Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Arver noen penger og vurderer å sette endel i fond. Lønnsomt? Har ingen erfaring med sparing i fond. Hvor mye setter dere av hver mnd.? Et eller flere fond? Sparer dere til ungene deres i fond? Anonymkode: 686e7...55a
Holzhaus Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Jeg sparer i BSU og resten i fond. Jeg bruker indeksfond fra klp, det er veldig greit og billigere enn aktivt forvaltede fond. Sparing i fond (aksjemarkedet) har historisk sett vært veldig lønnssomt i forhold til å spare i bank, og det vil det sannsynligvis være fremover også. Men det krever litt lang sparehorisont da verdien av fondet (aksjene) vil variere. Under finanskrisen i 2008 raste jo verdien av børsen, og da tok det litt tid å bygge seg opp igjen. Så det er viktig å forstå risikoen, samt at det kan være greit å ha en viss kontantbeholdning i bank som du kan bruke som buffer. (Ikke være avhengig av å måtte kunne hente ut penger fra fond på kort tid)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Vi sparer i to forksjellige skagen-fond, men ikke så mye. Har fast trekk på 300 kr hver i måneden så det settes da inn 600 i måneden. Sparer ikke til ungene, vi har flexilån og betaler ned på det. Renten er så lav nå at jeg ser ingen grunn til å spare til ungene fremfor å betale ned gjeld. Den dagen ungene skal ut på boligmarkedet er vi gjeldfri og kan enten låne opp og gi forskudd på arv eller la de kausjonere. Anonymkode: a9ae9...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå