Gå til innhold

Er ikke det bhg sin oppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er bhg sin oppgave å sørge for at barnet skal få søvn mens barna er i bhg. ? Har to episoder jeg stusser over. Den ene er når barnet skulle sove i bhg for fleste gang etter tilvenning, ble da fortalt når jeg hentet at de hadde laget barnet i vognen, men sovnet ikke. Bare lå der i nesten 1 time så hadde de tatt barnet opp igjen. Kanskje litt vugging eller lignende hadde jo vært en ide for å få barnet til å sove? De vugget jo andre barna ved leggetid som jeg har sett. Barnet er 2 år. 

Den andre episoden er barnet har vært på tilvenning i nesten 1 uke, av alle de dagene så har barna aldri vært ute å lekt? Bare inne? Det synes jeg er stusselig, spesielt når de sier at vi er bhg som går ut maaaassse!! 😏 Når jeg hentet barnet en av de dagene på tilvenning så forteller læreren at nei i dag ville ikke ditt barn gå ut så h*n fikk lov å bli inne? Og det var veldig greit for oss siden vi hadde andre barn også som ikke skulle ut som var tilvenning. Så sier jeg hvor er de andre barna da? De andre barna er ute og noen er inne å noen sover? Jeg forstår meg ikke helt på denne bhg, jeg føler de ikke har noen rutiner. Føler også at mitt barn ikke er velkommen i bhg deres. Blir fortalt at barnet mitt er vanskelig ved skifting av bleie og når de skal spise. At de må sette barnet med tvang i stolen og sette på seller. Jeg har en guffen følelse. Barnet er som sagt lit over 2 år. Barn i denne alder kan være litt vanskelig av og til. Selv jeg sliter med å få byttet bleie og noen ganger er det en evig kamp å få barnet i stolen for å spise. Disse episodene har jeg aldri tatt opp med bhg siden vi nettopp har startet der, men sa ifra den dagen de sa at barnet nektet å gå ut. Sa at jeg syntese det er merkelig fordi barnet elsker å være ut. Jeg holdt på å si barnet kan jo ikke ta den avgjørelsen selv heller, skal dere være ute så skal jo alle ute? Eller?

Anonymkode: 9e7f4...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste barn liker å bli trygge inne før de går mye ut. Ute kan det være skumlere med masse større barn og stor plass. Så det synes jeg ikke er rart. Vanlig å tilvenne inne først. 

Jeg synes det virker som du kommuniserer litt dårlig med dem? Forventer at de er tankeleser? Ene barnet mitt var vant til å trilles i søvn i vogna, sa fra om det og de trillet faktisk barnet de første dagene og vente barnet til å sovne som de andre med fin overgang fra det vi hadde gjort hjemme. Men dette vet de jo ikke om en ikke sier fra. 

Er barnet vanskelig ved bleieskift så er det jo det? Og sitter det ikke i stolen ved spising må det jo stroppes fast? Hva mener du de skulle gjort? Høres jo ut som de informerer deg greit om hva de gjør?

Anonymkode: 77099...8e7

Skrevet

Mja, både ja og nei. 

I forhold til ut/ikke ut så tenker jeg at når det er mange barn som skal tilvennes og starte bhgåret så er ikke nødvendigvis de første ukene representative for resten av året. Og at barna da kan få spørsmål om hva de ønsker ikke er unormalt. At noen ønsker å fortsette lek de er i er heller ikke veldig unormalt. 

Ang soving så har jeg ett veldig avslappet forhold til soving i bhg, og tenker at der får de finne ut hva som fungerer/ikke fungerer for dem. At barnet ikke hadde sovet en dag, men hadde fått slappet av i vogna hadde jeg ikke stusset over. Hadde barnet hatt stort behov for søvn og det ikke hadde sovet i bhg over en lenger periode så ville jeg prøvd å hjulpet bhg med å finne en metode for å få mitt barn til å sove. 

Ut over det så har jeg forståelse for at hvert enkelt barn ikke kan ha masse rutiner på innsoving (vugges sånn og slik, bamse, teppe og div) siden det er mange barn som skal sove samtidig. Så at bhg prøver de enkleste metodene først er forståelig syns jeg. Dessuten så tilpasser barna seg gjerne veldig greit bhgs rutiner, men ikke nødvendigvis etter ett par dager - de trenger også litt tid ☺

Skrevet

Har du gitt beskjed om at barnet trenger å trilles i søvn? 

Det er helt vanlig at de i starten ikke er så mye ute,  det er for at barna skal bli trygge inne først og så heller ta små bolker ute der de blir trygge ute også. Heller ikke uvanlig og dele gruppen i to, og de som vil være inne får det. 

Om barnet ditt er vanskelig ved bleieskift så er det det. De vil sikkert bare informere deg om at barnet har vært det i barnehagen, og kanskje en bekreftelse på at det bruker å være slik hjemme også? 

Om barnet sitter urolig med bordet må det ha på seler. Dette fordi de ansatte har flere barn å passe på og det er rett og slett sikkerhetsmessig grunner. Ikke fordi de ikke liker barnet ditt. Er sikker på de liker ditt barn like mye som de andre barna. 

Du må være flink å kommunisere med de, så får du svar på hvorfor de gjør som de gjør i barnehagen. 

Skrevet

Kjære deg. 

Jeg er selv pedgog og jeg har noen råd til deg. 

Snakk med barnehagen om hvordan du opplever det. Har du fortsatt en guffen følelse så bytter du barnehage. 

For oss pedagoger er åpenhet det viktigste. Går du rundt og er irritert, lei deg eller lignende så blir samarbeide veldig vanskelig. Vær ærlig spør dem hvorfor de gjør som du gjør. 

Barnet er i sentrum, men tro det eller ei så er foreldrene de viktigste. Det er de som kjenner barnet, det er de som er hovedforsørger og barnet vet dette. 

Men som skrevet tidligere, har du en dårlig følelse ville du kanskje ikke ha barnet ditt i den barnehagen? Det ville i hvert fall ikke jeg. 

Lykke til! 

Anonymkode: 114d4...0cf

Skrevet

De første ukene når man er midt i tilvenning er som en unntakstilstand. Man skal bli kjent med foreldre og barn, hvilke rutiner de er vant til hjemmefra og prøve å finne rutiner som passer for hele barnegruppa. Det er ikke gjort i full fart, og innebærer litt prøving og feiling.

Angående det å være ute, så er det ganske vanlig at man er endel inne i begynnelsen. Selv om ditt barn er ferdig med tilvenning, så kan det være andre på gruppa som ikke er det. Noen ganger er man inne, noen ganger er det greit å gå ut, det kommer helt an på dagsstemningen i barnegruppa.

Sitter barnet ditt urolig og det klatrer avsted, så må det sitte i seler. Det er for sikkerheten, sånn er det bare.

Angående det at de ikke har trillet på barnet ditt ved soving, så skjønner jeg det godt. Vi prøver og så godt vi kan å unngå å trille på barn hvis det ikke er nødvendig. Og et barn som ligger stille i vogna uten å grine, lar vi være i fred så det kan prøve å sovne på egenhånd. De ungene som du har sett har blitt vugget på. kanskje det er unger som griner hvis ikke. Man må prøve seg litt frem for å finne ut hva som fungerer for hvert enkelt barn, og det bør foreldre ha forståelse for. Snakk med de, spør hvorfor de gjør som de gjør. Jeg er sikker på at du får fornuftige svar. Ikke gå å gnag på det til du blir skikkelig irritert.

Jeg synes du skal senke skuldrene, være tålmodig, ikke være så kritisk og la barnehagen finne ut av hvordan de vil gjøre ting.

Anonymkode: ce65e...22b

Skrevet

Det går seg nok helt sikkert til. De slet med å få sønnen min til å sove i starten...noe som igjen betydde trøtt og sliten unge på ettermiddagen. 

Men så gikk det bedre...og nå går han visst til vognen selv for å legge seg :)

I tilvenningsfasen er de nok mer inne enn til vanlig.

De fleste barn innordner seg barnehagen..det være seg å sitte ved border og skifte bleie.. Min var en urokråke ved stellebordet hjemme, en engel i barnehagen når de skiftet på han 

Anonymkode: d6e9d...bb2

Skrevet

Jeg og syns det virker som du kommuniserer litt lite med barnehagen. Kan godt være at de er for dårlig på kommunikasjon også.

Og det med seler: sønnen min fikk også sele på så snart han kom i barnehagen. Han var like gammel som din. Min erfaring er at dette bare er for en liten stund. De tilpasser seg snart. Urealistisk at alt går helt på skinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...