Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 fordi de gidder ikke eller ikke bryr seg om valget? Jeg tenker de er mindre begavet. Å stemme har ikke alltid vært en menneskerett verken her eller andre steder i verden og spesielt ikke for kvinner. Jeg synes det er utrolig tåpelig å ikke sette seg inn i politikk, for det påvirker jo oss alle. Alle har vel en mening om hvordan de vil det skal være, enten det gjelder innvandring, skatt, avgifter, familiepolitikk osv. Er man usikker eller ikke vet hva man skal stemme så stem blankt da, men stem! Anonymkode: ac4c8...605
*Miss Marple* Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 De er unnasluntrere, latsabber, uvitende, gratispassasjerer og dumme. Uten unntak. Og ofte de som klager mest.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 Jeg blir provosert av folk som åpent forteller at de gadd ikke, glemte det eller hadde ikke tid. Jeg mener det er din forbanna plikt som norsk statsborger å stemme. Og ja, det er de samme folk som klager mest over helsevesen, kollektivtilbud, barnehagedekning, trygdeytelser osv. De kan faktisk bare holde kjeft. Anonymkode: 08eb5...772
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Jeg er litt delt. Hvis de ikke har evnet å sette seg inn i noe som helst er det kanskje like greit at de lar være, men i bunn og grunn er det en plikt å holde seg orientert, gjøre seg opp en mening og uttrykke denne meningen gjennom stemmeseddelen. Klaging kan de i alle fall glemme. Anonymkode: 1e899...638
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Tror ikke de er nådd puberteten enda! Stem blankt om du ikke kan noe om dette eller gidder bry deg! Anonymkode: 545be...87d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 Jeg tenker at det sikkert er like greit. Folk som overhodet ikke evner å sette seg bittelitt inn i politikk og ville stemt på lykke og fromme, eller grøss og gru etter den testen på nettsiden til FrP, de kan like gjerne sitte hjemme. Ikke godt å si hvordan det skal gå med landet vårt om alle de som ikke bryr seg om politikk i det hele tatt skulle blitt tvunget til urnene. Anonymkode: d16a3...2e7
Gjest Hercule Poirot Skrevet 2. september 2017 #7 Skrevet 2. september 2017 Synes svært lite om at noen velger å være gratispassasjerer og unnasluntrere ved valgene. Man bør virkelig prioritere å gjøre sin borgerplikt, en liten oppgave, annet hvert år. Og gjett hvem som klager og syter mest. Uten i det hele å ha klagerett. Stem blankt, da vel, men bruk stemmeretten dun!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #8 Skrevet 2. september 2017 I utgangspunktet så mener jeg at man skal stemme. Ikke uten grunn at det ble sagt å være en borgerplikt. Høy valgdeltakelse er med på å sikre demokratiet. Selv stemte jeg første gang da jeg var 17 år, syntes det var stort å stemme. Stemte hver gang. Så og ser på det som en plikt og som et privilegium. Så ble jeg veldig syk noen år samt et par andre ting som kom på toppen, jeg var blitt litt mer usikker på hva jeg ville stemme, og da endte jeg med å ikke stemme noen få valg. Jeg er definitivt ikke noen "unnasluntrer, latsabb, uvitende, gratispassasjer eller dum" slik MissMarple så kategorisk påstår. Å si det så kategorisk som hun gjør over her, det er dumt. To av valgene ønsket jeg å stemme blankt, men jeg kom meg ikke til stemmelokalet de dagene, det var ikke gjennomførbart, og jeg kunne da ikke forhåndsstemme pga. flytting. Jeg tror ikke det har noen som helst hensikt å forsøke å få de som ikke stemmer til å føle seg dumme, som unnasluntrere osv. Det vil som regel bare øke følelsen for utenforskap eller følelsen av at det ikke spiller noen rolle. Det er utallige årsaker til at folk ikke stemmer. Noen tror ikke at deres stemme vil gjøre noen forskjell. Da må det formidles hvorfor deres stemme teller. Noen mener partiene ikke lenger greier å vise tydelig nok hva de står for og derfor ikke greier bestemme seg - da må partiene bli bedre på å fortelle hva de står for (fremfor å rakke ned på hverandre og snakke i munnen på hverandre). Da jeg begynte å stemme var det langt lettere å stemme, partiene var tydeligere i forskjellene seg imellom. Når du stemte så visste du som regel hva du fikk hvis din siden vant. En- og topartiregjeringer er langt lettere å forholde seg til enn de tre- og firpartiregjeringene som har vært de siste årene. Jeg vil f.eks. tro det er en god del av både Venstres og Krfs velgere som gremmer seg over at stemmene deres fikk FrP i regjeringsposisjon med flere markerte ministerposter. Dette skaper usikkerhet blant velgere, man vet ikke lenger helt hva man egentlig får når man stemmer et parti. Og da må politikerne bli langt tydeligere på å få frem budskapene sine enn de er i dag. De må formidle god nok informasjon til at det er enkelt for de fleste å forstå hva de står for, og så må de selvfølgelig følge opp med detaljene i det for de som ønsker mer dybde i politikken. Slik det er nå er mye bestemt ut fra populistiske hensyn, hvilken uttalelse vil gi størst oppslag i media, hvilken uttalelse kan skape mest frykt hos velgerne (og dermed få lettpåvirkelige til å stemme ut fra frykt og ikke helhet), hvilke uttalelser kan få motstanderne til å fremstå som enkle, dumme, uansvarlige? Valgkampene tidligere var kanskje kjedeligere å følge, men det var langt lettere å holde partiene fra hverandre enn det er nå, synes jeg. Videre må viktigheten av de blanke stemmene bedre formidles til alle som ikke stemmer! De blanke stemmene gir helt tydelige signaler til partiene, og det er dette: "Dere gjør ikke en god nok jobb i å formidle budskapene deres, hva dere står for. Dere er ikke tydelige nok i å vise oss hva vi kan forvente oss om vi gir dere vår stemme. Vi stoler ikke på dere slik dere formidler budskapene deres nå. Vi stoler ikke på valgflesket dere kommer med. Dere skal få min stemme igjen, men da må dere gjøre en langt bedre jobb enn dere gjør i dag - dere må få meg til å stole på dere igjen. Dere må rett og slett gjøre en bedre jobb!" De blanke stemmene er klare beskjeder til politikerne og partiene. De blanke stemmene kan være med på å forbedre systemet med den beskjeden de gir. Også de blanke stemmene er viktige! Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en dum, uvitende unnasluntrer av en latsabb... Anonymkode: 6a882...703
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #9 Skrevet 2. september 2017 Ser for meg en gjeng røykende slabbedasker... Anonymkode: 55a54...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå