Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Jeg liker å synge i dusjen og når jeg rydder, men har aldri sunget i kor eller noe sånt. Kan ikke noter eller musikkteori. Jeg liker å finne ulike sanger på Youtube og lære dem, har funnet ut at noen sanger er mye enklere til min stemme. Tror det har med toneart (?). Nå lurer jeg rett å slett hvordan det er mulig å finne ut hvilken toneart en sang har, og jeg vil finne flere sanger i disse toneartene. De er rett å slett morsommere å synge, låter bedre også. Spiller ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokalist, enkel eller avansert sang. Et eksempel på en sang som funker, som jeg faktisk hadde tenkt å synge i en venninne sin bursdag, er Kool & The Gang Celebrate Anonymkode: a4b70...5fc
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Jeg lurer på om du mener hvilken stemme du synger. Jeg er sopran og har sunget meg gjennom Celebration nå, og tenker at du kanskje er en alt. Den er litt dyp for meg. I så fall kan du teste denne lista og se om det passer: http://www.viralpiranha.com/karaoke-songs-that-make-any-alto-sound-amazing/ Anonymkode: 358a1...fd9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 På 1. september 2017 den 20.50, Anonym bruker skrev: Jeg liker å synge i dusjen og når jeg rydder, men har aldri sunget i kor eller noe sånt. Kan ikke noter eller musikkteori. Jeg liker å finne ulike sanger på Youtube og lære dem, har funnet ut at noen sanger er mye enklere til min stemme. Tror det har med toneart (?). Nå lurer jeg rett å slett hvordan det er mulig å finne ut hvilken toneart en sang har, og jeg vil finne flere sanger i disse toneartene. De er rett å slett morsommere å synge, låter bedre også. Spiller ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokalist, enkel eller avansert sang. Et eksempel på en sang som funker, som jeg faktisk hadde tenkt å synge i en venninne sin bursdag, er Kool & The Gang Celebrate Anonymkode: a4b70...5fc Hvis du vil vite hvilken toneart sangen går i, kan du søke på sangtittel+chords. Da kommer det forslag til besifring. Øverst kan det f eks stå "key D" som betyr at tonearten er D-dur. Hvis det ikke står oppgitt øverst; kikk på siste akkord i akkordskjemaet. Den siste spilte akkorden er som regel hovedtonearten. Akkurat den sangen du har valgt her gir meg resultater på Ass-dur og G-dur (det sistnevnte kommer opp fordi Ass-dur er håpløst å spille på gitar. Så da legger man sangen en halvtone ned, til Ass, eller setter en capo på gitarens første bånd og spiller som om det var G-dur.) Hvis du ikke leser akkordskjemaer kan du ellers finne tonearten ved å finne siste tone i låta, og så lete opp samme tone på et piano. Da har du navnet på tonearten. Tror også det finnes en app som kan avgjøre toneart fort. MEN - det finnes sanger i Ass-dur som passer for deg, og sanger i Ass-dur som ikke passer. Noen har stort register (høyt og lavt), andre har lite. Så det du bør gjøre er vel å innøve sanger du liker, og finne et komp som er så høyt eller lavt som du vil ha det? Mange låter har karaokespor på nettet som finnes i både dype og høye versjoner. Eller allier deg med en pianist. Er han god kan han transponere sangen opp eller ned slik du vil ha det. Anonymkode: 291bc...95b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå