Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Eller nevner alternativene dere vurderer? Jeg har svart ærlig når mine stebarn har spurt. Jeg husker selv hvor irriterende jeg syntes det var med alt hemmeligholdet da jeg var ungdom. Men hvordan er det for majoriteten? Holder "man" det hemmelig for alle og enhver? Og hva er begrunnelsen for det ene eller det andre? Anonymkode: 9dc51...134
sug lut Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Ja, vi snakker mye om politikk fortløpende, ikke bare i forbindelse med valget, og hemmelighold er noe stort tull, man får stå for det man mener, også innad i familien.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Ja, de vet hva jeg stemmer og hvorfor. De har jo mye om politikk på skolen om dagen, lekser osv så det blir jo til at man snakker om det Anonymkode: b1767...3cb
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Ja, de vet hva jeg stemmer. Og spesielt jeg og tenåringen diskuterer mye politikk. Hun lurer jo selv på, hvilket parti hun ville stemt på, og har sine saker som er viktig for henne. Foreløpig, så er det samme parti som jeg stemmer. Men hun er ganske alene på skolen om å stemme, og mene det hun mener. Hun går på en privat videregående skole, hvor det er vanskelig å komme inn. Så der er det veldig mange som stemmer høyre. Anonymkode: 4df5e...d71
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Hvis de spør så. Anonymkode: effa2...c4b
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Nei, ikke uten at de spør direkte. Anonymkode: 9b834...835
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 De vet hva jeg stemmer. Mannen har ikne stemmerett. Anonymkode: 96ab1...2e5
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 Hjemme hos oss sa aldri foreldrene mine hva de stemte, for at vi ikke skulle bli påvirket av deres syn. Det var veldig viktig for dem at vi hadde egne meninger og at politiske meninger ikke skulle gå i arv. Pappa sa alltid at man ikke skulle være support som til et fotballlag vi prøvde flere ganger å argumentere med dem for å få sniffen i hva de skulle stemme, men de argumenterte like godt for så mange forskjellige meninger/ saker fra forskjellige partier, he he.. gjorde at første gang vi stemte så leste vi de forskjellige partiprogrammene og valgte etter det vi mente var viktig. Gjorde valg ekstra spennende. Har ikke tenåringer enda, men blir vel at jeg gjør det samme. Vil at de skal velge ut i fra det de mener er viktig og at de kan stå for de meningene 😊 Anonymkode: 5bff4...98a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 Jeg er til og med partimedlem, så her er det ikke noe hemmelighold. Såklart vi snakker politikk i heimen, det er jo del av allmenndannelsen. Å "ha egne meninger" oppstår jo ikke i et vakuum. Anonymkode: 1adb6...41e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er til og med partimedlem, så her er det ikke noe hemmelighold. Såklart vi snakker politikk i heimen, det er jo del av allmenndannelsen. Å "ha egne meninger" oppstår jo ikke i et vakuum. Anonymkode: 1adb6...41e Man kan jo ha egne meninger og diskutere politikk uten å si hva man stemmer. Jeg tror faktisk ikke jeg vet hva et eneste familiemedlem stemmer Anonymkode: 83e91...ccf
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan jo ha egne meninger og diskutere politikk uten å si hva man stemmer. Jeg tror faktisk ikke jeg vet hva et eneste familiemedlem stemmer Anonymkode: 83e91...ccf Vel, jeg sto på lista til kommunestyret for 2 år siden. Så den katta er nok ute av sekken. Anonymkode: 1adb6...41e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #13 Skrevet 1. september 2017 Fikk spm igår faktisk, og jeg har ikke bestemt meg. Ringer nok til pappa snart for å få en kjapp oppsumering i år også. Han er veldig engasjert så han får jeg den viktige oppsumeringen av og jeg gjør mitt valg utifra det, selv om han er med i ett parti, så mener han at jeg skal stemme på de jeg vil. Han var også enig med mitt valg når jeg stemte helt motsatt av han. I år vet jeg ikke, men blir nok det jeg oftes stemmer på tenker jeg. Det sa jeg til mitt barn. Hun har valg på skolen snart, så det var veldig viktig hun viste hva hun ville stemme. Og får jeg ikke bestemt meg, så blir det litt loddtrekkning i stemmelokalet mellom de jeg pleier. For stemme må jeg, om ikke må jeg argumentere ovenfor pappa i lang tid om hvorfor jeg var så dum og ikke gjorde det. Anonymkode: b5c8b...bed
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #14 Skrevet 1. september 2017 Nei! Er nestleder i et parti, så er ingen hemmelighet hva jeg stemmer. Vi diskuterer veldig mye politikk hjemme, men er veldig klar på at ungene må ha egne meninger. Var rimelig sjokkert når eldste var førstegangs stemmer for noen år siden. De ble rimelig påvirket på skolen. Var veldig viktig at alle stemte Ap, ellers gikk landet til helvete. Hun fortalte mange av ungene i klassen fikk beskjed om å stemme dette av foreldrene. Ingen argumenter på hvorfor, slik var det bare. Vil at ungene mine skal voksne opp med egne meninger. Hva de stemmer bryr jeg meg fint lite om, så lenge de faktisk bruker stemmeretten! Anonymkode: f822f...8d5
sug lut Skrevet 1. september 2017 #15 Skrevet 1. september 2017 Det viktigste er at ungene ikke blir fortalt hva DE skal stemme. Påvirket vil de gjerne bli, det handler om verdier og oppdragelse og er viktig, men oppdragelse handler også om å lære dem å tenke selv. Barna her har ikke stemt det samme som oss.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 Enig med Luten. Heldigvis hermer ikke ungene etter det jeg liker på brødskiva, så her trenger ikke det partiet jeg stemmer på være hemmelig. Har de lært å ta egne valg i tidlig alder er ikke politisk syn noe problem å være åpne om. Men ved direkte spm vil de få vite hvilket parti og hvorfor jeg tenker å stemme den retningen. Men da vil jeg også hjelpe til å finne informasjon om de andre partiene. Det er jo litt å sette seg inn i, og som foreldre bør vi ikke bare fortelle om det vi liker, men se på alt. De fleste stemmer vel utifra hvor de selv står i dag. En stor familie med mange små barn, stemmer kanskje annerledes enn en enslig pensjonist. Anonymkode: 4f83a...68d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 Jeg vet faktisk ikke om de vet hva jeg stemmer, men de vet veldig godt hva jeg står for. Politikk griper inn i det meste, og blir en naturlig del av samtalen rundt middagsbordet. Vi diskuterer jo utenriksrelasjoner, miljø, kultur, nødhjelp, historie, helse, utdanning etc. som enhver familie. Anonymkode: 153f7...bb8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 Nei, her vet ingen hva jeg stemmer, ikke engang mannen. Anonymkode: d415a...1cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå