkode: a9cfa...0fb

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg får dekket noe av summen dersom jeg tar det gjennom reiseforsikringen, men reisen er såpass kostbar at mesteparten av pengene er tapt. Pengene er uansett ikke så farlig, det er ikke det kjipeste ved å ikke få dratt, men det er en av mange ting som gjør det kjedelig å måtte avlyse. 

Selv med en liten egenandel får du vel igjen så godt som alle pengene?

Anonymkode: 0a58f...3b4

Skrevet

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv med en liten egenandel får du vel igjen så godt som alle pengene?

Anonymkode: 0a58f...3b4

Nei, det er et tak på hvor mye reiseforsikringen dekker, naturlig nok. Og selv om summen reiseforsikringen dekker er ganske høy, er fortsatt reisen en god del dyrere. Det er uansett ikke så viktig, det er bare en av flere grunner til at jeg ønsker å gjennomføre reisen. 

Jeg ser jo egentlig selv at det er galskap å reise, selv om jeg så gjerne vil. Det kommer vel flere anledninger.

Takk for svar.

HI 

Gjest Antarctica
Skrevet

Huff. Vanskelig spørsmål. Å få et avbrekk og å nyte en ferie er jo også viktig. Men hvis du skal laaaaangt utenfor folkeskikken, så skjønner jeg legen litt også. 

Er sykdommen delvis psykosomatisk? Altså, blir symptomene verre hvis du har det dårlig psykisk? 

Skrevet

Aner ikke, det blir bare synsing fra min side. Det henger nok delvis sammen, i hvert fall i den grad at psyken påvirker søvnen min, som igjen er veldig uheldig for det fysiske. Men jeg kan like gjerne risikere å bli innlagt selv om livet skulle være på topp og psyken helt stabil, så jeg er usikker på i hvilken grad det eventuelt påvirker. 

Det fysiske blir neppe verre av at jeg lar være å dra, det er vel heller sannsynlig at det ikke er så bra for psyken min. Jeg kunne trengt å komme meg bort fra alt.🙈

Skjønner vel at jeg burde høre på legen(e). Satser på en ny anledning til å ta igjen reisen. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...