Gå til innhold

Hva hadde du gjort om du hadde funnet ut av dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann driver et firma hvor kona står oppført som styremedlem i brønnøysundsregisteret. Hun har jobbet der, men er for tiden sykemeldt, trudde vi. Vi har felles bekjente og har hørt fra ganske sikre kilder at hun ikke er sykemeldt, men får full lønn fra mannen mannen. Vi er allerede veldig få mennesker på jobb og han har ikke råd til å ha flere på jobb sier han. Er dette lov? Kjenner jeg blir fryktelig provosert!

Anonymkode: f8777...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styremedlemmer for vel uttak fra den årlige fortjenesten? Det blir vel ikkd regnet som jobb? Kan hende jeg tar feil altså men vet at uføretrygdede også kan stå som styremedlemmer i diverse konsern uten at det går ut over uføretrygden.

Anonymkode: 32997...83d

Skrevet

Men hun er ikke sykemeldt, hun sier bare hun er det også tar hun ut full lønn selv om hun ikke jobber. Syns bare det er så feil! Hun er også da med på vår lønnsprosent og gjør at vi er en mindre på jobb hver dag

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er ikke sykemeldt, hun sier bare hun er det også tar hun ut full lønn selv om hun ikke jobber. Syns bare det er så feil! Hun er også da med på vår lønnsprosent og gjør at vi er en mindre på jobb hver dag

Men et styreverv er jo ikke en jobb. Det er er verv, og det får man ikke lønn for, men eventuelt et honorar. Hva får hun lønn for hvis hun ikke er ansatt. Hva er hun sykmeldt fra hvis hun ikke jobber? Har hun en stillingstittel i tillegg til å vøre medlem av styret?

Anonymkode: 07bb2...c4e

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men et styreverv er jo ikke en jobb. Det er er verv, og det får man ikke lønn for, men eventuelt et honorar. Hva får hun lønn for hvis hun ikke er ansatt. Hva er hun sykmeldt fra hvis hun ikke jobber? Har hun en stillingstittel i tillegg til å vøre medlem av styret?

Anonymkode: 07bb2...c4e

Jeg trur hun får lønn av mannen sin fordi hun kan, på papiret så er hun sikkert på jobb, men i realiteten så pusler hun i huset og med deres 4 barn. I starten da hun var "sykemeldt" så ble hun stemplet inn (det så vi alle sammen), men nå har hun ifølge vår felles bekjent gått over på fastlønn. Så hun mottar lønn hver mnd og jobber ikke i det hele tatt. Hun og mannen sier hun er sykemeldt, men hun er ikke det, hun får lønn, vi gjør jobben hennes og hun får pengene rett i lomma for ikke å gjøre noe. Er dette lov?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trur hun får lønn av mannen sin fordi hun kan, på papiret så er hun sikkert på jobb, men i realiteten så pusler hun i huset og med deres 4 barn. I starten da hun var "sykemeldt" så ble hun stemplet inn (det så vi alle sammen), men nå har hun ifølge vår felles bekjent gått over på fastlønn. Så hun mottar lønn hver mnd og jobber ikke i det hele tatt. Hun og mannen sier hun er sykemeldt, men hun er ikke det, hun får lønn, vi gjør jobben hennes og hun får pengene rett i lomma for ikke å gjøre noe. Er dette lov?

Så lenge hun ikke mottar sykepenger samtidig med lønn så gjør hun ingenting galt. Mannen er hennes arbeidsgiver, og hvis han ønsker å ha henne ansatt uten at hun utfører jobb så kan han det. Det dere eventuelt kan reagere på er at dere må gjøre hennes jobb og da gi beskjed at det blir for mye å dekke opp hennes jobb også. 

Anonymkode: de4df...ba6

Skrevet

Selvfølgelig er det lov, kjenner flere som gjør sånt.

Det er fordelen man har ved å eie et firma selv. Han kunne selvfølgelig satt sin egen lønn så høyt at kona bare var hjemmeværende og de levde av hans lønn, hans firma og han bestemmer sin egen lønn selv. Men det ville jo hun tapt en del på i forhold til trygdekassen.

Så isteden har de satt en normal lønn på han, også ansetter de henne på papiret så hun kan heve lønn. Da har hun alle rettigheter i trygdesystemet, tjener seg opp pensjonspoeng osv. Hun passer barna så han kan jobbe når han vil og så mye han vil, hun hjelper han kanskje litt med å hente ting på posten, legge til rette for hans arbeid osv også får de familielivet og bedriften til å gå i hop som et felles prosjekt. Hvor mange timer hun jobber for den lønnen hun hever spiller ingen rolle, hun er en del av familiebedriften og hever lønn for det.

Anonymkode: 734db...295

Skrevet

Du høres ut som en kjip kollega! Hva vet du om hun faktisk er sykemeldt? Det har du ingenting med. Hvis dere er for få til p utføre jobben kan du ta det opp med sjefen, men du har ingenting med hvorvidt hun er sykemeldt eller ei å gjøre.

Skrevet

Jeg har også fått lønn som sykmeldt. Hos min arbeidsgiver (fylkeskommunen) får vi vanlig lønn i inntil ett år, og arb.giver får refusjon fra NAV. Det kan også denne damens arbeidsgiver gjøre. 

Anonymkode: 9ee47...7c8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det lov, kjenner flere som gjør sånt.

Det er fordelen man har ved å eie et firma selv. Han kunne selvfølgelig satt sin egen lønn så høyt at kona bare var hjemmeværende og de levde av hans lønn, hans firma og han bestemmer sin egen lønn selv. Men det ville jo hun tapt en del på i forhold til trygdekassen.

Så isteden har de satt en normal lønn på han, også ansetter de henne på papiret så hun kan heve lønn. Da har hun alle rettigheter i trygdesystemet, tjener seg opp pensjonspoeng osv. Hun passer barna så han kan jobbe når han vil og så mye han vil, hun hjelper han kanskje litt med å hente ting på posten, legge til rette for hans arbeid osv også får de familielivet og bedriften til å gå i hop som et felles prosjekt. Hvor mange timer hun jobber for den lønnen hun hever spiller ingen rolle, hun er en del av familiebedriften og hever lønn for det.

Anonymkode: 734db...295

Det er ingen familiebedrift som de har slitt for å starte sammen, det er franchise innen bygg/anlegg og vi som har jobbet her har jobbet 15 år lenger enn de/han har. 

Skrevet

Det går an og være sykemeldt fra en jobb og fortsatt klare jobb nr 2.

Skrevet

Kanskje hun har hjemme kontor? Du som kollega har ikke noe med hvilke arbeidsoppgaver han gir henne. 

Jeg jobber i kommunen, her er det noen som arbeidsgiver ikke gir fyken, som bare har mistet ansvarsområder og arbeidsoppgaver, og det er ingenting igjen av innhold i stillingen. 

Jeg som kollega har ingenting med dette å gjøre. Jeg kan ikke legge meg opp i det. 

Som skattebetaler er det jo litt intresssnt, men nå bor jeg ikke i den kommunen jeg jobber. Er derimot sikker på at det finnes slike i min kommune også. 

Anonymkode: 662e4...164

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe over det hvis det ikke hadde gått utover alle oss andre som må kjøre og løpe ræva av oss for å rekke alt vi skal i løpet av en dag og når vi spør om hvorfor vi er så få på jobb så får til svar at han har ikke råd til å ha flere på jobb, mens kona som jeg vet med 100% sikkerhet at ikke gjør noe jobbrelatert hjemme, da man må fysisk være tilstede for å kunne jobbe med det vi jobber med, hun er fullt opptatt med cafe, venninner (der kommer våre felles venner inn) og barna (som alle er på skole). Hun mottar heller ikke sykepenger, men lønn. En lønn som burde ha gått til noen som faktisk var her og hjalp til med arbeidsmengden som hoper seg opp

Skrevet

Er du sjalu HI? 

For å svare på spørsmålet, ja det er lov.

Anonymkode: 6a646...008

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke tenkt noe over det hvis det ikke hadde gått utover alle oss andre som må kjøre og løpe ræva av oss for å rekke alt vi skal i løpet av en dag og når vi spør om hvorfor vi er så få på jobb så får til svar at han har ikke råd til å ha flere på jobb, mens kona som jeg vet med 100% sikkerhet at ikke gjør noe jobbrelatert hjemme, da man må fysisk være tilstede for å kunne jobbe med det vi jobber med, hun er fullt opptatt med cafe, venninner (der kommer våre felles venner inn) og barna (som alle er på skole). Hun mottar heller ikke sykepenger, men lønn. En lønn som burde ha gått til noen som faktisk var her og hjalp til med arbeidsmengden som hoper seg opp

Slutt å "løpe ræva" av dere og jobb i normalt tempo. Det som hoper seg opp, det får hope seg opp. Om arbeidsgiver blir misfornøyd med at dere ikke jobber som gale og kanskje jobber dere syke fordi han "ikke har råd" til å ansette flere, da kan dere andre i fellesskap ta opp at det er penger i bedriften hvis han slutter å betale for den som ikke gjør noen jobb for firmaet, men likevel får full lønn.

Dette er jo en interessant problemstilling, så jeg synes dere også kan ta det opp med fagorganisasjonen for å be om råd.

Anonymkode: 82d39...923

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan vet du 100 % at hun ikke er sykmeldt? Det er jo ganske vanlig å få full lønn av arbeidsgiver under sykemelding, så får arbeidsgiver det refundert av nav

Anonymkode: 0f9a4...80e

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun får sin vanlige lønn ja men hvordan vet du at ikke arbeidsgiveren før denne refundert fra nav hvis hun er sykmeldt? Det er da helt vanlig å få sin vanlige lønn fra arbeidsgiver som får denne refundert fra nav. 

Anonymkode: e8e74...500

Skrevet

Helt lov. Jeg har også lønn fra mannens firma uten å arbeide noe særlig for det. Det går imidlertid ikke ut over noen andre.

Anonymkode: 5ce1a...a3e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du om sykepengene refunderes? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du om sykepengene refunderes? 

Jeg vet det, men 100% sikkerhet at hun ikke er sykemeldt. Og hvis mot all formodning hun er det, så får alle andre hos oss som har vært sykemeldt penger direkte fra nav, så det hadde vært forskjellsbehandling da de mister feriepenger o.l

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det, men 100% sikkerhet at hun ikke er sykemeldt. Og hvis mot all formodning hun er det, så får alle andre hos oss som har vært sykemeldt penger direkte fra nav, så det hadde vært forskjellsbehandling da de mister feriepenger o.l

Det er faktisk ikke noe automatikk i at man får feriepenger utover det nav refunderer av arbeidsgiver, selv om man har fått normal lønn i sykemeldingstiden. Det er opp til arbeidsgiver å velge å betale differansen eller ikke.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvilken lov du mener er brutt her? Når man har sin egen bedrift velger man jo hvor mye av overskuddet man vil ta ut. Hvorfor er det verre at han tar ut 500 000 til seg selv og 500 000 til kona, enn 1 mill til seg selv?

Anonymkode: 4b5ea...b5c

Skrevet

Så lenge det er han som eier bedriften, så er det han som bestemmer. Men er det noen andre eiere inne i bildet, som ikke vet om denne praksisen, så kan det være noe annet..

Anonymkode: 0756e...e42

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men det gir jo ut litt feil signaler til dere som er kollegaene hennes. Og spesielt siden dere må overta hennes arbeidsoppgaver! Ikke greit i det hele tatt.

Anonymkode: 5d421...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...