Gå til innhold

Kan man ta ting som ligger langs veien?

Tar du det du finner?  

19 stemmer

1. 1. Du går søndagstur og i veikanten ligger noe noen har mistet. Ikke voldsomt dyrt og flott, men helt ok type du selv kunne ha kjøpt. Kan du ta det? Og hvor går grensa for hva du ville levert inn til hittegods?

• Nei fy, det er både syndig og kriminelt og moralsk galt.
      9
    • Selvsagt.
      5
    • Bare om det ligger der når jeg kommer tilbake to timer senere også.
      2
    • Bare om det fortsatt ligger der dagen etter.
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er på søndagstur/løpetur/rusletur, og langs veien/stien/turveien/på svaberget ligger et headset/et flexibånd/noe annet som koster noen hundrelapper. Tar du det med deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min fant et par RayBan solbriller på stranden i sommer. Vi la dem ut på en lokal Facebook-side, og eieren fikk dem tilbake. Så svaret mitt vil bli ta det med og gjør ditt beste for å finne eieren😊

Anonymkode: 3b166...b49

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. Men jeg bor på en pitteliten plass, så jeg hadde lagt ut etterlysning på Facebook. Hadde ingen gitt lyd fra seg, hadde jeg beholdt. 

Hadde jeg vært mer anonym i en stor by for eksempel, hadde jeg bare beholdt uten å tenke meg om.

Anonymkode: e840a...dec

Skrevet

Det skjer meg både titt og ofte, og da legger jeg det lett synlig langs veien. Har også opplevd å få igjen en mistet og kjær bamse på den måten. 

Anonymkode: a46bb...70c

Skrevet

Jeg mistet en 500 lapp når jeg hadde skikkelig dårlig råd,heldigvis hadde noen levert den inn så jeg fikk den tilbake <3  Takk og pris for at det finnes ærlige folk :)

Anonymkode: 0398b...f03

Skrevet

Men det er jo ikke alltid slik at man får tilbake det man mister.

Er det verdien som avgjør? Hvor dyrt skal noe være før du gidder å prøve å finne eieren?

Eller er det hvor langt fra folk? Hvor stort sted?

Er det noe du ikke ville nølt med å ta?

Skrevet

Vanskelig spørsmål med mange variabler.  Stort sett ville jeg lagt noe ( et hundebånd,  en vott, en bamse,  en regnjakke)  godt synlig eller sjekket etter navn. Når jeg tenker meg om tror jeg terskelen for å annektere er høy. Vi fant noen fine originale crocs på stranda i år, de hadde navn. Sendte mld og fikk beskjed om at eier var på den andre siden av landet og hadde kjøpt nye. Da var det fritt frem. Og jeg vet at hvis noen finner lille kosekanin som ikke er verdt fem sure sild men som er alene mistet i fremmed by, så håper jeg de letter på den prikkete buksen hans og ser telefonnummer til lillebrors mamma( meg)...

Skrevet

Herregud 😂

Anonymkode: ec6ca...b67

Skrevet (endret)

Det kommer an på hvor personlig det er. En giftering eller en lommebok vil jo kunne finne igjen sin rettmessige eier, men en 500-lapp? Hvordan vet man hvem det er sin? Det kommer dessuten an på hvor man finner det - noe verdifullt i oppgangen eller nabolaget er forskjellig fra noe utenfor Oslo City. 

For min del ville jeg beholdt noe upersonlig fra et upersonlig sted, men gjort mye for å oppspore eier av noe personlig - uansett verdi.

Edit: Ville selvsagt ikke beholdt større pengesummer (la oss si over 1000) uansett hvor jeg fant det.

Endret av ostepop123
Skrevet

Jeg ville, som mange andre lagt ting synlig, hengt det på en grein el om det var luer, votter el. Dyrere ting som headset hadde  jeg tatt med meg men hengt lapp på funnstedet og langt det ut på fb og om det var et skikkelig dyrt merke hadde jeg levert det på hittegods. Mindre pengesummer i grøftekanten hadde jeg tatt uten å blunke. Her er det jo sjelden noen å se når jeg går tur uansett. 

Skrevet
4 minutter siden, ostepop123 skrev:

Det kommer an på hvor personlig det er. En giftering eller en lommebok vil jo kunne finne igjen sin rettmessige eier, men en 500-lapp? Hvordan vet man hvem det er sin? Det kommer dessuten an på hvor man finner det - noe verdifullt i oppgangen eller nabolaget er forskjellig fra noe utenfor Oslo City. 

For min del ville jeg beholdt noe upersonlig fra et upersonlig sted, men gjort mye for å oppspore eier av noe personlig - uansett verdi.

Edit: Ville selvsagt ikke beholdt større pengesummer (la oss si over 1000) uansett hvor jeg fant det.

Da håper jeg du finner han med de lange ørene og prikkete bukser. Han har telefonnummer på rumpa!

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Da håper jeg du finner han med de lange ørene og prikkete bukser. Han har telefonnummer på rumpa!

Jeg skal være på utkikk!

Skrevet

Hva gjør en om en finner 1000 kr?

Jeg fant 1300 får 20 år siden, leverte hos politiet.

Anonymkode: cf79c...6ef

Skrevet

Du kan selvfølgelig, men uansett så lenge det ikke er ditt så er det tyveri, og uansett bør du prøve å finne eieren.

Skrevet

Avhenger veldig av hva det er. 

Men generelt så driver jeg ikke å plukker med meg ting fra gata. 

Anonymkode: bbabd...77f

Skrevet
55 minutter siden, sug lut skrev:

Men det er jo ikke alltid slik at man får tilbake det man mister.

Er det verdien som avgjør? Hvor dyrt skal noe være før du gidder å prøve å finne eieren?

Eller er det hvor langt fra folk? Hvor stort sted?

Er det noe du ikke ville nølt med å ta?

kommer jo litt ann på hva det er da.Om du finner en bamse eller koseklut så har jo den noe verdi egentlig i seg selv,men for barnet kan den gjerne bety alt! Så da kan det være greit å hvertfall gjøre ett lite forsøk på å finne eieren,om det så bare er levere den inn til nærmeste butikk

Skrevet
35 minutter siden, ostepop123 skrev:

500 lappen ble "heldigvis" mistet rett utenfor butikken så da leverte de bare pengene inn der.

Skrevet

Jeg prøver alltid å finne eieren om jeg finner noe av verdi. Jeg husker veldig godt hvor glad jeg har blitt de gangene andre har gjort det for meg. Spesielt den gangen vi hadde virkelig dårlig råd og jeg mistet 1000-lappen vi hadde til mat den måneden i butikken, og noen leverte den inn i kassen så jeg fikk den igjen. Synd å si det, men hadde jeg selv funnet penger den gangen, så hadde jeg nok beholdt dem. Nå har jeg "råd til" å gjøre det rette...

Anonymkode: d35fa...6c1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min fant et par RayBan solbriller på stranden i sommer. Vi la dem ut på en lokal Facebook-side, og eieren fikk dem tilbake. Så svaret mitt vil bli ta det med og gjør ditt beste for å finne eieren😊

Anonymkode: 3b166...b49

Samme her.

Anonymkode: 395ac...7b4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver alltid å finne eieren om jeg finner noe av verdi. Jeg husker veldig godt hvor glad jeg har blitt de gangene andre har gjort det for meg. Spesielt den gangen vi hadde virkelig dårlig råd og jeg mistet 1000-lappen vi hadde til mat den måneden i butikken, og noen leverte den inn i kassen så jeg fikk den igjen. Synd å si det, men hadde jeg selv funnet penger den gangen, så hadde jeg nok beholdt dem. Nå har jeg "råd til" å gjøre det rette...

Anonymkode: d35fa...6c1

Men fant en 1000 lapp midt på et torg en gang der det var masse mennesker, og etter å først ha sett rundt meg for å se om noen så ut som de lette på bakken etter noe, så tok jeg den. Verken å rope eller å levere i en av butikkene, hadde hatt noe for seg da.

Anonymkode: 395ac...7b4

Skrevet

Nei, det ville jeg latt ligge. Ikke fordi jeg er opptatt av god moral, men fordi jeg neppe hadde hatt lyst på det jeg fant. Dersom jeg derimot plutselig skulle ønske meg et par brukte solbriller eller en caps med hodelus, kunne jeg godt tatt med meg. 

Skrevet

Hadde jeg funnet noe med verdi så hadde jeg prøvd det finnes noen lokale tapt og funnet sider, votter skjerf kosedyr uten navn/ nr legger jeg synlig.

Skrevet

Trillet barnevognen i Oslo her om dagen og det blåste (Oslo sentrum) plutselig blåste noe inn i hjulene på barnevognen det var 3000 kroner sammenbrettet. Så meg rundt en stund om noen lette etter den men har beholdt det i etterkant. 

Anonymkode: ebf6d...dc6

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt noe som ikke hadde tilhørt meg. Uansett.

Hadde jeg funnet en giftering, eller noe av høy verdi , hadde jeg tatt  det med hjem og prøvd å få tak i eier via face eller politiet. Er det en jakke eller paraply, henge det opp eller legge det pent i nærheten av funnstedet. Kanskje vedkommende kommer på at de har mistet, for så å komme til det stedet. Da er det teit at jeg har tatt med det hjem. Hadde jeg funnet en 20 kroning, hadde jeg gått forbi ,og håpet at den som mistet eller et barn hadde funnet det. 

Anonymkode: f55e1...632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...