Gå til innhold

Hvilke konsekvenser gir dere til 8/9-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang det er besøk blir det full baluba på rommet. De fikk pizza med seg, men plutselig ligger hunden i gangen å gnager på et stykke. Da hadde 8-åringen slengt et til henne. Hunden skal bare ha hundemat. Hun hadde også sneket med seg marshmallow på rommet og gitt en til hunden så hele hundesengen var klissete. Sa hun måtte vaske over den med våtservietter, det gjorde hun, men våtserviettene fant jeg utenfor i blomstene etterpå. Blir helt matt!

Fikk nok av dette så sa de fikk rydde opp på rommet og gå ut å leke. Når jeg skal se om de er ferdig å rydde så er døren hennes låst. Da har hun tatt nøkkelen fra badet, låst døren sin og hoppet ut vinduet. Det er terrasse rett utenfor vinduet hennes som går ned til plenen. Dette er en brøkdel av det de finner på. Føler meg som den sure mammaen til slutt som irettesetter tusen ganger og til slutt sender besøket hjem. 

Hos andre er hun en engel uten like så blir ofte spurt om hun vil overnatte osv, det er hun også når hun er alene. Flink å hjelpe til, snill og god. Er dette en periode de skal tøffe seg skikkelig eller er det noe mer? Vi har en god tone ellers, men til pappaen svarer hun frekt, sier han hater henne osv, skikkelig pre-tenåring. 

Hjelp!

Anonymkode: a5fc6...efd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow!

Jeg hadde eksplodert så grundig at hun aldri glemte det. Og nedlagt besøksforbud i en uke!

Anonymkode: bfa1a...279

Skrevet

Jeg har det likedan. 

Tenker hun er litt bortskjemt, tenker hun er litt full i fanterier, tenker hun gjerne vil tøffe seg litt for kompisene. Rett og slett litt ego! 

Men jeg ville bare, jeg hadde så lyst, men jeg hadde ikke lyst er standard svar jeg får på sånt.

Anonymkode: ab396...248

Skrevet

fristende å eksplodere fullstendig, men med min 8-åring så hadde jeg tatt dette med henne på kvelden når besøket var borte.

Hadde ordnet opp i det akutte selvfølgelig, og bedt henne komme inn og snakket med henne rolig uten at besøket hører og ser på. Hadde gitt tydelig beskjed om at nå er det nok - og at fortsetter dette blir det ikke mer besøk på en stund.

Så (hvis det fortsatte) hadde jeg gitt klar beskjed om kvelden, etter besøket var dratt, at det nå ikke blir besøk eller dra bort til venner på en uke. Vi praktiserte dette i 1 dag for 7-åringen og det fungerte utmerket. :) Ganske kjipt å si nei når 4 venninner sto på døra og ville ha henne på på sykkeltur for å kjøpe is!

Sånn oppførsel må slås ned på umiddelbart - det er her du legger grunnlaget for senere år, og etter hvert tenårene.

Anonymkode: c242a...507

Skrevet

Har en 7åring som kan være rimelig frekk og nesevis. Akkurat som om hele kroppen bobler over av følelser, svært kort vei fra sinne til tårer, og hun ser ikke konsekvenser av noe.

Hun finner heldigvis ikke på så mye tull, men svarer frekt, roper og hyler. Vil alltid ha viljen sin og oppfører seg som en bortskjemt drittunge (unnskyld språkbruken, men den er for å illustrere). Ikke altid altså, men svært ofte. Og det er kun her hjemme, ikke hos andre. Det er ganske så vanlig at barn tar ut "dritten" der de er trygge og tester grenser i et trygt miljø. Og det sal de få lov til,men vi må også lære dem at handling får konsekvens.

Jeg har lagd plakat med regler. Positive regler og satt ned konsekvenser. Tid på ipd må hun tjene inn med god oppførsel, ukepenger til lørdagsgodis likeså, hun har fått flere oppgaver i huset (for å avleder og for å føle mestring - de fleste barn liker å hjelpe til hjemme) osv. Jeg er heller ikke redd for å sette i til henne og gi kjipe konsekvenser med det samme. Her om dagen styrte hun så fælt at jeg ikke fikk tid til å kjøre henne til skolen. Da måtte hun gå i pissregn. Hun var lite fornøyd med det, men lærte den harde veien.......

Det er heftig og slitsomt. Håper det passerer snart og tar en lang pause. Sånn til de blir 14/15 år ;)

Anonymkode: 2890f...4ed

Skrevet

Konsekvenser er ikke noe man gir, det er et naturlig resultat av en handling. 

Som straff hadde jeg sendt vennene hjem, krevd at hun ryddet opp og generelt vært så iskaldt rasende at hun hadde skjønt at slik oppførsel er fullstendig uakseptabel. 

Du tillater at en liten jente overkjører deg, lykke til med tenårene, tenker jeg. 

Anonymkode: e821c...0a8

Skrevet

Straff er noe en for.. .konsekvens noe som er en følge av negativ atferd.

Du må ikke irettesatt tusen ganger før du sender besøket hjem. Vær mer konsekvent (dvs, ikke utsett å gripe ordentlig inn)

Anonymkode: 1f4e1...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...