Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Har to naboer som planlegger å bygge på huset. Den ene i bredden, den andre i høyde. Det vil ta mye av utsikten vår. Men i hvilken grad tas det hensyn til sånt hvis vi klager? Anonymkode: e6208...8cb
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Det kommer an på om de holder seg innenfor reguleringsplanen eller må søke dispensasjon. Søker de dispensasjon, vil din ulempe ha stor betydning. For å få innvilget dispensasjon må fordelene være klart større enn ulempene pluss at hensynet bak bestemmelsen ikke må bli vesentlig tilsidesatt. Anonymkode: 6d3e2...1fe
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 De som ønsker å bygge i bredden må ha disp. Kan ikke skrive hvorfor for da avslører jeg hvor jeg bor. De i høyden er jeg mer usikker på. I utgangspunktet utnytter de samme areal på tomta... Men de vil også øselegge utsikt for minst en annen nabo. Breddehuset ødelegger utsikt for oss og en tredje nabo. Anonymkode: e6208...8cb
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Utnyttelsesgraden blir gjerne den samme når man brygger i høyden, ja. Men det er vel bestemmelser i reguleringsplanen som sier hvor høyt de har lov å bygge. Enten som møne- eller gesimshøyde, ev. moh. Jeg ville klagd uansett hvis det er ulempe for dere. Jo flere nabomerknader de får, desto vanskeligere vil det være å få gjennom søknaden. Men så lenge de holder seg innenfor reguleringsplanen, har klager mindre betydning. Anonymkode: 6d3e2...1fe
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Vi har bygd på en etasje på huset vårt. Vi holdt oss godt innenfor ifht reguleringsplan og tillatt bygd i høyden. Likevel fikk boen naboer betraktelig mindre utsikt, og noen andre noboer fikk noe dårligere solforhold. Naboene klaget, de fikk ikke medhold i noen innstanser. Saken gikk i rettssystemet i flere år og endte til slutt opp hos fylkesmannen. De fikk ikke medhold på noen av punktene de klaget på, i noen innstanser. Holder man seg innenfor reguleringsplanen, utnyttelsesgraden av tomten og tillatt høyde på huset, kommer man ingen vei med klagen selv om man mister utsikt og får dårligere lysforhold. Det har vært utallige rettssaker ang dette, og presidenses er at man ikke får medhold. Anonymkode: 75852...5be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå