Gå til innhold

Kan man være sykemeldt og studere samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er 100% sykemeldt. Kan man ta en master da? Ei jeg kjenner jobbet i en jobb hun ikke er utdannet til, og ikke trivdes i. Hun er nå sykemeldt. Hun har en bachelor i noe helt annet enn denne jobben, og skal fortsette på master. Kan hun det mens hun er sykemeldt? Det gjenstår jo bare å se, men lurer litt på reglene der

Anonymkode: 24cfa...b22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvorfor hun er sykmeldt det da. Hvis hun er sykmeldt pga fysisk skade som følge av jobb, er det så vidt jeg vet ingen forbud mot å gjøre andre ting. Faktisk burde jo det å ta en utdannelse som kanskje kan gi en en annen jobb som msn klarer å gjøre være smart. 

Anonymkode: bbc88...6e0

Skrevet

Men hun er allerede utdannet i noe hun vil og klarer å jobbe med og skal fortsette å studere dette, hun er sykemeldt fra en jobb hun egentlig ikke vil ha eller skal ha resten av livet. 

Skrevet

Hun kan ikke ta eksamen i hvert fall, men det er ingen som hindrer henne i å lese hjemme. Jeg jobber og tar master ved siden av. Denne uken er jeg sykemeldt pga. at jeg må sitte helt i ro, noe som overhode ikke er mulig å få til i min jobb. Det hindrer meg ikke i å jobbe videre med masteroppgaven min da, så sånn sett var det lykke i ulykke dette fordi jeg hang litt bakpå der ...

Anonymkode: 5b99b...f4c

Skrevet

Hun har allerede vært sykemeldt et år også, 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man da får hun ikke sykemelding lenger.Mulig hun går på AAP

Anonymkode: da41b...84b

Skrevet

Men hvorfor bryr du deg om dette, HI? Hva har du med dette å gjøre overhodet? 

Anonymkode: bbc88...6e0

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er nok dette et tiltak. 
Uansett så synes jeg det er litt merkelig av deg å legge deg borti det. At hun var "lei av jobben" kan være et dekke for hva enn som gjorde at hun ble sykemeldt som hun ikke ønsker at du og andre skal bry dere med. 

Anonymkode: 67e57...c46

Skrevet

Om man studerer og har en jobb ved siden av så kan man bli sykemeldt fra jobben og ikke studiene sine.

Anonymkode: 11adf...68c

Skrevet

Nei, i utgangspunktet kan man ikke være sykmeldt fra jobb samtidig som man studerer.

det finnes riktignok noen forsiktige unntak. Dersom du studerer deltid ved siden av jobb kan du fortsette selv om du skulle blu sykmeldt noen uker pga benbrudd, er du student og har lørdagsjobb ved siden av studiene kan du selvsagt fortsette studiene dine selv om du skulle bli sykmeldt en uke eller to pga lungebetennelse osv.

Du kan derimot ikke bli 100% sykmeldt fra din ordinære jobb over langre tid for deretter å begynne på studier. Dette fordi sykepenger ikke skal kunne finansiere ordinære studier. Dersom studier er en del av et tiltak for at du skal komme tilbake til jobb f.eks fordi du ikke kan fortsette i den ordinære jobb, er det selvsagt noe annet..... Da er studiene dine et avtalt tiltak med nav og det er avklart med arbeidsgiver at du ikke kommer tilbake til jobb. Det er da således underordnet om du mottar sykepenger eller avklaringspenger.

Anonymkode: ae09c...07b

Skrevet

Her er det en del gråsoner som anonym o7b sier. Jeg ble sykmeldt under svangerskapet og var da også student. Jeg fortsatte med å gå på forelesninger men leverte en sykemelding på studiestedet for sikkerhets skyld. Men når jeg skulle ta eksamen friskmeldte legen meg et par uker, så ble jeg sykemeldt igjen etterpå.

Anonymkode: 65c22...4d4

Skrevet

Ser for meg at hun har vært sykemeldt over et år og går på AAP. Tiltaket kan være utdanning.

Anonymkode: 98169...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...