Gå til innhold

Kona har vært utro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dette er første gang jeg har benyttet meg av noe som helst forum, og trenger i den forbindelsen konstruktive tilbakemeldinger.

over til saken

Har vært sammen med min nåværende kone i 7 år og gift i 3 år. Har ett felles barn på snart 2 år.

Har tidligere hatt magefølelsen at hun har vært utro mot meg, men uten noe som helst bevis.

Første mistanke var da hun var på julebord med jobben. Dagen etter oppførte hun seg merkelig. ( det er noen år siden så husker ikke alle eksemplene). Jeg ble så pass mistenksom hvertfall at det førte meg til snoke i mobilen hennes. Så at hun avtalte med en på jobben om å ta en øl på hotellrommet hans før julebordet. Hun hadde i itillegg noen bilder på mobilen som jeg ikke rakk å se nøye på før jeg måtte legge vekk mobilen hennes.

Neste gang jeg prøvde å finne ut av disse bildene var de blitt slettet og melding samtalen og.

Da jeg spurte henne hvordan julebordet var og hva hun gjorde, nevnte hun aldri at hun tok ei øl i hotellrommet til kollegaen hennes. (Og jeg spurte til og med om hun ikke tok seg en øl i hotellrommet hennes før julebordet, men det hadde hun da ikke ifølge henne)

Dette trenger ikke å være noe big deal, men hvorfor lyve om det?

Uansett,

Sist helg gikk hun og kusina hennes ut på byen og skulle overnatte på hotell. Når hun kom hjem oppførte hun seg litt merkelig igjen. (Ble fort hissig og plutselig veldig snill)

Da jeg skulle vaske klærne hennes fant jeg noe som lignet på sædrester på trusa hennes. Da slo det meg..,

Dette stammer ikke fra meg siden vi har brukt kondom i over ett år. Bestilte med engang en PSA-test(avdekker om det er spermrester) og resultatet viste seg å være positiv for sæd. Hele verden raste foran øynene mine. 

Har nå denne helgen hatt besøk av svigerfar i forbindelse med bursdagen til kona. Satt langt inne å gi henne noe som helst gave, men tenkte at jeg må prøve å oppføre meg så normal som mulig til svigerfar reiser hjem igjen (trenger ikke å blande inn hennes far visst vi skulle klare å komme forbi denne hindringen) så skal jeg konfrontere henne. 

Helga har vært den tøffeste i mitt liv og har sovet minimalt med timer.. hadde det ikke vært for sønnen vår hadde jeg kastet henne ut på dagen og nesten gitt f... hvem som fikk vite at hun lot en annen man dyppe kukken sin i fitta hennes. Blir kvalm hver gang jeg tenker på og ser henne!!

Men, 

Vi har nå ett barn sammen og ønsker å gi han den beste oppveksten han kan få, og jeg har alltid ment at det er når mamma og pappa bor sammen.. men utelukker ikke skilsmisse av den grunn.

så har det seg slik at dersom vi går hver vår vei så har jeg ikke noe annet familiemedlemmer i nærheten (mor og far har flyttet til utlandet, ingen søsken, søskenbarn, besteforeldre, ingen!)

itillegg har jeg tidligere slitet med angst og depresjon i det stille...

hater å se følgende ord bli skrevet. Det er første gang jeg deler dette med noen, men selvmordstanker dukker av og til opp hos meg...

prøver å være sterk for sønnen min, men det er så jævelig tøft.!

noen råd?

jeg er desperat!

Anonymkode: c5ef8...33a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er bare rart, du bestiller en psa test ( som er blodprøvetaking for og avdekke prostatakreft) du fikk positivt resultat?! 

Snakk med din kone og få profesjonell hjelp.

Anonymkode: d54ef...065

Skrevet

Det beste for barnet er å bp sammen foreldrene når foreldrene har det bra sammen.

Jeg flyttet fra barnefar pga barna, de skal ikke tro at det forholdet vi hadde er sånn det skal være.

Vil ikke at de skal få lignende forhold senere.

Dere har hatt usunt forhold i mange år.

Beklager å si det, men jeg hadde flyttet.

Anonymkode: 7a8e9...9da

Skrevet

Jeg hadde også vært utro mot en drittsekk som snoker på mobilen og bestiller internettester av undertøy. Noe så lavmål!

Anonymkode: 7b83f...787

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt.. det er veldig vanskelig å splitte opp en familie.. :/ hva sier kona til sitt forsvar da? 

Jeg tenker at familivernskontoret må være en fin plass å starte. Både timer sammen og alene. Da kan du og dere sammen få luftet ut om dette er noe dere begge ønsker å redde eller om det har gått for langt til at det er mulig..

Jeg forstår godt at du gikk til de punkt du gjorde både ved snoking og prøvetaking. Det er partneren din som har sveket her, ikke du!

Anonymkode: e95f5...c0b

Skrevet

Skjønner godt desperasjonen din. Har du snakket med din kone? Hvor "i løypa" er dere når det gjelder å gripe fatt i det? Er du villig til å jobbe for forholdet? Og hvis du er det; tror du hun også vil? Er det mulig å reparere dette over tid, eller er sviket for stort?

Anonymkode: 51d89...e0a

Skrevet

Dette er bare ett tulleinnlegg. Det forstår dere vel?

PSA-test- ikke test av sæd

Anonymkode: 37182...785

Skrevet

Merkelig innlegg egentlig 

Anonymkode: fc1a3...170

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare ett tulleinnlegg. Det forstår dere vel?

PSA-test- ikke test av sæd

Anonymkode: 37182...785

Er det helt bak mål, da? Jeg aner ikke altså, bare tenker litt høyt. Hvis dette er en lett tilgjengelig test kan den vel være en enkel måte for å avdekke annet enn den egentlige i tensjonen ved testen. Kvinner har vel ikke PSA, mens selv friske menn har det (om enn i lavere konsentrasjon enn de med prostatakreft). Dermed ville PSA normalt ikke være tilstede i det hele tatt i sekreter fra en kvinne. Eller er jeg helt på bærtur nå?🙈

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt desperasjonen din. Har du snakket med din kone? Hvor "i løypa" er dere når det gjelder å gripe fatt i det? Er du villig til å jobbe for forholdet? Og hvis du er det; tror du hun også vil? Er det mulig å reparere dette over tid, eller er sviket for stort?

Skal konfrontere henne på mandagskveld etter at svigerfar er reist og sønnen vår har lagt seg til å sove. Jeg elsker jo henne og livet vårt sammen. Tror og håper hun og gjør det. Hun har hvertfall snakket mye om fremtidsplanene våres i det siste og igår letet hun etter en kvittering som fulgte med gifteringen, som inkluderer en gratis puss av ringen...

Tror hun skjønner at jeg vet det, og spør ofte om det går bra med meg. Allmenntilstanden min er svekket (kjenner meg slapp, får ikke sove, vondt i mage og hode, hyppige toalett besøk osv.)

Eller så kan det hende hun prøver å glemme det.. hun liker å fremstå som skikkelig og moralsk.

jeg er villig til å ta parterapi og kanskje terapi for angsten og depresjonen min, men det er en annen sak..,

Skrevet

Viss hun har vært utro kan hun ikke ha sørlig respekt for deg og det livet dere har? Tenker at en gambler med familien sin for ett simpelt ligg? Her hadde jeg ikke vært i tvil! Hadde gått. Livet er for kort til å kaste bort på mennesker som pisser på deg...

Anonymkode: 8573c...265

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det helt bak mål, da? Jeg aner ikke altså, bare tenker litt høyt. Hvis dette er en lett tilgjengelig test kan den vel være en enkel måte for å avdekke annet enn den egentlige i tensjonen ved testen. Kvinner har vel ikke PSA, mens selv friske menn har det (om enn i lavere konsentrasjon enn de med prostatakreft). Dermed ville PSA normalt ikke være tilstede i det hele tatt i sekreter fra en kvinne. Eller er jeg helt på bærtur nå?🙈

DNA-test Norge har laget en hjemmetest, som er samme utstyr politiet bruker for å avdekke sperm på voldtektsofre 

Skrevet

Uavhengig av alt egentlig, men som du fremstår her kan det ikke være en dans på roser å være gift med deg. Og da mener jeg absolutt ikke at det er ok å være utro, altså. Men å snoke i mobil og å teste undertøy for sæd? Det er fryktelig invaderende. Jeg har aldri vært utro, men hadde min mann vært mistenksom av natur som du er kunne han sikkert funnet mistenkelig oppførsel (I hans hode), jeg har jo et liv! Hadde jeg oppdaget at han snoket på meg på den måten hadde jeg eksplodert. For verre tillitsbrudd skal du lete lenge etter. Teste trusa mi for sædflekker?? Det er jo helt absurd! 

Skrevet

Dere som skriver at det er forkastelig å sjekke mobil osv kan umulig ha hatt denne gnagende følelsen at noe er galt. Jeg gikk i 6 mnd å følte på noe var galt. Konfronterte kjæresten og han nektet. Jeg sjekket mobilen og fikk bekreftet nakenbilder med andre og meldinger til eksen hans som ikke hører hjemme i ett forhold. 

Det ble oppvask uten like og vi jobber med forholdet nå ett år etterpå. Han var også rasende jeg sjekket men jeg er glad jeg gjorde det. Å gå å bli lurt fortjene ingen. Hadde han ikke sett noe hadde det jo vært greit. Har aldri før sjekket de jeg har vært sammen med , men følte nå det var noe. 

Du må snakke med hun å du må regne med hun blir sint på DEG enda det er hun som har gjort noe galt. Enten må dere jobbe sammen og ikke sikkert det går. Eller det blir til at det blir slutt. 

Vi sliter veldig enda.. er så glad i han men stoler ikke på han. Så for oss tar det nok slutt... lykke til, føler veldig med deg. 

Anonymkode: 0355e...8bd

Skrevet

Trenger så absolutt ikke å være tull!! Eksen min fant ut jeg hadde skrevet her inne og la selv ut innlegg. Han var helt desperat,tok opp private samtaler jeg hadde på tlf ved å gjemme båndopptaker i nærheten,ransaka bilen min midt på natta etter bevis og bilder han mente jeg hadde gjemt,ringte jobben min,ringte nav da jeg hadde søkt om depositum osv osv. Er en grunn til at han er en eks!! Nå er han sammen med ei i tidlig tjueårene,vår felles sønn er begynt på videregående og han er godt oppi førtiårene 😂 

Du gjør dette helet feil! Skaff deg hjelp og bli selvstendig i livet ditt,mest turn off mannfolk er de uten ryggrad og de som graver seg ned når noe skjer! Kanskje hun da får lyst på deg igjen. Og du,det er ikke særlig classy å omtale hennes utroskap med å dyppe kuk i fitte altså! 😥😖

Anonymkode: 71604...26c

Skrevet

Forstår du er såret, men om du egentlig ønsker dere skal holde sammen og få dette til å fungere for barnets del, så må du ikke løpe fra problemet, men ta tak og jobbe med det. Hva tenker kona di? Vil hun forlate dere, eller var dette en impulsiv glipp hun ikke hadd tenkt nøye gjennom? 

Vi har selv vært gjennom tøffe tider pga utroskap. Men ønsket om å være sammen fordi vi innerst inne elsker hverandre står sterkest. Så dette er lagt bak oss nå og fremtiden er vår. Full fokus på hverandre!

Anonymkode: 0c29d...3a3

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde også vært utro mot en drittsekk som snoker på mobilen og bestiller internettester av undertøy. Noe så lavmål!

Slik snakker bare en moralløs person som selv knuller rundt. HI hadde åpenbart all grunn til å mistro kona si. Hun er lavmålet her, ikke han!

Anonymkode: 1bddc...a59

Skrevet

Av alle ting du kunne ha gjort så fikk du testa en flekk i trusa hennes? Vet du, den flekktesten overgår utroskap hva tillitsbrudd angår for min del. Dere er fæle mot hverandre begge to.

Skrevet

Først av alt - jeg forsvarer på ingen måte utroskap, det er et stygt og ødeleggende tillitsbrudd.

Det er tydelig at du ønsker å forsøke å redde forholdet dere har, og da tror jeg det er viktig at du tar et skritt tilbake og prøver å se objektivt på forholdet deres og alt som nå har skjedd. Bare om begge to er bunnløst oppriktig kan dere reparere de sårede følelsene og bygge opp igjen tilliten som kan gi dere et godt forhold igjen.

Du har i flere år hatt mistanke om at hun er utro. Det gjør noe med et forhold. Du har slitt med angst og depresjon, og slikt blir heller ikke bedre av å gå og ikke stole på partneren. Spørsmålet er kanskje hvorfor hun ev. har vært utro? Noen er utro bare fordi de ønsker å ha sex med flere, ikke egner seg til monogame forhold. Da burde man selvfølgelig finne seg en partner som har det på samme måte, eller en partner som aksepterer et åpent forhold. Andre ganger kan det være at man rett og slett utvikler seg i veldig ulike retninger og rett og slett har vokst fra hverandre. Men mitt inntrykk er at de fleste som er utro er det fordi det er problemer i forholdet, at man ikke lenger føler nærheten som tidligere var i forholdet, ikke føler seg sett av partneren. Så ofte kan det være fortvilelse som gjør at noen ender med å være utro. Det gjør ikke utroskapen riktigere, men det kan gjøre den mer forståelig, og det gir også flere muligheter for å finne tilbake til den nærheten man en gang hadde.

Det er ikke sikkert at det er noen spesiell grunn til din kones utroskap. Men det kan også være hun har vært utro fordi noe har endret seg mye i forholdet deres de siste årene. Hva tror du selv? Det forsvarer uansett ikke at hun ev. har valgt å gå bak ryggen din, er det problemer i forholdet så må man ta det opp på en langt mer konstruktiv måte, spesielt når man har barn. Og om forholdet har endret seg mye, da har ikke bare hun, men også du hatt et ansvar for å ta tak i de utfordringene dere ev. har hatt.

Du får mye pes i denne tråden fordi du valgte å ta den sperm-testen. Og det forstår jeg godt. Hadde en mann gjemt unna trusene mine for å teste dem for sperm, da hadde det vært et enormt tillitsbrudd fra hans side, og gitt meg følelsen av å ha med en ustabil mann å gjøre, en jeg hadde hatt store problemer med å stole på. Samme om han hadde snoket på min mobil, selv om det ikke føles like invaderende kroppslig sett som den spermtesten ville gjort. Så det du MÅ innse her, er at selv om din kone ev. har begått et alvorlig tillitsbrudd først, så har også du nå begått et annet alvorlig tillitsbrudd som kan være nesten like vanskelig for henne å takle som den eventuelle utroskapen er for deg. Nå fant du riktignok spermrester, men har du tenkt på hva om du ikke fant noen slike rester? Hva om hun ikke hadde vært utro? Hadde du greid å la være å fortsette å sjekke mobilen hennes eller teste trusene hennes etter bybesøk? Kan være greit at du spør deg selv om det.

Faktum er at dere begge to nå har gjort noe som er et alvorlig tillitsbrudd med den andre. Noe som viser at dere begge sliter med respekt for den andre. Hvem som har gjort det "verste" har det ingen hensikt å diskutere hvis dere skal ha noen sjanse til å reparere forholdet. Det er ikke en konkurranse om hvem som har vært størst offer eller hvem som har gjort det verste. Ditt argument er - forståelig nok - at du aldri ville gjort det du gjorde hvis hun ikke hadde gitt deg mistanke om at hun var utro. Det er forståelig, selv om metodene du valgte ikke kan forsvares. Hva om hun har like "gode" grunner for å søke flukt i utroskap? (Igjen, jeg forsvarer IKKE utroskap, jeg synes det er forkastelig, men av og til kan bør man forsøke å forstå hva som har skjedd forut for utroskapen.)

Så til det andre du forteller, at du i det stille har slitt med depresjon og angst og til og med selvmordstanker i flere år. Det mange som sliter psykisk ikke forstår, det er hvor mye deres utfordringer kan endre dem og/eller måten de er på sammen med andre. De tror ofte selv at de skjuler problemene sine, at andre ikke legger merke til at de sliter. Men de nærmeste merker det nesten alltid. De forstår kanskje ikke hva problemet er, men de merker endringer. Det å leve med en psykisk (eller fysisk) syk partner kan være veldig krevende for begge i forholdet, ikke bare den syke, men også partneren. Absolutt eneste måten å greie å leve godt med en partner som er syk er om den syke tar ansvar for egen helse og følger opp den hjelpen den ev. trenger i form av behandlinger, legebesøk, teknikker for å mestre en hverdag med ekstra utfordringer. Dette er et absolutt krav, og det er kun den syke som kan og må ta ansvar for dennes helse! Dvs. DU MÅ ta tak i de utfordringene du har med psyken din. Og du må gjøre det NÅ! I tillegg er det enda en ting som må være på plass i et forhold hvor den andre har ekstra fysiske eller psykiske utfordringer, og det er god kommunikasjon. Det virker som om dere har ganske store problemer med kommunikasjonen i forholdet deres. Og det bygger jeg på det at du har mistenkt utroskap i lang tid uten å ta det opp med henne, og at hun heller ikke har tatt opp problemene med deg.

Om jeg var deg så tror jeg det er lurt å være dønn ærlig også med deg selv. Du sier at du skal snakke med henne i morgen kveld. Det er bra. Men det du bør gjøre på dagen i morgen, før du snakker med henne - det er å ringe legen din og bestille en time der for å be om henvisning til psykolog. Etter at du har ringt legen din ringer du familievernkontoret og avtale en time der til parterapi. Den timen bør du ta enten din kone vil være med dit eller ikke. Når du da snakker med din kone i morgen så vil du da vise henne at du nå faktisk tar ansvar for din egen helse og de utfordringene du har hatt som helt sikkert har påvirket forholdet deres i en eller annen grad, du viser henne at du forstår det og at du nå allerede har tatt ansvar ved å bestille legetime og at du skal begynne hos psykolog. Så må du også være ærlig om at du vil følge opp den behandlingen du måtte trenge! Videre viser du henne at du ønsker å satse videre på forholdet og familien ved at du allerede har bestilt time til familievernkontoret, at du er villig til å gjøre det som skal til for at dere to skal lære dere å kommunisere på en langt mer hensiktsmessig måte enn det dere har gjort på lenge. Fortell henne at du ikke kan tolerere utroskap, men fortell henne at nå har dere begge gjort ting som svekker tilliten i forholdet, men at du  elsker henne og at du ønsker at dere skal prøve å finne tilbake til det fine som dere tydeligvis hadde tidligere, at du ønsker at dere skal greie å holde sammen og være en familie, og at du innser at det er en jobb som tar tid, men at du er villig til å gjøre den jobben om hun vil.

Det er skremmende, du kan selvfølgelig oppleve at hun sier hun ikke vil være sammen lenger. Men ut fra det du sier så kan det virke på meg som om hun ikke har det godt med at hun har vært utro mot deg. Selv om det er symbolsk så virker det som om hun ønsker å ta vare på ekteskapet når hun er opptatt av å ta vare på gifteringen og rense den.

Men det aller viktigste som går over alt annet, også ekteskapet, det er at DU nå begynner å ta vare på deg selv og skaffer deg den hjelpen du trenger. Spesielt mange menn venter for lenge med å oppsøke hjelp. Men du kan nå bruke det som nå har skjedd positivt ved å bruke den innsikten du har fått til å ta ansvar for din egen helse. Det gjør du først og fremst for deg selv, men like mye for sønnen din. Og for fremtidens forhold med en kvinne, enten det blir din kone eller en annen i fremtiden. Så uansett hva som skjer mellom deg og din kone, ikke la noe få deg fra planen om å søke hjelp for deg selv nå!

Så i morgen - ring legen din og bestill en time så fort som mulig. Og ring familievernkontoret og bestill en time til dere der. Da viser du din kone i morgen når du skal snakke med henne at du allerede har begynt å ta ansvar, at du ser at hennes utroskap kan ha flere årsaker og kanskje ikke bare er hennes feil alene. Selve utroskapen er bare hennes ansvar, men forholdet deres forut for dette er begges ansvar, og det viser du at du nå forstår hvis du allerede har begynt å ta ansvar for egen helse og for forholdet.

Når du snakker med henne - vær konstruktiv, ikke vær anklagende. Om hun har vært utro så har hun vært det, det kan ikke gjøres om. På samme måte som at du ikke kan gjøre ugjort det at du har sjekket og testet henne. Det eneste som egentlig er viktig er hvordan dere sammen takler dette og om dere greier å fokusere på fremtiden og hvordan dere skal skape den bedre. Vis at du greier å være konstruktiv og at du nå uansett tar ansvar for din egen helse og din rolle i forholdet.

Lykke til! :)

Anonymkode: c2af5...47e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk med deg at hun var utro FØR mistanker kom opp...?

HI, du må bare ta et valg. Du vet jo at hun lyver og bedrar. Du må tenke igjennom om det er dette mennesket du vil dele livet med, og du trenger ikke "bevise" noe som helst. Du kan avslutte forholdet hvis dette er for vondt å fortsette i. Og hvis hun blånekter, bare si du vet alt, og at du er uinteressert i utfluktene hennes. Gjør du det slutt, står du fritt, Da er dere kun foreldre til samme gutt, og må ta det derifra.

Anonymkode: ebc99...c09

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først av alt - jeg forsvarer på ingen måte utroskap, det er et stygt og ødeleggende tillitsbrudd.

Det er tydelig at du ønsker å forsøke å redde forholdet dere har, og da tror jeg det er viktig at du tar et skritt tilbake og prøver å se objektivt på forholdet deres og alt som nå har skjedd. Bare om begge to er bunnløst oppriktig kan dere reparere de sårede følelsene og bygge opp igjen tilliten som kan gi dere et godt forhold igjen.

Du har i flere år hatt mistanke om at hun er utro. Det gjør noe med et forhold. Du har slitt med angst og depresjon, og slikt blir heller ikke bedre av å gå og ikke stole på partneren. Spørsmålet er kanskje hvorfor hun ev. har vært utro? Noen er utro bare fordi de ønsker å ha sex med flere, ikke egner seg til monogame forhold. Da burde man selvfølgelig finne seg en partner som har det på samme måte, eller en partner som aksepterer et åpent forhold. Andre ganger kan det være at man rett og slett utvikler seg i veldig ulike retninger og rett og slett har vokst fra hverandre. Men mitt inntrykk er at de fleste som er utro er det fordi det er problemer i forholdet, at man ikke lenger føler nærheten som tidligere var i forholdet, ikke føler seg sett av partneren. Så ofte kan det være fortvilelse som gjør at noen ender med å være utro. Det gjør ikke utroskapen riktigere, men det kan gjøre den mer forståelig, og det gir også flere muligheter for å finne tilbake til den nærheten man en gang hadde.

Det er ikke sikkert at det er noen spesiell grunn til din kones utroskap. Men det kan også være hun har vært utro fordi noe har endret seg mye i forholdet deres de siste årene. Hva tror du selv? Det forsvarer uansett ikke at hun ev. har valgt å gå bak ryggen din, er det problemer i forholdet så må man ta det opp på en langt mer konstruktiv måte, spesielt når man har barn. Og om forholdet har endret seg mye, da har ikke bare hun, men også du hatt et ansvar for å ta tak i de utfordringene dere ev. har hatt.

Du får mye pes i denne tråden fordi du valgte å ta den sperm-testen. Og det forstår jeg godt. Hadde en mann gjemt unna trusene mine for å teste dem for sperm, da hadde det vært et enormt tillitsbrudd fra hans side, og gitt meg følelsen av å ha med en ustabil mann å gjøre, en jeg hadde hatt store problemer med å stole på. Samme om han hadde snoket på min mobil, selv om det ikke føles like invaderende kroppslig sett som den spermtesten ville gjort. Så det du MÅ innse her, er at selv om din kone ev. har begått et alvorlig tillitsbrudd først, så har også du nå begått et annet alvorlig tillitsbrudd som kan være nesten like vanskelig for henne å takle som den eventuelle utroskapen er for deg. Nå fant du riktignok spermrester, men har du tenkt på hva om du ikke fant noen slike rester? Hva om hun ikke hadde vært utro? Hadde du greid å la være å fortsette å sjekke mobilen hennes eller teste trusene hennes etter bybesøk? Kan være greit at du spør deg selv om det.

Faktum er at dere begge to nå har gjort noe som er et alvorlig tillitsbrudd med den andre. Noe som viser at dere begge sliter med respekt for den andre. Hvem som har gjort det "verste" har det ingen hensikt å diskutere hvis dere skal ha noen sjanse til å reparere forholdet. Det er ikke en konkurranse om hvem som har vært størst offer eller hvem som har gjort det verste. Ditt argument er - forståelig nok - at du aldri ville gjort det du gjorde hvis hun ikke hadde gitt deg mistanke om at hun var utro. Det er forståelig, selv om metodene du valgte ikke kan forsvares. Hva om hun har like "gode" grunner for å søke flukt i utroskap? (Igjen, jeg forsvarer IKKE utroskap, jeg synes det er forkastelig, men av og til kan bør man forsøke å forstå hva som har skjedd forut for utroskapen.)

Så til det andre du forteller, at du i det stille har slitt med depresjon og angst og til og med selvmordstanker i flere år. Det mange som sliter psykisk ikke forstår, det er hvor mye deres utfordringer kan endre dem og/eller måten de er på sammen med andre. De tror ofte selv at de skjuler problemene sine, at andre ikke legger merke til at de sliter. Men de nærmeste merker det nesten alltid. De forstår kanskje ikke hva problemet er, men de merker endringer. Det å leve med en psykisk (eller fysisk) syk partner kan være veldig krevende for begge i forholdet, ikke bare den syke, men også partneren. Absolutt eneste måten å greie å leve godt med en partner som er syk er om den syke tar ansvar for egen helse og følger opp den hjelpen den ev. trenger i form av behandlinger, legebesøk, teknikker for å mestre en hverdag med ekstra utfordringer. Dette er et absolutt krav, og det er kun den syke som kan og må ta ansvar for dennes helse! Dvs. DU MÅ ta tak i de utfordringene du har med psyken din. Og du må gjøre det NÅ! I tillegg er det enda en ting som må være på plass i et forhold hvor den andre har ekstra fysiske eller psykiske utfordringer, og det er god kommunikasjon. Det virker som om dere har ganske store problemer med kommunikasjonen i forholdet deres. Og det bygger jeg på det at du har mistenkt utroskap i lang tid uten å ta det opp med henne, og at hun heller ikke har tatt opp problemene med deg.

Om jeg var deg så tror jeg det er lurt å være dønn ærlig også med deg selv. Du sier at du skal snakke med henne i morgen kveld. Det er bra. Men det du bør gjøre på dagen i morgen, før du snakker med henne - det er å ringe legen din og bestille en time der for å be om henvisning til psykolog. Etter at du har ringt legen din ringer du familievernkontoret og avtale en time der til parterapi. Den timen bør du ta enten din kone vil være med dit eller ikke. Når du da snakker med din kone i morgen så vil du da vise henne at du nå faktisk tar ansvar for din egen helse og de utfordringene du har hatt som helt sikkert har påvirket forholdet deres i en eller annen grad, du viser henne at du forstår det og at du nå allerede har tatt ansvar ved å bestille legetime og at du skal begynne hos psykolog. Så må du også være ærlig om at du vil følge opp den behandlingen du måtte trenge! Videre viser du henne at du ønsker å satse videre på forholdet og familien ved at du allerede har bestilt time til familievernkontoret, at du er villig til å gjøre det som skal til for at dere to skal lære dere å kommunisere på en langt mer hensiktsmessig måte enn det dere har gjort på lenge. Fortell henne at du ikke kan tolerere utroskap, men fortell henne at nå har dere begge gjort ting som svekker tilliten i forholdet, men at du  elsker henne og at du ønsker at dere skal prøve å finne tilbake til det fine som dere tydeligvis hadde tidligere, at du ønsker at dere skal greie å holde sammen og være en familie, og at du innser at det er en jobb som tar tid, men at du er villig til å gjøre den jobben om hun vil.

Det er skremmende, du kan selvfølgelig oppleve at hun sier hun ikke vil være sammen lenger. Men ut fra det du sier så kan det virke på meg som om hun ikke har det godt med at hun har vært utro mot deg. Selv om det er symbolsk så virker det som om hun ønsker å ta vare på ekteskapet når hun er opptatt av å ta vare på gifteringen og rense den.

Men det aller viktigste som går over alt annet, også ekteskapet, det er at DU nå begynner å ta vare på deg selv og skaffer deg den hjelpen du trenger. Spesielt mange menn venter for lenge med å oppsøke hjelp. Men du kan nå bruke det som nå har skjedd positivt ved å bruke den innsikten du har fått til å ta ansvar for din egen helse. Det gjør du først og fremst for deg selv, men like mye for sønnen din. Og for fremtidens forhold med en kvinne, enten det blir din kone eller en annen i fremtiden. Så uansett hva som skjer mellom deg og din kone, ikke la noe få deg fra planen om å søke hjelp for deg selv nå!

Så i morgen - ring legen din og bestill en time så fort som mulig. Og ring familievernkontoret og bestill en time til dere der. Da viser du din kone i morgen når du skal snakke med henne at du allerede har begynt å ta ansvar, at du ser at hennes utroskap kan ha flere årsaker og kanskje ikke bare er hennes feil alene. Selve utroskapen er bare hennes ansvar, men forholdet deres forut for dette er begges ansvar, og det viser du at du nå forstår hvis du allerede har begynt å ta ansvar for egen helse og for forholdet.

Når du snakker med henne - vær konstruktiv, ikke vær anklagende. Om hun har vært utro så har hun vært det, det kan ikke gjøres om. På samme måte som at du ikke kan gjøre ugjort det at du har sjekket og testet henne. Det eneste som egentlig er viktig er hvordan dere sammen takler dette og om dere greier å fokusere på fremtiden og hvordan dere skal skape den bedre. Vis at du greier å være konstruktiv og at du nå uansett tar ansvar for din egen helse og din rolle i forholdet.

Lykke til! :)

Tusen takk innlegget ditt. Jeg skal fra imorgen av ta tak i dette, og følge opp de punktene du nevner her!

Skrevet
4 minutter siden, Far, 28 år skrev:

Tusen takk innlegget ditt. Jeg skal fra imorgen av ta tak i dette, og følge opp de punktene du nevner her!

Så bra, da er du i gang! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...