Gå til innhold

Barnet på 9 år spiser ikke middag:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler vi har prøvd alt. Han "liker" ingen middagsmat bortsett fra pølser. Det er helt håpløst. Har vært slik i mange år, men har til en viss grad fått han til å spise det vi har servert. Det er nå umulig, nå spiser han rett og slett ikke. HVA gjør vi? Han spiser godt med brødmat. 

Anonymkode: d2b92...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsetter å servere han middag hver dag og håpe han begynner spise igjen?

Om han hver dag må sitte ved middagsbordet og får en liten porsjon middag foran seg og ikke noe mer mas så vil han forhåpentligvis pille litt på maten når han sitter der og forhåpentligvis spise noe av det innimellom også.

Jeg har fire barn og har selvfølgelig hatt noen "liker ikke" perioder, men sitte ved bordet og oppføre seg som folk må de selv om de ikke vil spise maten. Jeg har alltid sørget for at det er noe på tallerkenen som de liker, så de har plukket litt og spist det, også har de etterhvert også spist maten de egentlig ikke liker fordi de har vært sultne. Ting jeg har lagt på tallerkenen sammen med middagen er rå gulrotstaver, mais, cherrytomater, sukkererter o.l. som jeg vet de liker.

Vi har jo også snakket om det, men da ikke ved middagsbordet hvor de allerede er litt i vranglås. Snakket om riktig bensin for kroppen, og at vi selvfølgelig ikke kan elske all den riktige bensinen. Noe synes vi er godt, noe synes vi er helt greit, noe synes vi smaker vondt osv, men det aller meste klarer vi spise litt av selv om det ikke er favorittmaten vår.

Det har gått seg til. Jeg har aldri tvunget noen til å spise noe som helst da, og alle har lov å ha noen få ting de absolutt ikke liker. 16-åringen min fryser på ryggen bare jeg sier surkål, jeg ser ingen grunn til å tvinge i han det liksom ;)

Anonymkode: ef326...0aa

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fortsetter å servere han middag hver dag og håpe han begynner spise igjen?

Om han hver dag må sitte ved middagsbordet og får en liten porsjon middag foran seg og ikke noe mer mas så vil han forhåpentligvis pille litt på maten når han sitter der og forhåpentligvis spise noe av det innimellom også.

Jeg har fire barn og har selvfølgelig hatt noen "liker ikke" perioder, men sitte ved bordet og oppføre seg som folk må de selv om de ikke vil spise maten. Jeg har alltid sørget for at det er noe på tallerkenen som de liker, så de har plukket litt og spist det, også har de etterhvert også spist maten de egentlig ikke liker fordi de har vært sultne. Ting jeg har lagt på tallerkenen sammen med middagen er rå gulrotstaver, mais, cherrytomater, sukkererter o.l. som jeg vet de liker.

Vi har jo også snakket om det, men da ikke ved middagsbordet hvor de allerede er litt i vranglås. Snakket om riktig bensin for kroppen, og at vi selvfølgelig ikke kan elske all den riktige bensinen. Noe synes vi er godt, noe synes vi er helt greit, noe synes vi smaker vondt osv, men det aller meste klarer vi spise litt av selv om det ikke er favorittmaten vår.

Det har gått seg til. Jeg har aldri tvunget noen til å spise noe som helst da, og alle har lov å ha noen få ting de absolutt ikke liker. 16-åringen min fryser på ryggen bare jeg sier surkål, jeg ser ingen grunn til å tvinge i han det liksom ;)

Anonymkode: ef326...0aa

Ja, han må alltid sitte med oss, og det gjør han uten for mye motstand. Han får servert en minimal porsjon, og i en lang periode nå har vi ikke nevnt det. Han spiser bare ikke. Synes han er så tynn og liten, så han hadde virkelig trengt det måltidet. 

Jeg vurderer å gi han andre ting for muligens å øke velta hans, men dette er noe jeg tar med hs/lege først evnt. 

Tusen takk for langt og fint svar. 

Har forøvrig to andre barn som spiser normalt. 

Anonymkode: d2b92...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...