Gå til innhold

Har jenta mi begynnende tvangslidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 7 år som alltid har vært opptatt av bakterier og det å vaske hendene. Hun har aldri glemt å vaske hendene etter å ha vært på toalettet f.eks. og hun vasker de alltid veldig grundig. Dette er jo egentlig veldig bra. Det jeg bekymrer meg litt for er at hun de siste månedene "glemmer" ut at hun HAR vasket hendene sine og kan plutselig si "vasket jeg hendene?". Når jeg svarer Ja, presser hun hendene opp i ansiktet mitt for at jeg skal lukte om det lukter såpe av de. I det siste har jeg sagt at jeg ikke vil lukte på hendene hennes, fordi hun vasker de mer enn bra nok. Det som har skjedd da er at hun går og vasker de enda en gang, i tilfelle hun glemte det. Hun kan umulig ha glemt ut at hun vasket hendene, for hun kan begynne å spørre om hun vasket de bare 2-3 minutter etter at hun gjorde det. Som sagt så glemmer hun det aldri, så jeg forstår ikke hvorfor hun er så redd for at det skal skje. Noen som har vært borti lignende? Er det normalt? Hun tenker ikke på dette hele dagene, kun etter hun har vært på toalettet o.l. 

Anonymkode: 5fa7a...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må også gjøre ting en gang til hvis jeg ikke husker at jeg har gjort det. Selv om jeg vet at jeg ikke pleier å glemme det, så må jeg liksom huske å ha gjort det. Som hvis jeg står i dusjen i egne tanker og såper meg inn og skyller på autopilot, og når jeg er ferdig så klarer jeg ikke å huske om jeg har gjort det eller ikke. Selv om jeg sannsynligvis har gjort det, så gjør jeg det igjen for sikkerhets skyld.

Har ikke tenkt på at det skal være unormalt, men det er kanskje det? Det er ikke noe som hemmer meg nevneverdig i hverdagen i alle fall.

Min 6-åring er også opptatt av bakterier og å vaske hendene, og sender kompiser i retur hvis de glemmer det. Men han glemmer ikke at han har gjort det da, selv om han glemmer det meste ellers...

Anonymkode: 64211...4ac

Skrevet

Svar "Selvsagt gjorde du det. Du har aldri glemt det. Men nettopp derfor er det at man glemmer at man har gjort det, fordi det skjer automatisk!"

Anonymkode: eed05...4c0

Skrevet

Har en gutt med liknende tendenser.. Trur egentlig bare han er litt ekstra nøye, må gjøre ting rett. Like gammel som di.

Anonymkode: 3de0b...74d

Skrevet

Godt å høre at det er flere barn med lignende tendenser, og at det er normalt. Har jo hørt om de som vasker av seg huden på hendene. Var litt redd at dette skulle være en begynnelse på noe lignende. Hi

Anonymkode: 5fa7a...831

Skrevet

"Tvangslidelse" blant barn er overraskende vanlig, og for de aller fleste går dette over.

Hadde sjøl tendenser, og veldig mange jeg snakker med sier at de også hadde det. :)

Jeg hadde noen ritualer jeg MÅTTE gjøre hver kveld, ellers ble neste dag dårlig. Holdt på noen år, så gav det seg. Aldri vært noe lignende i voksen alder. 

Anonymkode: 69a25...5af

Skrevet

Min eldste er litt sånn enda, men blitt mye roligere!🙏 Starta i 3-4 årsalderen, vasket seg hele tia, kunne ikke spise maten pappaen hadde lagd for kanskje faren hadde glemt å vaske seg😟  Papir på dørhåndtak på do 3 år gammel.., kunne aldri spise noe som helst uten å vaske hender på noen måte. Ikke en is når vi var i byen liksom..uff! Værste er at jeg har vært sånn selv, selvfølgelig renslig nå å, men ikke så ekstrem😅 

Men nå er han 10, og de siste 2 årene har det gradvis ikke blitt så tvangslignende, kan fortsatt ikke ta imot en kjeks uten å vaske seg da,  men😂

Mitt svar blir at jeg tror det går over👍🏼 En slags fase. 

Anonymkode: 8a0f3...754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...