Gå til innhold

Seksåring, dusje selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Niesen vår skal komme og bli i en uke, hun er seks år. Selv har vi bare mindre barn så jeg er litt "uerfaren" og vil ikke spørre foreldrene i frykt for å virke uegnet hehe. Pleier eller kan en seksåring (går i 1 klasse) å dusje og vaske seg selv eller er det normalt at en voksen er der og hjelper med vasking av kroppen?

Anonymkode: 9071b...c43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er vanlig når de er 6 år. Min 6-åring klarer å dusje selv, men det hender jeg må be ham skylle håret litt ekstra for å få ut all sjampoen. Om niesen din har langt hår er det nok sannsynligheten stor for at hun trenger hjelp med hårvasken men klarer kroppsvasken selv. Men bare spør henne selv når det er tid for dusjing. :)

Anonymkode: 10ab5...a4c

Skrevet

Min 6-åring klarer det fint selv. 

Anonymkode: 5b185...cba

Skrevet

Forresten blir vel de fleste foreldre generelt bare glade for å få spørsmål som gjør at vi kan gi mest mulig informasjon om barnet vårt til de som skal passe dem. ;) Tenker ikke at det gjør at du virker uegnet, men at du er interessert i å gjøre en best mulig jobb. Men akkurat dette klarer nok 6-åringen fint å svare på selv. :)

Anonymkode: 10ab5...a4c

Skrevet

Fem-åringen min dusjer selv, vasker seg, men trenger hjelp til vasking av langt hår :-)

Anonymkode: 5cd15...5f3

Skrevet

Min seksåring trenger hjelp til å vaske håret, i hvert fall. Hun har uansett lyst til at vi skal hjelpe henne med å dusje.

Det er bare å spørre foreldrene, ikke noe rart å spørre om slikt. :) Hvis dere absolutt ikke vil spørre foreldrene, er det jo bare å spørre barnet; "pleier mamma og pappa å hjelpe deg å dusje, eller pleier du å dusje selv"?

Anonymkode: 9758e...f68

Skrevet

Jeg hjelper min 5åring med hårvask (gni ordentlig inn og skylle ordentlig ut), resten ordnes selv under mitt påsyn (må noen ganger minne han på småting som feks å huske å vaske føttene...) :) 

Men det er helt innafor å spørre, jeg hadde fått mer tillit til barnepasseren da i alle fall, for alle barn og foreldre er forskjellige -det er ikke alle som vasker seg selv, eller tørker seg etter toalettbesøk feks. 

:)

Anonymkode: 31b35...368

Skrevet

Takk for alle svar :-)

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Niesen vår skal komme og bli i en uke, hun er seks år. Selv har vi bare mindre barn så jeg er litt "uerfaren" og vil ikke spørre foreldrene i frykt for å virke uegnet hehe. Pleier eller kan en seksåring (går i 1 klasse) å dusje og vaske seg selv eller er det normalt at en voksen er der og hjelper med vasking av kroppen?

Man er vel ikke uegnet fordi man spør familien hvordan barnet pleier å gjøre ting. Det kaller jeg omsorg 😉

Skrevet

Her vasker hun kroppen selv, men jeg hjelper med håret.

Anonymkode: 5f019...a73

Skrevet

Guttene mine kunne både dusje og vaske håret selv da de var 6 år, fordi de alle hadde kort hår. Datteren min er nettopp fylt 8 år, og det er første de siste 2-3 mnd at hun har begynt å klare hårvasken sånn noenlunde selv (langt og tykt hår). Fortsatt foretrekker jeg å se over før hun går ut av dusjen fordi hun ikke alltid får all såpen ut. Innimellom vasker jeg fortsatt håret hennes for å være sikker på at det blir gjort skikkelig med jevne mellomrom ;) 

Anonymkode: 8b669...6c4

Skrevet

Vi vasker håret og rumpa til gutten vår (snart 6 år), resten vasker han selv. Han kunna nok klart hele kroppen for en uke, men kan slumse litt med rumpevasken når han gjør det selv...

Anonymkode: 365ca...f25

Skrevet

Min 5, snart 6 åring gjør det for så vidt selv, men pleier å sjekke at hun har fått ut all sjampoen av håret. Skulle jeg ha hatt et annet barn på overnatting i en hel uke, hadde jeg i hvert fall hjulpet med å stilt inn temperatur og spurt om jeg skulle hjelpe ham / henne med å dusje. Aner ikke hva andre barn kan.

Anonymkode: faefd...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...