Gå til innhold

Noen som har peiling på sang og sangteknikk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å synge i dusjen og når jeg rydder, men har aldri sunget i kor eller noe sånt. Kan ikke noter eller musikkteori.

Jeg liker å finne ulike sanger på Youtube og lære dem, har funnet ut at noen sanger er mye enklere til min stemme. Tror det har med toneart (?). Nå lurer jeg rett å slett hvordan det er mulig å finne ut hvilken toneart en sang har, og jeg vil finne flere sanger i disse toneartene. De er rett å slett morsommere å synge, låter bedre også. Spiller ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokalist, enkel eller avansert sang.

Et eksempel på en sang som funker, som jeg faktisk hadde tenkt å synge i en venninne sin bursdag, er Kool & The Gang Celebrate

Anonymkode: a4b70...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 1. september 2017 den 20.50, Anonym bruker skrev:

Jeg liker å synge i dusjen og når jeg rydder, men har aldri sunget i kor eller noe sånt. Kan ikke noter eller musikkteori.

Jeg liker å finne ulike sanger på Youtube og lære dem, har funnet ut at noen sanger er mye enklere til min stemme. Tror det har med toneart (?). Nå lurer jeg rett å slett hvordan det er mulig å finne ut hvilken toneart en sang har, og jeg vil finne flere sanger i disse toneartene. De er rett å slett morsommere å synge, låter bedre også. Spiller ingen rolle om det er mannlig eller kvinnelig vokalist, enkel eller avansert sang.

Et eksempel på en sang som funker, som jeg faktisk hadde tenkt å synge i en venninne sin bursdag, er Kool & The Gang Celebrate

Anonymkode: a4b70...5fc

Hvis du vil vite hvilken toneart sangen går i, kan du søke på sangtittel+chords. Da kommer det forslag til besifring. Øverst kan det f eks stå "key D" som betyr at tonearten er D-dur. Hvis det ikke står oppgitt øverst; kikk på siste akkord i akkordskjemaet. Den siste spilte akkorden er som regel hovedtonearten.

Akkurat den sangen du har valgt her gir meg resultater på Ass-dur og G-dur (det sistnevnte kommer opp fordi Ass-dur er håpløst å spille på gitar. Så da legger man sangen en halvtone ned, til Ass, eller setter en capo på gitarens første bånd og spiller som om det var G-dur.) 

Hvis du ikke leser akkordskjemaer kan du ellers finne tonearten ved å finne siste tone i låta, og så lete opp samme tone på et piano. Da har du navnet på tonearten.

Tror også det finnes en app som kan avgjøre toneart fort.

MEN - det finnes sanger i Ass-dur som passer for deg, og sanger i Ass-dur som ikke passer. Noen har stort register (høyt og lavt), andre har lite. Så det du bør gjøre er vel å innøve sanger du liker, og finne et komp som er så høyt eller lavt som du vil ha det? Mange låter har karaokespor på nettet som finnes i både dype og høye versjoner. Eller allier deg med en pianist. Er han god kan han transponere sangen opp eller ned slik du vil ha det.

Anonymkode: 291bc...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...