Løvetanner Skrevet 27. august 2017 #1 Skrevet 27. august 2017 Jeg har en datter på 10. Hun går på svømming to ganger i uka. Jeg fikk mensen rett før jeg fylte 12, og jeg har skjønt at jenter nå kommer tidligere i puberteten enn før, så det er jo ikke utenkelig at min datter får mensen i løpet av de neste par åra. Når begynner jenter med tamponger og kan svømme selv om de har mensen? Da jeg var i den alderen hadde vi svømming på skolen annenhver uke, så da sto jeg over. Jeg tror ikke jeg begynte med tamponger før jeg var 14-15. Noen som har eldre døtre enn meg og kan dele erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #2 Skrevet 27. august 2017 Mitt tips er å legge både bind og tamponger i en skuff/skap. Når tiden er inne sier du: "du finner alt du trenger i skuffen..". Så lar du henne utforske selv. Du ser jo hva som forsvinner fra skuffen Anonymkode: 20054...e81
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #3 Skrevet 27. august 2017 Har ikke eldre barn, men jeg begynte rett på tamponger ved behov. Dette gjorde min søster også. Men, om hun går på svømming kan det være ressurspersoner i svømmeklubben som kan gi deg litt mer svar på det. Anonymkode: c9e38...425
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #4 Skrevet 27. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mitt tips er å legge både bind og tamponger i en skuff/skap. Når tiden er inne sier du: "du finner alt du trenger i skuffen..". Så lar du henne utforske selv. Du ser jo hva som forsvinner fra skuffen Anonymkode: 20054...e81 Så lar du henne utforske selv? Oi. Det er det dårligste rådet jeg noen gang har lest her inne. Og jeg har lest mange dårlige råd. Skal man ikke snakke og fortelle? Forklare og gi informasjon? Ikke stole på at google oppdrar ungen din? Nesten målløs.... Anonymkode: c9e38...425
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #5 Skrevet 27. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lar du henne utforske selv? Oi. Det er det dårligste rådet jeg noen gang har lest her inne. Og jeg har lest mange dårlige råd. Skal man ikke snakke og fortelle? Forklare og gi informasjon? Ikke stole på at google oppdrar ungen din? Nesten målløs.... Anonymkode: c9e38...425 Enig! Anonymkode: ad658...906
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #6 Skrevet 27. august 2017 Jeg måtte bruke bind fordi jeg ikke fikk inn tampong, gjorde kjempe vondt selv med den minste størrelsen. Klarte å bruke tampong først når jeg begynte å ha sex. Anonymkode: e560a...d3f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2017 #7 Skrevet 27. august 2017 Snakket ed mine eldste før de fikk mensen. Eldste stod helt fortvilet en morgen uten å si et ord. Skjønte hun hadde fått mensen. Smilte og gratulerte henne, og etterpå gikk det helt fint. Viktig å "ufarligjøre" det. Anonymkode: 51526...fd9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #8 Skrevet 28. august 2017 Jeg klarte ikke få inn tampong før jeg var seksten, og selv da hadde det vært uaktuelt å bade med. Jeg blødde mye. Anonymkode: 0f0a4...f63
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #9 Skrevet 28. august 2017 Jeg har ikke pubertetsdatter, men jeg har vært i puberteten... Fikk mensen når jeg var 11 og begynte med tamponger når jeg var 12 Moren min fortalte ikke noe heller (ref de sjokkerte over her til hun som ville legge ting i en skuff "bare"), men kjøpte det jeg trengte i butikken for ukepengene mine og leste bruksanvisningen... Det går fint, og er igrun mindre kleint. Nå har jeg (heldigvis) to gutter (og de vet faktisk om mensen, bind og tamponger fordi de har sett det i skuffen og spurt -da får de svar), men hadde jeg hatt døtre så ville jeg vel gjort en bedre jobb en egen mor. Forklart og ufarliggjort i forkant, Evt kjøpt en bok av typen "kropp er topp", og gjort ting tilgjengelig. Så får hun velge og utforske selv. Anonymkode: 97778...c2e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #10 Skrevet 28. august 2017 Jeg fikk ikke til ob da jeg fikk mensen, men tampax med innføringshylse gikk Har selv en datter på 10 og et skap på badet med mensutstyr. Har sagt til henne at man blør forskjellig, noen mye og noen lite, og at man må prøve seg frem litt og se hva som fungerer best for seg siden ikke alle liker å bruke de samme tingene. Har kjøpt inn både ob, tampax og forskjellige typer bind og sagt at hun bare må utforske, kjenne på og lese bruksanvisningen, og selvfølgelig spørre om hun lurer på noe. At man blør brunt på slutten av mensen hadde hun lært på newton sin pubertsserie 😉 Anonymkode: 0351d...6f9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #11 Skrevet 28. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg fikk ikke til ob da jeg fikk mensen, men tampax med innføringshylse gikk Har selv en datter på 10 og et skap på badet med mensutstyr. Har sagt til henne at man blør forskjellig, noen mye og noen lite, og at man må prøve seg frem litt og se hva som fungerer best for seg siden ikke alle liker å bruke de samme tingene. Har kjøpt inn både ob, tampax og forskjellige typer bind og sagt at hun bare må utforske, kjenne på og lese bruksanvisningen, og selvfølgelig spørre om hun lurer på noe. At man blør brunt på slutten av mensen hadde hun lært på newton sin pubertsserie 😉 Anonymkode: 0351d...6f9 Hun har ikke fått det enda da, og mistenker det er en stund til siden hun er slank som en mynde og ikke har antydning til pubertet noen vei enda Anonymkode: 0351d...6f9
Jenny-penny Skrevet 28. august 2017 #12 Skrevet 28. august 2017 Helsesøster hadde en fin prat med jentene i 5.klasse. Da fikk de utdelt et "startkit" og dette har alle jentene ned seg i sekken. Vi har pratet endel om dette hjemme. Også ang utflod, truseinnlegg osv. Viktig med åpenhet tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #13 Skrevet 28. august 2017 Jeg syns hun skal få prøve tamponger hvis hun selv vil, når mensen kommer. Tampax pearl er veldig lett å føre inn. Det er viktig at du snakker med henne, selv om hun kan lese bruksanvisningen. Hun må få tamponger med riktig oppsugingsevne og den må ikke sitte for lenge. Anonymkode: 6f18d...2ed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #14 Skrevet 28. august 2017 Liker hun svømming, bør hun prøve seg frem med tamponger. Det kan ta litt tid å bli vant til det, men skal hun få fult utbytte ut av svømmingen må hun bare prøve seg frem. Selv begynte jeg med tamponger som 10åring, for jeg syns bind var ekkelt. Skal sies jeg aldri har hatt ekstrem mens, etter jeg ble 16år kunne jeg helt slutte å bruke bind. Natten trenger jeg ingenting om jeg går på do med en gang. Så folk er forskjellige, men i starten tar det litt tid og vi må prøve oss frem til hva som fungerer for oss. Anonymkode: 203cc...70c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2017 #15 Skrevet 28. august 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Så lar du henne utforske selv? Oi. Det er det dårligste rådet jeg noen gang har lest her inne. Og jeg har lest mange dårlige råd. Skal man ikke snakke og fortelle? Forklare og gi informasjon? Ikke stole på at google oppdrar ungen din? Nesten målløs.... Anonymkode: c9e38...425 Ja, så klart må man snakke med døtrene sine om menstrasjon. Jeg skrev da aldri at hun ikke skulle det? Poenget mitt og spørsmålet til HI var vel om når jentene begynte med tamponger ved svømming? Ja, du må snakke med datteren din om menstruasjon og hvilke produkter som kan brukes og hvordan de brukes. I tillegg har helsesøster ved skolen en samtalene med jenter i 5.-6. klasse (om jeg husker riktig). Tipset mitt var vel til ETTER man har hatt denne praten. At man informerer datteren sin om at det er blitt handlet inn diverse produkter som f.eks. ligger plassert i en skuff på badet. Her ligger både bind og tamponger som datteren påforhånd har fått vite hva er og hvordan de forskjellige produktene kan brukes. På denne måten kan hun prøve og utforske på egenhånd. Og mor kan følge med på hva som forsvinner fra skuffen. Er ikke datteren klar for å bruke tamponger ved svømming, noe de fleste ikke er med det samme, så kan man ikke gjøre annet enn å gi beskjed til gymlærer/svømmetrener. Må si at visse her inne er overraskende korttenkte innimellom... Trodde det var åpenbart å ha en slik prat med døtrene sine, tok det forgitt, derfor ga jeg HI det tipset om forskjellige produkter. Anonymkode: 20054...e81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå