Gå til innhold

Overvektige familier


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ofte sånn at når foreldrene er overvektige så blir barna overvektige? Hvorfor vil man ikke barna sine bedre enn sånn man har det selv? Lager sunnere mat og gir de mosjon osv? Det må jo være svært belastende å være overvektig og da vil man vel gjøre alt man kan for at ikke barna også blir det?

Anonymkode: 11266...97d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet ditt er som å høre på "Michael Jackson"med "Man In The Mirror"..

Man må begynne med seg selv, problemet er at de det gjelder ikke bestandig vet hvor det er, og terskelen er dessverre litt for høy for å be om hjelp

 

Anonymkode: 34680...464

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet ditt er som å høre på "Michael Jackson"med "Man In The Mirror"..

Man må begynne med seg selv, problemet er at de det gjelder ikke bestandig vet hvor det er, og terskelen er dessverre litt for høy for å be om hjelp

 

Anonymkode: 34680...464

Ser så mange overvektige barn som vagger rundt. Syntes det er veldig rart ikke helsestasjonen griper inn og gir disse foreldrene veiledning før det er for sent. Er man overvektig som barn er det store sjanser for at man er overvektig som voksen. Omsorgssvikt er det.

Anonymkode: 11266...97d

Skrevet

Mange vet ikke bedre. Det er en grunn til at en selv har blitt overvektig i utgangspunktet også. Her er både jeg og mannen slankeoperert, og ønsker, som du sier, å gjøre alt vi kan for at sønnen vår skal slippe det samme. Men det er vanskelig å vite hvor den gyldne middelvei går når man aldri har blitt lært den selv.

Selv om mannen og jeg er enige om målet, så er vi litt uenige om hva som er mye og lite og hva som er "hysterisk" og hva som er fornuftig. Jeg måtte f.eks. forklare ham her om dagen at fire store kjeks faktisk er ganske mye for en liten kropp på en hverdag, selv om man er på tur i skogen. Spesielt når han også har fått løfte om is når vi kommer hjem. Mannen på sin side prøver å forklare meg at jeg bør lære meg å slappe mer av, at det ikke er noen fare fordi sønnen vår er slank og tydeligvis har høyere forbrenning enn vi hadde. Men han ser ikke at han faktisk har begynt å legge på seg. Han er fortsatt innenfor normalområdet, men jeg mener det er lettere å forebygge enn å reparere.

Samtidig blir jeg faktisk usikker på hvem av oss som "har rett", da jeg aldri har opplevd et normalt kosthold selv. Da er det faktisk ikke så enkelt alltid.

Anonymkode: 47609...335

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange vet ikke bedre. Det er en grunn til at en selv har blitt overvektig i utgangspunktet også. Her er både jeg og mannen slankeoperert, og ønsker, som du sier, å gjøre alt vi kan for at sønnen vår skal slippe det samme. Men det er vanskelig å vite hvor den gyldne middelvei går når man aldri har blitt lært den selv.

Selv om mannen og jeg er enige om målet, så er vi litt uenige om hva som er mye og lite og hva som er "hysterisk" og hva som er fornuftig. Jeg måtte f.eks. forklare ham her om dagen at fire store kjeks faktisk er ganske mye for en liten kropp på en hverdag, selv om man er på tur i skogen. Spesielt når han også har fått løfte om is når vi kommer hjem. Mannen på sin side prøver å forklare meg at jeg bør lære meg å slappe mer av, at det ikke er noen fare fordi sønnen vår er slank og tydeligvis har høyere forbrenning enn vi hadde. Men han ser ikke at han faktisk har begynt å legge på seg. Han er fortsatt innenfor normalområdet, men jeg mener det er lettere å forebygge enn å reparere.

Samtidig blir jeg faktisk usikker på hvem av oss som "har rett", da jeg aldri har opplevd et normalt kosthold selv. Da er det faktisk ikke så enkelt alltid.

Anonymkode: 47609...335

Er man usikker så spør man på helsestasjonen eller hos fastlegen. Et kjapt google søk gir også mange treff hvor man kan finne anbefalt kost til barn i ulike aldersgrupper.

4 store kjeks og lovnader om is bør jo ikke falle på en hverdag uansett om barnet er overvektig eller normalvektig. 

Veldig enig at det er lettere å forebygge, er trist å skulle slanke barn, bør ikke gå så langt.

Anonymkode: 11266...97d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er man usikker så spør man på helsestasjonen eller hos fastlegen. Et kjapt google søk gir også mange treff hvor man kan finne anbefalt kost til barn i ulike aldersgrupper.

4 store kjeks og lovnader om is bør jo ikke falle på en hverdag uansett om barnet er overvektig eller normalvektig. 

Veldig enig at det er lettere å forebygge, er trist å skulle slanke barn, bør ikke gå så langt.

Anonymkode: 11266...97d

Det har jeg gjort. De kastet et blikk på kurven hans og sa at alt var fint, jeg trengte ikke å bekymre meg...

Vi har god kontroll på basiskostholdet, og alle sier jo at så lenge kostholdet "vanligvis" er sunt og variert, så skader det ikke å skeie ut en gang iblant osv. Det er hyppigheten og størrelsene på unntakene vi er litt usikre på og uenige om. Og det blir jo gjerne sånn at når man selv er oppvokst med at det er greit å spise hele kjekspakken, så føler man seg "streng" når man begrenser barnet til fire kjeks...

Anonymkode: 47609...335

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg gjort. De kastet et blikk på kurven hans og sa at alt var fint, jeg trengte ikke å bekymre meg...

Vi har god kontroll på basiskostholdet, og alle sier jo at så lenge kostholdet "vanligvis" er sunt og variert, så skader det ikke å skeie ut en gang iblant osv. Det er hyppigheten og størrelsene på unntakene vi er litt usikre på og uenige om. Og det blir jo gjerne sånn at når man selv er oppvokst med at det er greit å spise hele kjekspakken, så føler man seg "streng" når man begrenser barnet til fire kjeks...

Anonymkode: 47609...335

Kanskje dere kan be om å få nye samtaler med ernæringsfysiolog igjen? Regner med at dere har hatt slike samtaler ifm. slankeoperasjonene, men nå trenger dere tydeligvis litt mer hjelp for å få kontroll på de siste tingene. Og det er jo viktig ikke bare for deres egen selv, men også for barnets skyld.

 

Anonymkode: bd97f...64d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere kan be om å få nye samtaler med ernæringsfysiolog igjen? Regner med at dere har hatt slike samtaler ifm. slankeoperasjonene, men nå trenger dere tydeligvis litt mer hjelp for å få kontroll på de siste tingene. Og det er jo viktig ikke bare for deres egen selv, men også for barnets skyld.

 

Anonymkode: bd97f...64d

Ja det er planen, jeg skal på kontroll snart og skal be om henvisning da. :) Jeg prøver bare å forklare noen av utfordringene med å unngå å videreføre et dårlig kosthold, siden HI lurte på det. Det er liksom ikke nok å bare ville det.

Anonymkode: 47609...335

Skrevet

Jeg blir bare lei meg jeg når jeg leser som dette. Vi er 2 overvektige og 3 normale. Vi eter det samme og trener sammen 2 dager i uka, i tillegg har ungene annen trening opptil 3 dager i uka. Den tjukkeste trener oftest. Men, så er vi altså forskjellige i denne familien her da..., og dere ser på oss og dømmer. Kan dere ikke heller finne noe med egne liv dere kan rette på? Dere har sikkert en hekk som må klippes etc 

Anonymkode: 09d22...810

Skrevet

I Sommer var jeg to uker på ferie på et all inclusive hotel som ikke var så stort. Der var det også en familie med fire barn, fra 3-15 år. Alle var veldig overvektige og det samme var foreldrene. Lå ofte ved siden av de ved bassenget, og de startet å forsyne seg med is, brus, chips, kakao, sanwicher osv under 1 time etter frokost. Og de spiste seg gjennom dagen, pluss alle faste måltider. Helt forferdelig, en gutt på 10 år spiste sikkert 3 ganger så mye som meg i løpet av en dag. Da gikk det virkelig opp for meg hvor lite enkelte kan om kosthold, og hvor enorme mengder noen kan få i seg. De hadde lyst på noe hele tiden, evig mas om is osv. Rett og slett veldig trist, stakkars barn

Må bare poengtere at jeg forstår godt at dette ikke gjelder alle overvektige barn, men dette gjelder nok helt sikkert andre familier også

Anonymkode: bbdeb...671

Skrevet

Svigerinna mi er overvektig og barna er også det. Minstejenta er 6 år og kunne ikke løfte henne. Jeg ble sjokkert hvor tung hun er. Det vises ikke helt sånt om du ikke løfter henne. Svigerinna mi ga barna veldig energirikt mat da de var mindre,feks sjokolade produkter av all slags. På den andre siden blir middagsmaten veldig uvariert. Vi var sammen på ferie og da en dag spiste de en suppe (uten fett bare grønnsaker),litt lever. Rett etter lunsjen tok begge barna potetgull og spiste hel pose hver. De er 9 og 6 år. Altså,de dekket ikke behov med lunsjen og det er helt normalt egentlig,grønnsakssuppe med vann vil ikke gjøre noen ting for dem. 

Anonymkode: f5516...7f5

Gjest grønteple
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir bare lei meg jeg når jeg leser som dette. Vi er 2 overvektige og 3 normale. Vi eter det samme og trener sammen 2 dager i uka, i tillegg har ungene annen trening opptil 3 dager i uka. Den tjukkeste trener oftest. Men, så er vi altså forskjellige i denne familien her da..., og dere ser på oss og dømmer. Kan dere ikke heller finne noe med egne liv dere kan rette på? Dere har sikkert en hekk som må klippes etc 

Anonymkode: 09d22...810

Støtter deg fullt ut! 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigerinna mi er overvektig og barna er også det. Minstejenta er 6 år og kunne ikke løfte henne. Jeg ble sjokkert hvor tung hun er. Det vises ikke helt sånt om du ikke løfter henne. Svigerinna mi ga barna veldig energirikt mat da de var mindre,feks sjokolade produkter av all slags. På den andre siden blir middagsmaten veldig uvariert. Vi var sammen på ferie og da en dag spiste de en suppe (uten fett bare grønnsaker),litt lever. Rett etter lunsjen tok begge barna potetgull og spiste hel pose hver. De er 9 og 6 år. Altså,de dekket ikke behov med lunsjen og det er helt normalt egentlig,grønnsakssuppe med vann vil ikke gjøre noen ting for dem. 

Anonymkode: f5516...7f5

Det kunne vært min datter. Ingen orket løfte henne fra hun var ganske litta, men faren gjør det fremdeles 💕 Hun var 6 kg da hun ble født og det har holdt seg, hun er blytung. Men, hva skal man som foreldre gjøre? Jeg har valgt å fokusere på sunn, sterk kropp og hun spiser og trener deretter. Hun er sterk som fy og drar fordeler av det innenfor sine idretter. Annet kan man lite gjøre. Hun vil aldri bli den laveste og letteste fjæra i klassen, men hun har mulighet til å bli en habil klatrer, turner, kampsport utøver etc. Hun er også rå feks forsvar i fotball/håndball

Anonymkode: 09d22...810

Skrevet

Nå synes jeg snart at man skal slutte og hakke på overvektige, er ren mobbing

Anonymkode: 2fc0a...06f

Skrevet

Det er ikke snakk om mobbing, det er snakk om hva man kan gjøre for å forebygge at barn vokser opp med helseskadelig overvekt. 

Jeg kommer selv fra en familie der begge mine foreldre og min bror er kraftig overvektige. Selv trente jeg nesten hver dag i ungdommen, så jeg var lubben, men ikke tykk. Etter jeg flyttet hjemmefra gikk jeg ned ti kilo, og jeg har holdt den vekta. Jeg gikk ned disse kiloene uten å bevisst slanke meg: jeg har bare et annet kosthold. 

Når jeg er hjemme på besøk, går det i fet mat, det er mye fløte, smør og alltid dessert og godis, kaker og is. Det er faktisk en grunn for at de er store. Broren min har aldri lært å Begrense seg, han kan spise en 2- liter med is eller en hel kake alene. 

Jeg lærer mine barn om at kroppen trenger forskjellig type mat og at brus og godteri ikke er bra for kroppen. Det er helt greit å kose seg innimellom, men kroppen vil ikke ha brus hver dag, den trenger derimot grønnsaker, frukt og kjøtt. Jeg har slanke og sterke barn med et sunt forhold til mat. 

Anonymkode: 742ac...b36

Skrevet

Jeg syns tvert i mot at jeg ser en god blanding av tykke og tynne i familier. Tykke foreldre og tynne barn, tynne foreldre og tykke barn, et tykt barn i en ellers tynn familie etc. Kanskje det har noe med hvor man bor? Eller kanskje det er hva øyet leter etter...

Anonymkode: cc220...0cd

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns tvert i mot at jeg ser en god blanding av tykke og tynne i familier. Tykke foreldre og tynne barn, tynne foreldre og tykke barn, et tykt barn i en ellers tynn familie etc. Kanskje det har noe med hvor man bor? Eller kanskje det er hva øyet leter etter...

Anonymkode: cc220...0cd

Det er dessverre ønsketenkning. Overvekt rammer ikke hist og her sånn helt tilfeldig. Overvekt er ikke lynnedslag.

Anonymkode: 8ff0f...581

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre ønsketenkning. Overvekt rammer ikke hist og her sånn helt tilfeldig. Overvekt er ikke lynnedslag.

Anonymkode: 8ff0f...581

Ingen regel uten unntak vet du.... I klassen til dattren min går det en veldig overvektig jente, med en superslank, nesten anorektisk tynn mamma. 

Jeg er overvektig, og har slanke og aktive barn. Det er nok fordi jeg selv har vært slank og aktiv hele mitt liv, men da jeg ble kronisk syk ble jeg så deprimert av det at jeg begynte å trøstespise og vekten steg. Jeg spiser fremdeles sunn mat i normale mengder, men jeg snikspiser snop, kjeks, kanelboller og potetgull så jeg har lagt på meg 20 kg.

Barna mine får jo sunn mat i normale mengder, og jeg følger ivrig opp idrettene deres siden jeg alltid har trent selv (før jeg ble syk). De ser selvfølgelig aldri noe til min overspising og har et veldig sunt forhold til kosemat og lørsdagsgodt.

 

HI, jeg tror det er litt annerledes med barn av foreldre som spiser alfor mye og helt feil mat til alle måltider, da blir jo barna også overvektig fordi de blir servert den samme maten og lærer av foreldrenes porsjonsstørrelser. Når en voksen og overvektig person ikke liker fisk og grønnsaker, og er vant til å leve av hurtigmat og take away i store porsjoner kommer selvfølgelig ikke det mennesket til å nekte barna sine den samme maten.

Anonymkode: f17f5...5d3

Skrevet
41 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er dessverre ønsketenkning. Overvekt rammer ikke hist og her sånn helt tilfeldig. Overvekt er ikke lynnedslag.

Anonymkode: 8ff0f...581

Nei helt tilfeldig er det selvfølgelig ikke. Men det er ikke et enkelt mattestykke med matkalorier inn og bevegelseskalorier ut heller. Metabolismen spiller en stor rolle, tarmens bakteriekultur, sultfølelse spiller en stor rolle (den er ulikt fordelt), samme med metthetsfølelse, tidligere toppvekt etc. Man kan gjøre alt riktig, så plutselig må man stå på medisiner med vektøkning som bivirkning og bom fallera står man fast på en høy vekt. Eller at en depresjon/livshendelse gjør at kostholdet glipper en kort peridode og dermed har du kiloene for godt - fort gjort...

Anonymkode: cc220...0cd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen regel uten unntak vet du.... I klassen til dattren min går det en veldig overvektig jente, med en superslank, nesten anorektisk tynn mamma. 

Jeg er overvektig, og har slanke og aktive barn. Det er nok fordi jeg selv har vært slank og aktiv hele mitt liv, men da jeg ble kronisk syk ble jeg så deprimert av det at jeg begynte å trøstespise og vekten steg. Jeg spiser fremdeles sunn mat i normale mengder, men jeg snikspiser snop, kjeks, kanelboller og potetgull så jeg har lagt på meg 20 kg.

Barna mine får jo sunn mat i normale mengder, og jeg følger ivrig opp idrettene deres siden jeg alltid har trent selv (før jeg ble syk). De ser selvfølgelig aldri noe til min overspising og har et veldig sunt forhold til kosemat og lørsdagsgodt.

 

HI, jeg tror det er litt annerledes med barn av foreldre som spiser alfor mye og helt feil mat til alle måltider, da blir jo barna også overvektig fordi de blir servert den samme maten og lærer av foreldrenes porsjonsstørrelser. Når en voksen og overvektig person ikke liker fisk og grønnsaker, og er vant til å leve av hurtigmat og take away i store porsjoner kommer selvfølgelig ikke det mennesket til å nekte barna sine den samme maten.

Anonymkode: f17f5...5d3

Jadda, jadda, jadda. Og oldefaren min røkte til han ble 92 og var så frisk så. Det betyr likevel ikke at kols, og lungekreft rammer tilfeldig  og at de lungesyke er blitt det helt av seg selv. De aller fleste lungesyke med kols har røkt, slik som de aller fleste overvektige har spist for mye. 

Anonymkode: 8ff0f...581

Skrevet
På 26.8.2017 den 5.08, Anonym bruker skrev:

Jeg blir bare lei meg jeg når jeg leser som dette. Vi er 2 overvektige og 3 normale. Vi eter det samme og trener sammen 2 dager i uka, i tillegg har ungene annen trening opptil 3 dager i uka. Den tjukkeste trener oftest. Men, så er vi altså forskjellige i denne familien her da..., og dere ser på oss og dømmer. Kan dere ikke heller finne noe med egne liv dere kan rette på? Dere har sikkert en hekk som må klippes etc 

Anonymkode: 09d22...810

Mye sannsynlig ligger problemet der - dere spiser det samme. Det som fungerer helt fint å spise for noen kan være helt feil for andre. Det kostholdet og de mengdene mat som holder en person normalvektig kan gjøre en annen person overvektig.

Jeg f.eks. spiser langt mer enn de fleste venninnene mine. Men jeg spiser også en form for lavkarbo. Hadde jeg spist så lite som de gjør og hatt så mye karbohydrater i kostholdet mitt så hadde jeg lagt på meg mye og blitt overvektig (har vært overvektig, så jeg vet). Da jeg fant det kostholdet som fungerer for min kropp, da ble heller ikke vekten noe problem.

Dere er jo aktive alle sammen, og det er jo flott :) Da ville jeg sjekket litt på kostholdet deres. Små justeringer kan være det som skal til for de to som er overvektige. Det er heller ikke snakk om å lage helt forskjellig mat til flere, men det kan være justeringer der også. Verdt å sette seg litt inn i.

Anonymkode: bd97f...64d

Skrevet

Jeg har hatt spiseforstyrrelser så lenge jeg kan huske. Jeg er livredd for å overføre det på barna. Jeg har gutter, og jeg innbiller meg at de er mindre disponert for dette en Jenter. Jeg drev også med en aktivitet hvor det er enormt fokus på å være tynn og spiseforstyrrelser er utbredt. 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg heller vil ha en smålubben unge enn et barn som sulter seg, for så å spise masse og deretter spy, bruke avføringstbletter eller sjokktrene. 

Anonymkode: 7c45e...ee3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jadda, jadda, jadda. Og oldefaren min røkte til han ble 92 og var så frisk så. Det betyr likevel ikke at kols, og lungekreft rammer tilfeldig  og at de lungesyke er blitt det helt av seg selv. De aller fleste lungesyke med kols har røkt, slik som de aller fleste overvektige har spist for mye. 

Anonymkode: 8ff0f...581

Jeg har da aldri sagt at overvektige ikke spiser for mye. Det var ikke det vi diskuterte.

Du påsto at overvekt ikke rammet hist og her og helt tilfeldig, og det tolket jeg som at du mente at sosial arv er det viktigste når det kommer til overvekt.

Det er selvfølgelig sant at man to overvektige foreldre som spiser helt feil mest sannsynlig vil videreføre det til sine barn, ingen har påstått annet. Det jeg i tillegg påstår er at overvekt også kan ramme hist og pist i ellers slanke familier.

Jeg kjenner flere overvektige mennesker som har slank familie, slanke foreldre osv. Bl.a meg selv, som har slanke foreldre, slanske søsken, slank ektemann og slanke barn, jeg er den eneste overvektige i vår storfamilie. Sånn er det i flere familier enn vår altså, at det er en som er overvektig i enn ellers slank gjeng. Da er heller ikke faren så stor for at det går i "arv" til mine barn.

Anonymkode: f17f5...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...