Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Tips til og gå ned i vekt? Spiser sunt, men mye Anonymkode: fcbdc...382
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Skal ikke slankes og heller ikke sultes. Oppfordre til aktivitet og velg sunnere alternativ. Om barnet er stort må du nesten bruke øynene dine og se. Vi har en kraftig 11-åring. Vi har ikke snop midt i uka, og han er mye mer aktiv nå etter skolen starta opp. Han må "vokse inn i vekta". Anonymkode: 72fde...9f8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 En 11-åring skal ikke slankes, be helsesøster om hjelp. Barnet må få sunn mat i normale porsjoner og være aktiv, da vil det vokse i høyden uten å legge på seg og etterhvert få et mer riktig forhold mellom vekt og høyde. Anonymkode: b5132...eb3
Nyttårs barn Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Vær aktive sammen og spis sunn mat. Plutselig skyter barnet i været og vekta jevner seg ut.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 Skal ikke slankes, men kan faktisk begrenses dersom du ser at han spiser mye, kanskje litt for mye bare fordi det er godt. Altfor høy vekt er det kanskje ikke, det spørs jo også hvordan kropp gutten din har, har han grov beinbygning, så må han nødvendigvis veie mer enn hvis han har en sped beinbygning. Sikkert lurt å snakke med helsestasjonen, der kan de gi veiledning utfra guttens forutsetninger, noe vi ikke kan her inne. Men aktivitet er jo også et nøkkelord. Begrense tv/data/telefon, oppfordre til utelek. Anonymkode: d25f1...517
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Det er nok litt mye ,ja. Veier 12 kg mer enn min datter på samme alder og høyde. Mer aktivitet og sunnere mat. Kutt ned på fett, sukker. Kutt ut evt brus og snop i uka. Anonymkode: 3530a...90b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 Oj! Det er min vekt og jeg er 1.75 m.. Her hadde jeg sett grundig på kosthold og dersom det var ok, sjekket ut stoffskifte.. Hadde helt klart fjernet godteri og søtsaker en periode dersom det inngår i kostholdet, så ikke enig i at man ikke trenger å "slanke barn". Mange foreldre som lære bort grusomme matvaner. Anonymkode: 789eb...b1e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 Se på detaljene. Drikkes det mye juice og melk i stedet for vann? Spises det småmåltider i form av kjeks, druer, bananer, en is her og der? Brukes det søtt pålegg? Forsyner barnet seg to eller flere ganger ved middagen bare fordi det smaker godt? Mange foreldre er "kalori-blinde". De ser ikke helt at kjeks på mandag, syltetøy på tirsdag, kakao på onsdag, pannekaker på torsdag, nugatti på fredag, snop på lørdag og dessert på søndag faktisk blir 7 ganger i uka med "noe godt". Min eksmann drev regelrett oppfeiting av ungene på denne måten. For ham var det usynlig fordi det inngikk i vanlige måltider. Hver gang jeg påpekte at det ikke var lørdag, og at helsesøster hadde bedt ham kutte i disse tingene, så svarte han "det er ikke dér det ligger". Man må liksom unne seg noe, ikke sant? Anonymkode: edd81...35c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se på detaljene. Drikkes det mye juice og melk i stedet for vann? Spises det småmåltider i form av kjeks, druer, bananer, en is her og der? Brukes det søtt pålegg? Forsyner barnet seg to eller flere ganger ved middagen bare fordi det smaker godt? Mange foreldre er "kalori-blinde". De ser ikke helt at kjeks på mandag, syltetøy på tirsdag, kakao på onsdag, pannekaker på torsdag, nugatti på fredag, snop på lørdag og dessert på søndag faktisk blir 7 ganger i uka med "noe godt". Min eksmann drev regelrett oppfeiting av ungene på denne måten. For ham var det usynlig fordi det inngikk i vanlige måltider. Hver gang jeg påpekte at det ikke var lørdag, og at helsesøster hadde bedt ham kutte i disse tingene, så svarte han "det er ikke dér det ligger". Man må liksom unne seg noe, ikke sant? Anonymkode: edd81...35c Helt enig med deg. Synes også at alt av sukker og brus burde kuttes. Hos oss er brus forbudt. Anonymkode: 10729...7b6
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal ikke slankes, men kan faktisk begrenses dersom du ser at han spiser mye, kanskje litt for mye bare fordi det er godt. Altfor høy vekt er det kanskje ikke, det spørs jo også hvordan kropp gutten din har, har han grov beinbygning, så må han nødvendigvis veie mer enn hvis han har en sped beinbygning. Sikkert lurt å snakke med helsestasjonen, der kan de gi veiledning utfra guttens forutsetninger, noe vi ikke kan her inne. Men aktivitet er jo også et nøkkelord. Begrense tv/data/telefon, oppfordre til utelek. Anonymkode: d25f1...517 Det er faktisk ikke riktig. Ja, folk har forskjellig benbygning - noen grovere enn andre, men det gir minimal utslag på vekta. Skjelett er ingen faktor for overvekt og skjelettvekten i seg selv variere kanskje fra 2,5 - 4,5 kg for et voksent menneske. Anonymkode: 69eff...a31
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 Gutten ligger godt inne i kategorien for overvekt, men han er ikke i fedmekategorien. Vær nøye med kostholdet og sørg fpr at gutten er i aktivitet med ting han trives med hele dagen. Jo mer tid man bruker på stillesittende aktiviteter jo enklete er det å småspise samtidig. Anonymkode: a0bf3...002
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 Aktivitet er veldig viktig, men man må faktisk se inntaket av kalorier og sammensetningen av måltider. Og ikke minst matmengde. Det skal MYE aktivitet til for å forbrenne en ekstra kakestykke, en kopp kakao, en stor is, en ekstra porsjon middag osv. Mye mer enn vi liker å tro. Vi må selvfølgelig oppfordre til lek og aktivitet, men det skal mer til en en tur ut i gata med venner... For å forbrenne en stor vaffel kronesis må man trene i sånn ca 80 minutter! For å forbrenne en softis må du trene i ca en time.... Derfor er HVA du spiser og HVOR MYE du spiser helt avgjørende. Det helper lite at barnet er ute med venner etter middag hvis han har spise dobbelt porsjon av det han egentlig trenger, samt kanskje en is til dessert. Man skal ikke sulte ungene. Men som foreldre kan man være med å kontrollere hva som spises og hvor mye som spises. Jo tidligere man begynner jo bedre er det. Det er lettere å kontrollere nå når de er 11 enn når de er 14 og går på ungdomsskolen..... Anonymkode: 69eff...a31
amandine Skrevet 1. september 2017 #13 Skrevet 1. september 2017 Når du skriver at han spiser sunt men mye kan løsningen være å ha fokus på måltidene. Faste måltider, sitte ned sammen, og for å begrense størrelsen på porsjonene kan man slutte å sette frem maten på bordet men heller servere porsjonsvis. Sett heller en skål med grønnsaker midt på bordet og hent klare tallerkner på kjøkkenet. Da sitter man i ro sammen og spiser, og nåe man er ferdig med sin porsjon kan man fylle på med gulrøtter eller agurk eller whatever. Metthetsfølelsen kommer gjerne en stund etter at man faktisk er mett, så om man tar det med ro og ikke sluker maten i full fart vil man raskere kjenne at man er mett. I tillegg får jeg følelsen av at dette er et barn som ikke er veldig aktivt, da kan du ta tak og begynne å gå på tur, for eksempel. Skogen er fin om høsten, eller ta en runde i svømmebassenget eller hva som helst. Hvis du tar initiativ er det lettere å følge etter.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #14 Skrevet 1. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke riktig. Ja, folk har forskjellig benbygning - noen grovere enn andre, men det gir minimal utslag på vekta. Skjelett er ingen faktor for overvekt og skjelettvekten i seg selv variere kanskje fra 2,5 - 4,5 kg for et voksent menneske. Anonymkode: 69eff...a31 ok. Kall det for noe annet da, kroppstettheten. Jeg kjenner et barn på 8 år som er veldig tung, men dette barnet er ikke feit eller synlig overvektig, bare utrolig tung i kroppen, og veier mye mer enn mitt barn som er mye høyere. Anonymkode: d25f1...517
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #15 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: ok. Kall det for noe annet da, kroppstettheten. Jeg kjenner et barn på 8 år som er veldig tung, men dette barnet er ikke feit eller synlig overvektig, bare utrolig tung i kroppen, og veier mye mer enn mitt barn som er mye høyere. Anonymkode: d25f1...517 Helt enig med deg. Jeg har 2 barn, det ene har hele veien, vært veldig tung, men ser helt normalvektig ut. Andre barnet, lett som en fjær. Men begge er sunne friske barn. Det tunge barnet, trener og daglig. Andre barnet lat som bare det, og må tvinges ut på aktiviteter. Anonymkode: 20230...636
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 Muskler veier mer enn fett så to vidt forskjellige kropper kan veie nøyaktig det samme. Anonymkode: a407b...d20
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Muskler veier mer enn fett så to vidt forskjellige kropper kan veie nøyaktig det samme. Anonymkode: a407b...d20 Ja 1 cm3 muskler (ca 1,06g) veier mer enn 1cm3 fett (ca 0,9g), men forskjellen er ikke så stor. Anonymkode: a0bf3...002
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk ikke riktig. Ja, folk har forskjellig benbygning - noen grovere enn andre, men det gir minimal utslag på vekta. Skjelett er ingen faktor for overvekt og skjelettvekten i seg selv variere kanskje fra 2,5 - 4,5 kg for et voksent menneske. Anonymkode: 69eff...a31 Det er ikke skjelettet som veier mer, men hvis man har en større ramme, vil det også fylles på med mer bløtdeler, slik at totalen blir tyngre. Jeg har en kollega som har brede skuldre, og kraftige muskler. Hun er akkurat like høy som en venninne som er veldig sped. Det er nesten 10 kg forskjell, og de bruker samme str i klær. Anonymkode: c50a2...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå