Gå til innhold

Spørsmål om refinansiering av boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har behov for litt hjelp og tips til hva jeg bør gjøre med privatøkonomien...

Har et boliglån jeg ønsker å refinansiere da renten jeg betaler er altfor høy (er alenemor med 2 små, så jeg må virkelig spare penger der jeg kan). 

Vet at det er enklere sagt enn gjort å refinansiere, og at jeg blir økonomisk straffet hvis jeg bryter avtalen tidligere. Men ser også at flere såkalte “eksperter” mener at rentene på sikt vil stige. Leste blant annet en
artikkel hos Finansavisen hvor en fyr sier at det er sannsynlig med renteøkning i løpet av året.

Betaler i dag en rente på 5,2 prosent, og vet det kan være store summer å spare hvis jeg flytter boliglånet over til en annen bank. Ser også at gebyrene knyttet til selve refinansieringen kan trekkes fra på skatten.

Var inne på en side som heter https://www.Refinansiere.net/ for å lete etter tilbud. Men det inkluderer jo feil type lån. Er det noen av dere som vet hvor jeg bør lete for å finne en grei oversikt over boliglån og hvilke renter det er mulig å oppnå ved refinansiering? Evt. tips til bank? Nå bruker jeg DNB. Har også vurdert å høre med husbanken, men det blir en annen sak..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva?? Betaler du 5,2% rente?? 😲 Vi har lån i Nordea og betaler 2,1%. Kan du ikke bare ringe til ulike banker og si du vil flytte lånet til dem hvis de gir deg god rente?

Anonymkode: 42f4c...817

Skrevet

Først ber du om verdivurdering av huset, så banken vet hvor mye egenkapital du har. 

Skrevet

Hvorfor så høy rente, har du fastrente? 

Du må først ha en verdivurdering så du har papirer på husets verdi, så kan du søke om lån. 

Anonymkode: ede9e...bb7

Skrevet
On 2.9.2017 at 3:51 PM, Anonym bruker said:

Men hva?? Betaler du 5,2% rente?? 😲 Vi har lån i Nordea og betaler 2,1%. Kan du ikke bare ringe til ulike banker og si du vil flytte lånet til dem hvis de gir deg god rente?

Fastrenteavtale fra før rentene begynte å falle. Vi skal jo ikke lenger tilbake enn 15-20 år da renta var nesten 20 prosent :o

Har ringt og fått flere gode tilbud. Jeg vil bli økonomisk"straffet" i følge bankene, men tror det fortsatt er veldig mye penger å spare.

Skrevet
On 2.9.2017 at 3:57 PM, Anonym bruker said:

Hvorfor så høy rente, har du fastrente? 

Du må først ha en verdivurdering så du har papirer på husets verdi, så kan du søke om lån. 

Ja, fastrente... Har ikke tatt tak i det før nå, eller tenkt at det var så mye penger å spare. Har du tips til hvilken bank det lønner seg å velge?

Skrevet

Hvor lenge har du hatt denne avtalen og hvor mange flere år løper den? Må jo være mange år siden du ordna denne avtalen? Siden den er på 5%. 

Anonymkode: 59396...160

Skrevet

Hvor lang tid har du igjen på fastrenteavtalen da?

Det er jo sånn at du må betale banken en erstatning for renteinntekten de taper ved at du bryter ut, og om jeg har forstått dette riktig er det omtrent samme summen du må ut med som du evt vil spare på å ha flytende rente. Da går du i beste fall i null og sparer ikke noe særlig, men må vel betale gebyrene for å endre lånet?

https://www.dn.no/privat/privatokonomi/2013/03/17/slik-kommer-du-deg-ut-av-fastrentelanet

Skrevet

Finansportalen har i hvert fall god oversikt over alle banker og lånerenter. Få en ny verdivurdering (mange meglere gjør dette gratis, Privatmegleren har f.eks. e-takst, de trenger ikke engang komme innom) av boligen så du vet hvilken belåningsgrad du får, enkelte banker gir bedre rente om du f.eks. kommer innenfor 75%. Artikkelen fra DN forklarte veldig greit hvordan du kan komme deg ut av fastrenta, du får jo da også hele rentefradraget på overkursen neste år. Du kan også forlenge lånetiden og få ned kostnadene på den måten. Dyrere i lengden selvfølgelig, men det kan være verdt det for å ha litt romsligere økonomi nå, så kan du heller endre det igjen om den blir bedre etter hvert.

Jeg er også alene med to barn, jeg vet hvor godt det er å ha litt ekstra å rutte med. Når du er i gang bør du også gå igjennom resten av økonomien. Om man klarer å spare 500 på ti ting i hverdagen blir det 5000 kr i året, greit å putte i f.eks. feriebudsjettet. Forsikringer bør sjekkes, men vær obs.; om du har fått noen skade, har slitt psykisk  el., ting som kan redusere dekningen din på helseforsikring. Har du det etter at du først tegnet forsikring bør du IKKE flytte helseforsikringen, da vil ikke den nye forsikringen dekke dette helseproblemet, eller noe som kan knyttes til det (og forsikringsselskapet vil bruke det for det det er verdt).

Jeg har slitt litt med et håndledd, men tenkte ikke på dette da jeg flyttet forsikringen. Fikk plutselig beskjed om at dersom jeg skulle bli ufør pga. håndleddet, eller noe som kan knyttes til dette, er jeg ikke dekket. Fikk heldigvis flyttet tilbake til den gamle og beholde dekningen, måtte da betale dobbel forsikring i to mnd. Dette ser jeg sjelden nevnt når det anbefales å flytte forsikringene. 

Jeg har stålkontroll på forbruket vårt, så jeg bruker kredittkort fra Bank Norwegian og Trumf Visa og får 2-3 tusenlapper i løpet av året der (betaler da alt med disse kortene, og betaler ned alt hver mnd. selvfølgelig). Jeg har i tillegg OBOS-Mastercard så jeg får 10% på alt av konserter etc. (men vi går mye på slike ting da, lite poeng om man går to ganger i året). Jeg er medlem av Kino-pluss slik at vi tjener oss opp en gratisbillett av og til (bor i Oslo, vet ikke om det finnes lignende tilbud andre steder). Jeg ser at om man har klart å spare opp en buffer så er det også lettere å spare penger ande steder. Da kan man f.eks. kjøpe årskort på kollektiv (to mnd. spart der), kjøpe klær når det er tilbud, bestille ferien når det er kampanje, eller kjøpe vintersko når det er salg.

Anonymkode: 8c81b...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...