Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #26 Skrevet 1. september 2017 Akkurat nå, MammantilNurket skrev: Jeg ser absolutt poenget ditt, men i Norge i dag kan i teorien alle (normalt begavede mennesker) som ønsker det ta høyere utdanning. Det er jo dét som er en av utdanningssystemets viktigeste oppgaver - å bidra til utjevning av sosiale forskjeller. De kan, men hvis det ikke er familiekultur for å gjøre det, så vil man se at sjansen er mye mindre. Der er statistikken utvetydig.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #27 Skrevet 1. september 2017 17 minutter siden, MammantilNurket skrev: Jeg ser absolutt poenget ditt, men i Norge i dag kan i teorien alle (normalt begavede mennesker) som ønsker det ta høyere utdanning. Det er jo dét som er en av utdanningssystemets viktigeste oppgaver - å bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Men høyere utdanning gir ikke automatisk så veldig høy lønn Anonymkode: 3032d...686
MammantilNurket Skrevet 1. september 2017 #28 Skrevet 1. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men høyere utdanning gir ikke automatisk så veldig høy lønn Anonymkode: 3032d...686 Javel ...??
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #29 Skrevet 1. september 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Min sønn på 8 år har en god klassekamerat, og jeg har blitt kjent med moren hans. Flere ganger har vi vært på besøk hos dem og jeg blir helt deppa av å være der. Livene våre er liksom så totalt forskjellige. Jeg er enslig mor, bor i leid sokkelleilighet, greier meg egentlig ikke på lønna, har ikke bil osv osv. Hun og mannen har hus, kjempekoselig selv om det ikke er hypermoderne. Hun sier at hun har lyst til sånn og slik, men at de ikke har råd, at de må prioritere osv osv. Begge er lærere, har to biler, hytte. Gutten har veldig gode klær og sko, selv om hun forteller at hun kjøper billig, på salg, ikke er opptatt av merker osv. Hun og mannen er på en måte tilsynelatende ikke rike, men jo mer jeg spesielt er på besøk hos henne forstår jeg hvor godt de sitter i det i forhold til meg. Ikke det at hun shopper, eller skryter eller har dyre vaner (som jeg vet om), det er mer måten de lever på i det daglige. F.eks var jeg med henne inn på boden for å hjelpe å bære noe, og der var det store sekker med toalettpapir og tørkerull, vaskemidler osv. Kjøleskapet er rikelig oppfylt, masse frukt, grønt, yoghurt osv. Alltid hjembakte brød, og ofte serveres kaker og annet hjemmebakt både i helger og når det er noe som skjer på skolen f.eks. Alt er liksom så på stell! Livet føles totalt urettferdig etter at jeg har vært på besøk hos dem, jeg går rett i kjelleren. HVORFOR skal ikke jeg ha rett til å leve et slikt liv? Ikke et luksusliv, men sånn som dem som ikke behøver å bekymre seg for at kontoen er tom 2 uker før lønn. Føles som om det bare er å gi opp! Noen som noen gang har følt det likedan? Anonymkode: 71e34...77a Det er utrolig mye dyrere å være alene enn å være to. Ingen tvil om det. Anonymkode: 08f91...3e3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #30 Skrevet 1. september 2017 10 minutter siden, MammantilNurket skrev: Javel ...?? Skjønte du det ikke? Anonymkode: 3032d...686
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #31 Skrevet 1. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier du at du ikke kan jobbe? Anonymkode: 14c8b...ae1 Hvorfor spør du om det? Er det virkelig så vanskelig å forstå? Jeg er for syk til å jobbe, men jeg ønsker ikke uføretrygd og går på aap. Hvordan mener du spørsmålet ditt er relevant for HIs tråd? Anonymkode: f47b1...ba2
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #32 Skrevet 1. september 2017 47 minutter siden, Pashla skrev: Utdanning er jo nøkkelen. Det er faktisk ikke til å komme bort fra. De yrkene som ikke krever noen som helst utdanning (utover den opplæringa man får på arbeidsplassen) kommer alltid dårligst ut. Og det å velge utdanning er ofte styrt av klasse og av familiebakgrunn. Nå blir det jo bare mer og mer vanlig å ta en utdanning, uavhengig av familiebakgrunn. De fleste tar oftest minimum et fagbrev i dag. Anonymkode: 17d4d...faa
MammantilNurket Skrevet 2. september 2017 #33 Skrevet 2. september 2017 (endret) 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønte du det ikke? Anonymkode: 3032d...686 Du har i alle fall bedre muligheter for en brukbart betalt jobb enn hvis du hopper av skolen etter 10.klasse. I dagens samfunn bør man i det minste ha klart å kreke seg til et fagbrev. Endret 2. september 2017 av MammantilNurket
MammantilNurket Skrevet 2. september 2017 #34 Skrevet 2. september 2017 5 timer siden, Pashla skrev: De kan, men hvis det ikke er familiekultur for å gjøre det, så vil man se at sjansen er mye mindre. Der er statistikken utvetydig. Vel, alle kan ikke bli akademikere heller. Uten folk i praktiske yrker hadde ikke samfunnet gått rundt. Vi trenger folk med fagbrev som kan kjøre trikken, vaske gulv, samt ta vare på barn, gamle og syke, bygge og reparere. Videregående skole er en rettighet, det er ingen menneskerett å ta høyere utdanning.
