Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #1 Skrevet 28. august 2017 I går begynte jeg å frykte at sønnen min hadde lus. Han klødde masse i hodet, og jeg syntes jeg så små hvite prikker i håret. så i dag ble lusekam innkjøpt, og jeg har sjekket både søsteren og guttens hår grundig. Men jeg har ikke sett noe som jeg med sikkerhet kan si at er lus. Dere som har hatt lus i hus: er lusene lett å oppdage, er det slik at man umiddelbart skjønner at barna har lus? Har googlet bilder av lus og egg, men har ikke funnet noe slikt på lusekammen. Anonymkode: 6f3ee...2f2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #2 Skrevet 28. august 2017 Har hatt det i hus en gang og da fant vi det veldig lett. Jeg la et hvitt kopipapir på vasken og for hvert drag med kammen banket jeg den mot det hvite papiret, så evt lus som kom med i kammen ble dunket ned på papiret. Da var det lett å se at det landet noen bittesmå levende krapyl på papiret altså. Om du har sett hvite prikker i hodet til sønnne din vil jeg heller tro han er tørr i hodebunnen etter sommer, sol og bading og trenger en sjampo som pleier hodebunnen litt? Anonymkode: 66c9f...4eb
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #3 Skrevet 28. august 2017 Vi har hatt mange runder med lus, og de har vært lette å finne hver gang. Har gredd ungenes hår når det har vært bløtt og nyvaska med balsam, og så har de hatt et hvitt håndkle på skuldrene, som jeg har tørket av kammen på. Men jeg har også sett dem i hodebunnen mens jeg har greid håret. De er litt daffe når de er våte nemlig. Når man ser lusa, skjønner man hva det er. Det er et lite dyr, det er ikke en prikk. Anonymkode: 673f2...98d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #4 Skrevet 28. august 2017 Mitt barn har hatt det to ganger. Første gangen var det nesten klin umulig å finne dem. Jeg holdt på i en time før jeg fant en nesten usynlig prikk som rørte seg. Det var nok en helt ny en, for den var lys i fargen. Andre gang var det litt lettere siden jeg visste hva jeg så etter, men det var fortsatt kjempevanskelig. Særlig siden det ikke nødvendigvis er mange av dem. På mitt barn fant jeg på det meste 3 stk. Anonymkode: 1384b...759
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #5 Skrevet 28. august 2017 Barna mine hadde lus for noen år siden. Jeg ble overrasket over hvor "kamuflerte" de var. Ikke mulig å se de i håret. Jeg husker jeg fikk barna til å stå med hodet ned over badekaret mens jeg finkjemmet langt hår med lusekam. Lusene vistes i det hvite badekaret. Mange var veldig små, som små prikker. Noen var større og vi kunne se at de beveget seg. Grøss.... Vemmelig opplevelse. Og litt av et styr.. Anbefaler hvitt underlag👍 Lykke til! Anonymkode: f4274...e40
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #6 Skrevet 28. august 2017 Det han har høres ut som flass Anonymkode: c84ea...b04
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #7 Skrevet 28. august 2017 Takk for svar. Kan godt hende det bare er tørr og litt flassende hodebunn. Jeg håper jo det. Men for å være sikker, blir det nok ny runde med lusekammen om få dager. Jeg hadde hvitt underlag denne gang og, men det som landet der lignet mer på sandkorn enn på små kryp (ja, jeg kikket i forstørrelsesglass også) og med en gutt som stadig har sand i håret var det ikke greit å vite om jeg skulle tro det var sand eller luseegg. Anonymkode: 6f3ee...2f2
It's all about me Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: I går begynte jeg å frykte at sønnen min hadde lus. Han klødde masse i hodet, og jeg syntes jeg så små hvite prikker i håret. så i dag ble lusekam innkjøpt, og jeg har sjekket både søsteren og guttens hår grundig. Men jeg har ikke sett noe som jeg med sikkerhet kan si at er lus. Dere som har hatt lus i hus: er lusene lett å oppdage, er det slik at man umiddelbart skjønner at barna har lus? Har googlet bilder av lus og egg, men har ikke funnet noe slikt på lusekammen. Anonymkode: 6f3ee...2f2 Jeg har aldri funnet noe med lusekam. Men de gangene det har vært lus har jeg lett funnet det ved å bla gjennom med hendene. I nakke og bak øret sies å være populære steder hos lusa, men jeg finner alltid mest midt oppå hodet og litt bakover.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Jeg bruker ikke luskam når jeg titter etter lus, jeg syns det er vanskelig å gre når ungene har langt hår. Jeg gjør heller som apene og titter inn i hodebunnen, flytter på hår så jeg ser hodebunnen. Da er det lett å oppdage lus og evt egg. Eggene er festet oppover hårstråene. Var hos helsesøster med en ungene engang det var lus på skolen, hun tittet i håret på min datter. Hun gjordet det på samme måte som meg. Samme steder også, rundt ørene og ned mot nakken. Til hennes skuffelse fant hun ingen, hun var litt rar for hun var helt overgira når hun fikk lov til å se. Egg og flass kan ligne litt når det er mye flass, men ser du i håret så ser du fort hva det er. Vil anbefale deg å heller titte. Er det flass bør du skifte shampoo for å se om det bedrer seg om ikke bør du følge litt med. Anonymkode: 106dd...ba2
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Jeg har alltid sett det lett på sønnen min de gangene han har hatt hatt lus- har ikke alltid sett lus, men egg er også karakteristisk. Jeg har imidlertid hatt en runde med kløe selv, og "bøss" i hodetbunnen, uten sikkert å se lus eller egg. Holdt på å bli sprø fordi jeg klødde og ikke fant lus. Fikk en venninne til å sjekke meg også, men konkluderte med irritert hodebunn. Kjøpte Head and Shoulders, og det gikk over i løpet av få dager. Heldigvis :-) Så enn så lenge er min konklusjon at det er ganske lett å se lus/egg hvis det først er der og er plagsomt. Å oppdage det på et enda tidligere stadion er kanskje vanskelig, men om det klør, er det nok lus og egg til at det burde synes. Anonymkode: 684a2...91b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 Sønnen min hadde klaget over litt kløe (en gang annenhver dag) og jeg koblet det ikke til lus. Så heller ikke noe.Tenkte tørr hodebunn eller noe. men sjekket etter en ukes tid når han begynte å klø skikkelig, da så jeg et par lus som bevegde seg. Fikk mannen til å dra å kjøpe lusemiddel og innen han var tilbake så krydde det av lus i hodet hans. Var vel den dagen de klekte. Da var det ingen tvil om hva det var allefall. Heldigvis slapp vi andre unna og vi fikk avluset gutten kjapt og greit.. Anonymkode: cfef0...3a4
Anonym bruker Skrevet 29. august 2017 #12 Skrevet 29. august 2017 Vi har hatt lus en gang og det var i sommer. Gutten min, som har kort hår, hadde i lengre tid klaget på kløe. Jeg har også slitt med kløe. Jeg har sjekket han og resten av familien for lus annen hver uke hele året uten å finne noe. Lusekammen jeg har brukt er en sånn hvit plastikksak. Har også sjekket med fingre og øyne. Har dermed konkludert med tørr og irritert hodebunn. Jeg har eksem i hodebunnen så er vant til intens kløe. Jeg glemte lusekammen da vi dro på ferie og måtte kjøpe ny. Kjøpte da en av "metall" med veldig lange tenner. Og gud hjelpe meg hvor mange lus jeg fant hos hele gjengen. Mange store og mange små. Et drag med metalllusekammen ga en fangst på mange lus. Et drag med plastikklusekammen ga ingen fangst... På hvitt underlag var det veldig tydelig at det var lus. I håret var de helt kamuflert... Jeg antar ut i fra størrelse og mengde, at vi har hatt lus i månedsvis til tross for hyppig lusesjekk. Anbefaler derfor å kjøpe en ordentlig lusekam! Lusene våre befant seg ikke i nakken og bak ørene, men issen. Anonymkode: 43762...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå