Gå til innhold

Peanøttsmør til barn 1 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye kalorier i det, kan jeg gi det til 1 åring? Samme med nøtter - valnøtter, mandler mye kalorier i det også. Selvsagt at jeg finmoser det å gir deg med smoothie eller lignende? 

Anonymkode: 56a99...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gitt det. IKKE pga kalorier, men finnes så mye næringsrikt pålegg - hvorfor peanøttsmør liksom til en 1 åring?

Anonymkode: c7af6...1d8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke gitt det. IKKE pga kalorier, men finnes så mye næringsrikt pålegg - hvorfor peanøttsmør liksom til en 1 åring?

Anonymkode: c7af6...1d8

For det er veldig sunt hvis man serverer økologisk som kun består av nøtter og bittelitt salt. Det er viktige fettsyrer, samt at tidlig introduksjon er bra i forhold til allergier. 

Det er bare å gi 😊

Anonymkode: f8dfd...5f1

Skrevet

En patolog advarte mot å gi barn under fem år noen som helst form for peanøtter, da det kan gi svært stygge aspirasjonslungebetennelser. Jeg ville droppet det noen år til. 

Anonymkode: bfca2...df8

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En patolog advarte mot å gi barn under fem år noen som helst form for peanøtter, da det kan gi svært stygge aspirasjonslungebetennelser. Jeg ville droppet det noen år til. 

Hvis du har lest forskningen, så gjelder det kun fra hele peanøtter.. I most form kan man ikke utvikle lungebetennelse.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har lest forskningen, så gjelder det kun fra hele peanøtter.. I most form kan man ikke utvikle lungebetennelse.

Så bra :) Har du en link? Vil gjerne lese. I følge patologen gjaldt det peanøtter i alle former, da det er fettet i nøttene som gir reaksjonen, men dette er noen år siden, og kan sikkert ha endret seg. Patologen ser jo også gjerne de tilfellene hvor det har gått riktig galt. 

Skrevet

Kjøper du 'riktig' peanøttsmør er det faktisk veldig sunt!! 

Anonymkode: bb0a5...89e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra :) Har du en link? Vil gjerne lese. I følge patologen gjaldt det peanøtter i alle former, da det er fettet i nøttene som gir reaksjonen, men dette er noen år siden, og kan sikkert ha endret seg. Patologen ser jo også gjerne de tilfellene hvor det har gått riktig galt. 

Ikke den du spør, men jeg svarer deg likevel. 

Jeg fant ikke den artikkelen jeg selv leste som anbefalte peanøttsmør til veldig små barn, men fant denne. http://forskning.no/2015/02/spise-notter-forebygger-notteallergi

Jeg mener å huske at overlegen på det sykehuset i Oslo som driver med de med ekstrem allergi (vet ikke om det er Rikshospitalet eller Ullevål) sa det samme i et intervju. Han mente at man burde la babyer smake (svært små mengder) peanøttsmør fra de begynner å smake på matvarer.. Mulig det var i radioprogrammet Ekko/Abels tårn de snakket om dette.  

(Det er jo forresten selvfølgelig snakk om peanøttsmør, da hele peanøtter har en ekstremt stor kvelningsfare. )

Anonymkode: e54b8...35e

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant ikke den artikkelen jeg selv leste som anbefalte peanøttsmør til veldig små barn, men fant denne. http://forskning.no/2015/02/spise-notter-forebygger-notteallergi

Jeg mener å huske at overlegen på det sykehuset i Oslo som driver med de med ekstrem allergi (vet ikke om det er Rikshospitalet eller Ullevål) sa det samme i et intervju. Han mente at man burde la babyer smake (svært små mengder) peanøttsmør fra de begynner å smake på matvarer.. Mulig det var i radioprogrammet Ekko/Abels tårn de snakket om dette.  

(Det er jo forresten selvfølgelig snakk om peanøttsmør, da hele peanøtter har en ekstremt stor kvelningsfare. )

Jeg har også hørt det, men det blir to ulike ting. Disse spesialistene har det med å se ting med sine egne briller😊 En som driver med allergi vil se fordelene med tidlig introduksjon, mens en patolog vil se faren ved kjemisk lungebetennelse. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tippe du mener Voksentoppen, som er en del av barneavdelingen på Rikshospitalet. (De ligger dog ikke lengre på Voksentoppen, men har flyttet ned til Rikshospitalet.) 

Også NAAF har gått ut med dette. 

Anonymkode: ab85b...eb7

Skrevet

er vel ikke abefalt og gi peanøtter før man er 5 pga de er lette og få i halsen og de kan gå til lungene

Anonymkode: 63674...5fb

Skrevet

Hvordan er det for så små barn å faktisk spise og svelge peanøttsmør som blir ganske tørt og seigt i munnen? Merker jeg selv kan synes det er litt "tungt" å spise/svelge dersom jeg får for mye om gangen og har for lite drikke. Kalorimessig burde det gå fint. Du har vel ikke tenkt at den skal spise masse av det hver dag? Trodde "litt av alt" var bra jeg. 

Anonymkode: 6970b...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...