Gå til innhold

Nav krever farskapstest,mor drøyer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sitti å trøste en venn av meg i hele natt,han er dypt fortvilet over at han er blitt kontaktet av nav ang en farskapssak til et barn som straks er 4 år. Dette etter en ONS,som han jo nå skjønner var fryktelig dumt å ikke bruke noen form for beskyttelse. Han har knapt hatt kontakt med jenta i etterkant,bortsett fra at hun på et tidspunk takket nei til alkohol ute fordi hun var gravid, noe han ikke tenkte noe særlig over den gang.

Han har ikke hørt noe fra henne heller før han ble kontaktet pr tlf av nav,de trodde han hadde mottatt brev fra de. I brevet står det at det er han og en til som mor har oppgitt som mulige fedre, og han kan erkjenne farskap eller ta en dna-test. Han har valgt å teste. Testen er tatt og sendt inn og registrert i systemet. 

Han kontaktet mor som beklaget,sa at hun hadde trodd lenge at det var enten han eller denne andre mannen,men fortalte også at det var to menn som ble testet da barnet var 6mnd.gammel.... 

Nå har nav sendt purring til mor da hun ikke har overholdt fristen for å teste barnet. Den andre mannen har heller ikke testet. 

Min venn er jo dypt fortvilet,ønsker å stille opp for barnet om det er hans,men mor svarer ikke ved kontakt,og har som sagt ikke testet barnet....

Jeg har googlet og googlet og finner ikke svar på hvor lenge det kan gå før politiet griper inn. Nav må jo først ta saken videre om mor fortsatt ikke tester barnet.... 

Er det noen her som vet saksgangen i dette? Hvor mange ganger kan de purre fra navs side,hvor lang frist får mor,og hvor lang tid går det til det evt havner i retten og politiet kan gripe inn slik at barnet kan testes?

Vurderer sterkt å ringe til nav selv,men tenkte å høre her inne først. 

Beklager langt innlegg... 

Anonymkode: bcb15...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis barnet ble testet da det var 6 mnd trenger de vel ikke ny snarest av barnet? Da har de jo det gamle resultatet å sammenlikne med. Det gjelder jo for mor også.

Anonymkode: ec14a...870

Skrevet

Det er det vi stusser på også,om det i det hele tatt er sant eller kun noe mor lyver om.... Så jeg ringte nav selv nå jeg, og fikk snakke med de som driver med farskapstester på nav i Bergen,

De kunne fortelle meg at mor kun får en purring, og den har hun jo nå fått. På denne har hun 8 ukers frist til å få tatt testen, og dersom hun ikke gjør det, sender nav det til tingretten. Der vil det bli avlagt en dom, som gjør at politiet rett og slett henter mor og barn til tvangstest. Det kan stemme at barnet ble testet mot to ulike menn/mulige fedre da hun var baby, for slike tester blir makulert etter et år, og er derfor ikke tilgjengelig nå 3 år etterpå desverre,,,

Syns dette er så råttent gjort av moren jeg, både mot barnet og den som er pappaen... Barnet er straks 4 år liksom... Tenk så mye far og barn har mistet sammen pga mors valg... 

Skrevet

Meget håpløs mor. Stakkars barn.

Håper de finner ut av det snarest.

Anonymkode: 71e1f...bdd

Skrevet

Bare som en oppmuntring til din kompis. En venninne av meg havnet i en noe lignende situasjon. Hun boikottet ikke far, men hun var helt sikker på at det bare var én som kunne være barnefar, han nektet og av egen sikkerhet oppga hun ikke ham som far. Da barnet var +/- et år samme alder som din kompis sitt ev. barn oppdaget hun ved en tilfeldighet at det var en annen som kunne være far til barnet (jaja, jeg vet, høres helt rart ut, men vil ikke legge ut hele historien fordi den er for lett gjenkjennelig). Hun kontaktet han, de fikk tatt prøver og han ble bekreftet som far til hennes barn. De tok en forsiktig tilvenning, og far og barn fikk en kjempekontakt. De kan aldri gjøre noe med de årene han mistet, men de har virkelig gjort alt for at barnet skal få best mulig forhold til begge sine foreldre. Og det har de greid, far og barn har et fantastisk forhold i dag! :)

Det er viktig for din kompis, Hi, å akspetere at han ikke kan gjøre noe for å endre fortiden. Ja, det er fælt at han har gått glipp av så mye viktig tid med barnet, men han kan få en del fra bilder, og om mor er villig kan hun fortelle ham mye. Med min venninne så fikk hun og barnefar også et godt forhold etterpå (de har begge andre partnere), for de valgte å fokusere på det de har felles - barnet. Ingen andre kan dele det de deler, at nettopp de to er foreldre til barnet. Så for min venninne var det også spesielt å dele historier med barnets far, gjennopplevde mye av barnets første tid sammen med far, viste bilder, viste videoer osv. Familiene på begge sider har også vært fantastisk i måten å takle dette på. Og barnets far tok et veldig bevisst valg på å ikke fokusere på det som var fortid, men velge å fokusere på å få best mulig kontakt med barnet og ha et best mulig samvær med barnets mor.

Kan virke som om moren til din kompis sitt ev. barn kanskje ikke er den mest oppegående på noen måter, eller kanskje hun hadde en vanskelig periode av livet den gangen og nå skammer seg over å være i den situasjonen hun/de er i. Kanskje er hun også veldig usikker på hvordan hun skal takle dette videre. Om din kompis blir påvist å være far, anbefal at han kontakter familievernkontoret, mekling tror jeg de må ha uansett, men også for vanlige timer på fvk for moren og han. Da har de trolig bedre forutsetninger for å få til et ordentlig samarbeid om barnet fremover.

Anonymkode: 43345...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...