Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Om barnet fortsatt bodde hjemme, hva forventer du at barnet foretar seg? eks: jobb, være med venner/kjæreste, husarbeid, etc. Anonymkode: 02f54...43a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Betale husleie alt etter inntekt, samt gjøre sin del av husarbeidet. En student kunne sluppet husleie mot å gjøre det aller meste av husarbeid. Men jeg ville aldri lagt meg bort i disponering av tid. Anonymkode: 1a2ed...8f5
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 Disponering av tid ville jeg ikke legge meg borti.Men min 20 åring (gutt) måtte ta ut/inn av oppvaskmaskinen hver dag.Vaske og legge bort klær,vaske gulv,og handle og lage middag en gang i uken.Han måtte også hente og kjøre søsken på trening.Han jobbet i sommer,men bodde gratis hjemme der han hjalp til. Anonymkode: a361d...8c5
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Jeg ville til dels lagt meg opp i hva han/hun disponerte tiden sin med. Det måtte være noe fornuftig som enten jobb eller studier, å bare sitte å spille for eksempel hadde vært vært uaktuelt. Så måtte de ha bidratt etter evne. Studenten hadde fått flere arbeidsoppgaver og sluppet unna husleie. Hvis han/hun jobbet måtte den enten spare opp penger til senere studier/hus eller betalt husleie. Mest sannsynlig hadde jeg spart opp husleien på egen konto og gitt tilbake ved senere huskjøp/studier. I alle tilfeller måtte personen hjulpet til med husoppgaver. Anonymkode: 79cc4...716
Gjest Antarctica Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Jeg har ikke tenkt at noen skal bo hjemme etter 20-årsdagen. Det må i så fall være hvis sykdom eller annen krise gjør det nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 Om de enda skal få bo hjemme når de er så gammle må de ta utdannelse eller være veldig syke. Tar de utdannelse ville jeg regnet med en husleie og at de tok sin del av alt husarbeid. Anonymkode: f265d...8c1
Mrs. Kaizer Skrevet 2. september 2017 #7 Skrevet 2. september 2017 Mine barn bor ikke hjemme når de er 23. Om de gjør det så er det pga de studerer. Da skal de få slippe å betale "husleie", men jeg forventer at de tar del i div. husarbeid. Men hvordan de disponerer tiden sin, må de nesten få bestemme selv. De er tross alt voksne da.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #8 Skrevet 2. september 2017 Hvorfor bor 23-åringen hjemme da? Jeg tenker at en student kunne få bo gratis hjemme mot å bidra i huset, bidra med handling av mat og ellers spare en del av studielånet i bsu En 23-åring i jobb kan flytte hjemmefra, det er ikke sunt å gå å gnu oppå foreldrene sine etter å ha blitt voksen. Anonymkode: 59651...b63
sug lut Skrevet 2. september 2017 #9 Skrevet 2. september 2017 Jeg forventer at et voksent menneske i husholdningen gjør det voksne mennesker gjør, dvs er deltakende i daglig drift og forsørger seg selv om ikke det er sykdom eller utdanning i veien.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #10 Skrevet 2. september 2017 Jeg vil forvente at de enten er under utdannelse (og jobber hardt med studiene) eller arbeider. Uansett vil de få bo gratis, men dersom de er i jobb vil jeg kreve at de sparer en betydelig andel av lønnen til egen bolig. Ellers må de holde orden etter seg selv og delta på lik linje med oss andre voksne i det daglige husarbeidet. Anonymkode: ed6e2...8c9
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #11 Skrevet 2. september 2017 Jeg bodde hjemme til jeg var 20år. Kom tilbake to år etter pga samlivsbrudd, med barn så var dette enklest og besteforeldrene syns det var helt topp med barnebarna nære. Å ta del i det daglige husarbeidet var for meg en selvfølge, det var ikke noe mine foreldre måtte be meg om å gjøre. Den som var hjemme tok klesvask, oppvaskmaskin, laget mat osv. Det hadde vært en selvfølge i mange år før jeg ble voksen, så ikke noe nytt. Også andre ting som måtte gjøres i ett hus gjorde jeg. Vedlikehold av hus er så mangt. Noen ting spurte mine foreldre om jeg kunne gjøre, etter jeg fikk barn så ville de heller passe barn om jeg kunne ordne andre ting. Min far ble syk da jeg var tennåring, så det ble helt naturlig å gjøre ting han pleide å gjøre. Han kunne fortsatt gjøre det meste, men jeg tok ting som måtte gjøres så han slapp det værste. Min søster som var redd verktøy, ordne og styre begynte plutselig å gjøre ting hun også. Lærte henne når hun spurte om hjelp. Jeg prøver å lære ungene mine til å gjøre ting når de ser det, jeg må ikke alltid be de gjøre ting. Idag tok de oppvaskmaskinen, hang opp klesvaska og ryddet på kjøkkenet etter seg mens jeg var på jobb, så det har begynt å skje noe nå som de er fjortiser. Anonymkode: 71ff6...7c5
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #12 Skrevet 2. september 2017 Jeg hadde forventet at de flyttet ut🙈 Da jeg var 23, hele fire år siden, var jeg tobarnsmor og godt i gang med mastergraden min. Anonymkode: 204cc...eda
Yellow Brick Road Skrevet 2. september 2017 #13 Skrevet 2. september 2017 Om et av mine barn, eller begge, av en eller annen grunn skulle bo hjemme etter videregående kommer jeg til å forvente at de deltar i husholdningen sånn som andre voksne. Dvs. gjøre husarbeid, lage middag av og til, gi beskjed hvor det skal (sånn omtrent) og når det har tenkt til å være hjemme, akkurat som vi andre voksne i huset gjør. Er "barnet" i jobb, må hun betale en sum for å bo hjemme, og at hun handler sin egen mat og drikke om hun skal ha venner på besøk. Så lenge hun ikke oppfører seg som hun bor på hotell, vil jeg ikke legge meg oppi hvordan hun bruker tiden sin ellers. Skal kjæresten være mye hos oss, må han betale bidra noe med mat eller arbeid i det minste. En bekjent av meg som til tider har hatt to av sine store barn boende hjemme i lengre eller kortere perioder, har også hatt en regel om at en dag i uka skal alle i husholdningen være hjemme til middag, og da skal ikke kjærester eller venner etc være på besøk. Det kunne jeg tenke meg å gjennomføre også. Om økonomien vår tilsa det, kan det hende at vi ville spart pengene de betalte, eller deler av dem til en startkapital til dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå