Gå til innhold

Kan legen hjelpe vår mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt lang historie men skal prøve å gjøre det kort, i vår familie har vi vår mor som siden barndommen vært ganske bitter, har humørsvingene. Spesielt alltid behandlet meg dårlig, vokste opp med mye kritikk og kjeft osv og det har påvirket meg mye som voksen.. Hun kan noen dager være på godt humør men så noen dager klikke for alt mulig, trives ikke på jobben da flere ikke liker henne og hun kjefter mye på de andre der også. Hun har alltid krevd penger av meg og min søster for småting. Feks spiser vi hos henne forventer hun nesten noe tilbake eller sier vi skylder henne for ditt og datt får hun ikke noe tilbake får vi bare høre "er dette takken for alt hun har gjort" dessverre har hun aldri gjort mye for oss .  Hun bor i samme hus som besteforeldrene og bor der gratis, solgte huset sitt og flyttet inn i leiligheten der.  våres besteforeldre er kjærlige og omtenksomme mennesker, som i vår oppvekst tok seg av oss mer enn det var mor gjorde. Vi var mye redd for vår egen mor som barn..  de siste årene har jeg fått mindre kontakt med henne da hun sier så mye fælt til meg og er kun kritikk å få høre av henne, er gravid igjen og hun sier barnet ikke er velkommen i familien og mener jeg må adoptere bort ungen fordi jeg drikker og tar medisiner i svangerskapet og masse påstander  (?!) noe jeg ikke i det hele tatt gjør og hun har ingen peiling på mitt liv egentlig siden vi har null kontakt.. . Mine besteforeldre er gamle og syke, bla mormor har kreft og er døende.. hun har blitt ekstremt kjeftet på de og krever ditt og datt av dem, det er tydelig at de er også blitt redde for henne og hun styrer hva hun skal arve og gjør som hun vil med huset og hytten, det begynner å gå så langt nå at det er flere ganger min kreftsyke mormor har grått og er helt fortvilet over moren vår, får hun ikke viljen sin så lager hun et helvete.. raseriutbrudd osv..  det er veldig vanskelig for meg og mine søsken å se dette, våre besteforeldre tør ikke å si noe for det er klart at hun virker psysisk ustabil, hun har ikke venner osv og er veldig mislikt på jobben. Og vi blir jo bekymret for hun tydeligvis blir bare verre og verre og det har blitt veldig mye på kort tid. Vet ikke om hun har kontroll på økonomien til besteforeldrene men hun åpner da posten deres vet jeg osv. Og tenker bare på alt de eier er hennes.. jeg har personlig valgt å ikke ha kontakt med henne men resten av familien, vi er veldig nære og gleder oss til barnet kommer men dessverre er det ikke hyggelig for barnebarna å komme på besøk da hun ofte krangler og lager stemning. Vet ikke om hun er psysisk syk eller hva men hun blir mer og mer aggressiv med årene.. vi i familien har snakket om å skrive et brev til legen? Men hva kan han gjøre egentlig? Vi er jo redd for å gjøre det verre også.. men tenker på besteforeldrene som begge er gamle og syke og ikke skal leve i denne redslen for sin egen datter. Vi hjelper så godt vi kan.. men jeg tør selv ikke å dra hjem til de ofte. 

Blir så fortvilet og hvis noen lurer så er ikke faren vår i bildet - han er borte og vi er da en liten familie. 

Anonymkode: e0a05...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det aller første dere bør sørge for er å skape trygghet rundt deres besteforeldre!

Snakk med besteforeldrene deres, si at dere ser hvordan din mor holder på og at de trenger hjelp. Jeg tror veien å gå for dine besteforeldre trolig er å skaffe dem en økonomisk verge. Da vil denne få post og denne vil ta seg av dine besteforeldres økonomi og dermed kunne lette noe på presset fra din mor. Denne kan, hvis dine besteforeldre samtykker til det og ber om hjelp til det, kreve at din mor flytter ut av sine foreldres hus.

Det å beskytte dine besteforeldre MÅ være førsteprioritet! Snakk med dem så fort som mulig og søk fylkesmannen om å få opprettet en verge for dem, den kan være med på å hindre at de blir utnyttet av din mor den tiden de har igjen å leve. Og er de redd henne kan vergen også hjelpe til med å få henne utkastet fra huset om hun ikke flytter frivillig. Hun bor der uten å betale leie, ergo skal det ikke være noe som hindrer å få henne til å flytte.

Videre synes jeg dere godt kan kontakte legen til din mor, gi beskjed om at dere er alvorlig bekymret for hennes psykiske helse, at hun synes å tidvis miste grepet om virkeligheten, dikter opp løgnhistorier og at hun trakasserer sine foreldre så mye at de er redd for henne. Alternativt kan dere sende et slikt brev til kommunelegen som så ev. kan ta tak i det. Problemet er at din mor er myndig og det er begrenset hva de får gjort for å hjelpe henne om hun ikke er mottakelig for å motta hjelp eller behandling.

Nettopp fordi det er mindre sjanse for å få din mor til å akseptere den hjelpen hun tydeligvis trenger, så MÅ dere beskytte dine besteforeldre! De skal ikke måtte leve siste del av livet i frykt for sin datter!

Anonymkode: 94854...656

Skrevet

Tror vel politiet er et bedre kort enn legen nå. Anmeld kjerringa og få henne ut. Hun er jo en utpresser!

Anonymkode: 28fde...4a0

Skrevet

Får besteforeldrene hjemmesykepleie e.l? Snakk med lederen der og hør hva de kan stille opp med. Støtter ellers kontakt med fastlege og evt. politiet. Som nevnt over bør de gamle absolutt få en verge. 

Anonymkode: 939d8...579

Skrevet

Enig i at prioriteringen må bli å redde besteforeldre.

Det er mulig at moren din er psykisk syk. En real drittsekk er hun o hvert fall. Men hun er neppe til fare for seg selv eller andre i en slik grad at legen kan gjøre noe.

Undersøk verge..det var et godt forslag 

Anonymkode: 9a5af...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...