Gå til innhold

Legging av barn på mellomtrinnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først går yngste, vi pusser tenner, den av oss som følger legger seg på sengen, prater litt og stryker over håret til sovnet.

En halvtime senere er det nestemann, samme prosedyre. Gjerne i vår seng om det er fare for at yngste ikke sover skikkelig. 

Barna er vel fornøyd med dette, og liker denne praten og kosen. Det funker greit for oss også, hele greia er gjort på en time, en halvtime hver, 

Er det egentlig så feil? Ser andre sender ungene opp, så sovner de selv på 10 minutter. Det er jo unektelig litt forlokkende det også. Vi skal jo på jobb, og er ikke så mye senere i seng. Nå hadde vi en del å diskutere, og det er snart midnatt. 

Når vi forsøker å endre rutinen, da blir det bare rot. De finner ikke roen, de blir tørste, sultne, fjaset, skal på do, er redde og jeg vet ikke hva. 

Er det andre som sitter med store barn når de skal sove?

Anonymkode: 5b4a0...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg sitter med 11 åringen jeg ;-) hun er så opptatt hele dagen at vi har en liten prat på sengekanten hver kveld. En litt hellig stund for oss. Av og til er jeg der til hun sovner men det er rett og slett fordi jeg sitter så godt ;) men som oftest sier jeg god natt etter en stund. Gjør det som passer for dere :) 

Anonymkode: 5246a...b07

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først går yngste, vi pusser tenner, den av oss som følger legger seg på sengen, prater litt og stryker over håret til sovnet.

En halvtime senere er det nestemann, samme prosedyre. Gjerne i vår seng om det er fare for at yngste ikke sover skikkelig. 

Barna er vel fornøyd med dette, og liker denne praten og kosen. Det funker greit for oss også, hele greia er gjort på en time, en halvtime hver, 

Er det egentlig så feil? Ser andre sender ungene opp, så sovner de selv på 10 minutter. Det er jo unektelig litt forlokkende det også. Vi skal jo på jobb, og er ikke så mye senere i seng. Nå hadde vi en del å diskutere, og det er snart midnatt. 

Når vi forsøker å endre rutinen, da blir det bare rot. De finner ikke roen, de blir tørste, sultne, fjaset, skal på do, er redde og jeg vet ikke hva. 

Er det andre som sitter med store barn når de skal sove?

Anonymkode: 5b4a0...5b4

Vi har to barn, 2 og 5 trinn og synes nesten den kveldsstunden er den beste tiden på døgnet. Eldste går i dusjen og dusjer selv. Pusser tenner selv for så at vi går over med børsten. Så går vi sammen på soverommet, han legger seg og den som blir med han ned sitter på sengekanten og prater litt om dagen etc...så leser han litt selv. Samme prosedyre med 2 klassingen bare før eldste da. Det håper jeg vi kan fortsette med lenge....har noen veldig fine samtaler på senga hver kveld. 

Synes det høres trist ut å bare sende de opp. Ser barna lite nok i hverdagen om jeg ikke skal ta meg tid til dette.

Anonymkode: 182ac...315

Skrevet

Vi har fire barn, og alle følges til sengs og får en liten prat på sengekanten, men vi sitter ikke til de har sovnet 

Den lille praten kan ta alt fra 3 til 15 minutter før vi får en klem og sier natta, så sovner de selv 

Anonymkode: f701c...bc3

Skrevet

Ligger alltid på sengekanten med toåringen min og leser bok, synger, prater og koser. Kan være alt fra 5-20 minutter, så sier jeg god natt og går ut. Da sovner hun selv. Jeg ser ikke behovet for å sitte der helt til hun har sovnet, selv om det skjer at vi begge sovner innimellom og det er koselig det og!

Gjør det som passer dere :) At det bare blir tull med "tørste, sultne, skal på do" osv. er nok fordi de plutselig får en ny rutine på ting og må lære seg å sovne alene. Minn dem på å spise seg gode og mette ved kveldsmaten fordi at "det blir ikke mat før frokost", etter prat i senga spør du "må du tisse før du legger deg?", og sett et vannglass på nattbordet i tilfelle tørst. Deretter: ingen unnskyldninger gode nok for å stå opp. MÅÅ de absolutt på do så følger du uten å snakke noen særlig, eller tulle. Rett til doen, vaske hender og rett i seng. Er det redde må du selvsagt trygge dem, men gjør det på en annen måte enn å sitte med dem til de har sovnet. F.eks: åpne skapdører, sjekk under senga, og gå ut igjen. Prat med dem litt og få dem på andre tanker, og gå ut igjen. De venner seg nok fort til at mamma og pappa ikke sitter der helt til de har sovnet :) 

Anonymkode: 135de...d97

Skrevet

Så lenge barna fint klarer å finne roen selv uten å ha dere der er det ikke noe problem, men det er viktig å lære barna å sovne alene slik at de kan dra på overnattinger uten dere.

Anonymkode: afafb...275

Skrevet

Er alltid med opp og blir der i alt fra et halvt minutt til fem, men sitter ikke der til jeg er den eneste våkne.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ligger alltid på sengekanten med toåringen min og leser bok, synger, prater og koser. Kan være alt fra 5-20 minutter, så sier jeg god natt og går ut. Da sovner hun selv. Jeg ser ikke behovet for å sitte der helt til hun har sovnet, selv om det skjer at vi begge sovner innimellom og det er koselig det og!

Gjør det som passer dere :) At det bare blir tull med "tørste, sultne, skal på do" osv. er nok fordi de plutselig får en ny rutine på ting og må lære seg å sovne alene. Minn dem på å spise seg gode og mette ved kveldsmaten fordi at "det blir ikke mat før frokost", etter prat i senga spør du "må du tisse før du legger deg?", og sett et vannglass på nattbordet i tilfelle tørst. Deretter: ingen unnskyldninger gode nok for å stå opp. MÅÅ de absolutt på do så følger du uten å snakke noen særlig, eller tulle. Rett til doen, vaske hender og rett i seng. Er det redde må du selvsagt trygge dem, men gjør det på en annen måte enn å sitte med dem til de har sovnet. F.eks: åpne skapdører, sjekk under senga, og gå ut igjen. Prat med dem litt og få dem på andre tanker, og gå ut igjen. De venner seg nok fort til at mamma og pappa ikke sitter der helt til de har sovnet :) 

Anonymkode: 135de...d97

Du må lese innlegget ordentlig. Det er snakk om barn på mellomtrinnet.

Ikke babyer.

Anonymkode: 25750...a95

Skrevet

Går med sjetteklassingen inn på rommet, blir ofte litt skravling før vi sier natta og gir hverandre en klem.

Har ikke sittet ved siden av barna til de har sovnet siden de var babyer. 

Anonymkode: cf8d2...333

Skrevet

Vi har fire barn. De to eldste går på ungdomsskolen og har lagt seg selv i noen år nå. De kommer som regel ned for å si natta, men ikke mer enn det. Noen ganger kommer de ikke ned heller. De to yngste går i 5. og 3. klasse, og de blir fulgt opp. Han i 5. klarer seg selvsagt selv på badet, mens vi pusser tenner på hun i 3. klasse (det har vi gjort med alle til fylte 10 år). Etter det er det gjerne litt prat og så natta. Dersom han i 5. klasse er ekstra lenge oppe, går han opp alene for å legge seg. Han ligger som regel og leser på sengen en stund før han legger seg til å sovne.

Det er fint at dere orker å ligge en halvtime hver eneste kveld ved barna deres, men jeg personlig må ærlig innrømme at jeg synes det er litt spesielt nå som barna er så store. Et barn på 10-12 år trenger ikke å ha en forelder liggende med seg for å sovne, og det er mer enn stort nok til å bli forklart hvorfor. Jeg ville nok tatt "kampen" om å legge seg alene nå altså. Dere kan ev. innføre litt regler og belønning, for eksempel maks en gang opp for å hente drikke, ikke lov å rope med mindre det er veldig, veldig viktig, samt at de for eksempel kan få en tur på kino el. dersom de legger seg pent i en hel uke i strekk.

Anonymkode: 2aa56...390

Skrevet

Følger ikke min 7.klassing i senga lenger men går alltid innom å sier natta og slår av en prat dersom det er ønske om det. Kos får jeg også hvis jeg er heldig 😄

Anonymkode: 45146...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...