Gjest Antarctica Skrevet 2. september 2017 #35 Skrevet 2. september 2017 10 timer siden, MammantilNurket skrev: Vel, alle kan ikke bli akademikere heller. Uten folk i praktiske yrker hadde ikke samfunnet gått rundt. Vi trenger folk med fagbrev som kan kjøre trikken, vaske gulv, samt ta vare på barn, gamle og syke, bygge og reparere. Videregående skole er en rettighet, det er ingen menneskerett å ta høyere utdanning. De (helt) ufaglærte har ofte bare ungdomsskolen. Å ha vgs gjør en STOR forskjell!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #36 Skrevet 2. september 2017 Det går jo ikke an å svare på om du er fattig uten å vite hva du faktisk tjener og hva slags utgifter du har... Broren min sier han er fattig, han klager over dårlig råd så fort han har muligheten. Han har ikke penger til ferie, ikke til klær, ikke til noen ting sier han. Han kommer i bursdagsselskaper uten gave, for han har så dårlig råd osv, klager alltid over hvor lite penger han har. Men så satte jeg meg ned sammen med han og snakket skikkelig med han om økonomi, også viser det seg at han har 26.000 utbetalt i måneden, og har 7.000 i utgifter på boliglånet. Han har ikke dame og ikke barn, altså singel og bare seg selv å tenke på. I tillegg spiser han de fleste måltidene sine hos mamma og har minimale utgifter på mat. Jeg prøvde å si til han at han slett ikke er fattig, han bare prioriterer helt feil, for han har ikke lite penger. Men jo, han ble mer og mer sinna på meg, for han måtte tross alt kjøpe hundemat, betale kommunale avgifter og strøm, han hadde ikke penger igjen til noe moro han.... Han ser rett og slett ikke hvor mye han sløser bort på alkohol, på røyk, på nettspill, take away, kaffe på cafè osv. Nå sier ikke jeg at du er som broren min altså, men han sier han er fattig og spør til og med mamma om hjelp til å betale telefonregning o.l. av og til for han har så lite penger, og mamma tror på han. Så det er ikke alle som tror de er fattige som faktisk er det. Det kan godt hende du er det, men da vet du vel det og trenger ikke spørre? Anonymkode: d97fa...5e8
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #37 Skrevet 2. september 2017 Nå hjelper ikke alltid høyere utdannelse, eller forsikring er ingen mulighet. Jeg blir mest sannsynlig ufør. Av da en sykdom, jeg fikk som lite barn, søkte om uføre forsikring som 20 åring, men fikk det ikke, grunnet denne sykdommen. Så startet jeg på høyere utdanning, rakk en årsenhet, og de 2 første årene av en bachelor grad. Så gikk jeg på en smell, og min kroniske sykdom ble kraftig forverret. Så jeg vil få laveste sats ufør. Alene med 2 barn. Og jeg elsker både å studere, og jobbe. Elsket jobben min, som var relevant for studiene. Jeg jobbet ved siden av studier, for måtte det jo, for å klare det økonomisk. Så jeg skulle ha gitt hva som helst, for å bli frisk, og kunne jobbe. Anonymkode: 5ff0b...798
Nyttårs barn Skrevet 2. september 2017 #38 Skrevet 2. september 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva får man ut av å svare sånn? "De har vel kanskje tatt noen andre valg tidligere i livet"? Hva vet du om hvorfor HI er i den situasjonen hun er? Begriper bare ikke behovet for å gi sånne stikk. Anonymkode: e0819...b66 Mener ikke å stikke HI. Men det er svært sjelden noen er helt uten påvirkningskraft i forhold til hvordan livet blir. Det å ikke få barn med den første og beste som dukker opp er et godt råd. Ta utdanning som gjør at du kan forsørge deg før du stifter familie er et annet.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2017 #39 Skrevet 2. september 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det går jo ikke an å svare på om du er fattig uten å vite hva du faktisk tjener og hva slags utgifter du har... Broren min sier han er fattig, han klager over dårlig råd så fort han har muligheten. Han har ikke penger til ferie, ikke til klær, ikke til noen ting sier han. Han kommer i bursdagsselskaper uten gave, for han har så dårlig råd osv, klager alltid over hvor lite penger han har. Men så satte jeg meg ned sammen med han og snakket skikkelig med han om økonomi, også viser det seg at han har 26.000 utbetalt i måneden, og har 7.000 i utgifter på boliglånet. Han har ikke dame og ikke barn, altså singel og bare seg selv å tenke på. I tillegg spiser han de fleste måltidene sine hos mamma og har minimale utgifter på mat. Jeg prøvde å si til han at han slett ikke er fattig, han bare prioriterer helt feil, for han har ikke lite penger. Men jo, han ble mer og mer sinna på meg, for han måtte tross alt kjøpe hundemat, betale kommunale avgifter og strøm, han hadde ikke penger igjen til noe moro han.... Han ser rett og slett ikke hvor mye han sløser bort på alkohol, på røyk, på nettspill, take away, kaffe på cafè osv. Nå sier ikke jeg at du er som broren min altså, men han sier han er fattig og spør til og med mamma om hjelp til å betale telefonregning o.l. av og til for han har så lite penger, og mamma tror på han. Så det er ikke alle som tror de er fattige som faktisk er det. Det kan godt hende du er det, men da vet du vel det og trenger ikke spørre? Anonymkode: d97fa...5e8 Sånn er broren min og kona hans og, de klager alltid over dårlig råd. De har minst 1,2 mil til sammen i årslønn Anonymkode: 3032d...686
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå