Gå til innhold

Hvordan gå frem ang eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett meg ut en plass jeg virkelig ønsker å bo. Har sett på plassen i flere år.

Har nå funnet ut gårds og bruks nummer 

Hvordan går jeg frem videre? Jeg vet ikke mer enn dette

Håper noen vet noe og kan hjelpe..

Anonymkode: ea5cc...99c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et hus du ønsker å kjøpe eller en tomt? Er det regulert til boligformål?

Anonymkode: 35ba1...834

Skrevet

Du må jo finne ut hvem som eier tomten, hvordan reguleringsplanen er der (om området f.eks er regulert til næring er det ikke bare bare å få omregulert til boligformål) og om de vil selge.

Ville startet med kartverket og kommunen

http://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/

Anonymkode: 72b23...79f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det et hus du ønsker å kjøpe eller en tomt? Er det regulert til boligformål?

Jeg har sett et område og hår nå funnet ut gårds og bruks nummer 😊

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo finne ut hvem som eier tomten, hvordan reguleringsplanen er der (om området f.eks er regulert til næring er det ikke bare bare å få omregulert til boligformål) og om de vil selge.

Ville startet med kartverket og kommunen

http://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsinformasjon/

Takk for hjelp. Skal prøve linken.

Hvis jeg finner ut hvem som eier. Kan jeg spørre eier direkte?  Eller noe annet jeg må gjøre? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for hjelp. Skal prøve linken.

Hvis jeg finner ut hvem som eier. Kan jeg spørre eier direkte?  Eller noe annet jeg må gjøre? 

Du kan se på kommunens kart om det er regulert til bolig. Hvis det ikke er det vil eg anbefale deg å se deg om etter noe annet. Det er en lang prosess å få omregulert en tomt selv når eier ønsker å selge.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett et område og hår nå funnet ut gårds og bruks nummer 😊

Er det langt fra nærmeste hus?

Om det er litt øde er det ikke lett å få omregulert til bolig altså, for kommunen plikter å levere alle sine tjenester til områder regulert til bolig. Dvs vann, kloakk, post, hjemmesykepleie, skoleskyss osv osv, så om dette er et område det ikke er boliger i fra før så tror jeg du stanger hodet i veggen

Det er lettere å få regulert til fritidseiendom, da må du selv sørge for vann, kloakk osv og har ikke krav på noe fra kommunen. Men da må du være folkeregistrert på en annen adresse og bare bruke stedet som feriebolig. Jeg vet om folk som er på hytta nærmest året rundt, men da har de en annen adresse også som de er registrert på i folkeregisteret.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det langt fra nærmeste hus?

Om det er litt øde er det ikke lett å få omregulert til bolig altså, for kommunen plikter å levere alle sine tjenester til områder regulert til bolig. Dvs vann, kloakk, post, hjemmesykepleie, skoleskyss osv osv, så om dette er et område det ikke er boliger i fra før så tror jeg du stanger hodet i veggen

Det er lettere å få regulert til fritidseiendom, da må du selv sørge for vann, kloakk osv og har ikke krav på noe fra kommunen. Men da må du være folkeregistrert på en annen adresse og bare bruke stedet som feriebolig. Jeg vet om folk som er på hytta nærmest året rundt, men da har de en annen adresse også som de er registrert på i folkeregisteret.

Ja. Jeg vet at det er vanskelig. Her vi bor i dag var friluftsområde NLF og det var meget liten sannsynlighet for at vi fikk bygge. Men vi fikk.

Jeg trives ikke så godt her.  Så er nå på jakt etter en ny plass og fælt for dette jeg skriver om nå.

Det er hus i nærheten 

Skrevet

Du kan ringe statens kartverk for å få vite hvem som eier eiendommen nå du har gårds og bruksnummer. 

Du må da forhøre deg om de er villig til å selge. Så må du sjekke med kommunen om det er mulig å bygge der.

Anonymkode: 78991...820

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ringe statens kartverk for å få vite hvem som eier eiendommen nå du har gårds og bruksnummer. 

Du må da forhøre deg om de er villig til å selge. Så må du sjekke med kommunen om det er mulig å bygge der.

Anonymkode: 78991...820

Takk for svar 

Fant ut hvem som eier. 

Får manne meg opp å spørre. Noe å tenke på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...