Gå til innhold

Noen som har peil på opera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å lære meg litt om opera, men hvor begynner jeg?

Anonymkode: 693b1...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hva om opera du har lyst til å lære deg. Er det om selve forestillingene? Sangerne? Komponistene?

Jeg begynte med å følge med på Hovedscenen på NRK (sjekk hva som ligger tilgjengelig i arkivet) og så på når det var operaforestillinger der. Leste litt om forestillingen jeg skulle se før jeg så den, leste litt om komponisten og gjerne tiden den ble skrevet i. Opera på kino er flott (liveoverføringer fra f.eks the Met) om dere har det der du bor. På Operaen sine sider ligger det både kort innføring i opera og innføringsforedrag om de forestillingene de har gående. Om du er usikker på om du liker opera, så ville jeg startet med å se noen av de lette, humoristiske forestillingene, som for eksempel Barbereren i Sevilla, Figaros bryllup eller Flaggermusen. Hør gjerne på "svisker". Det er en grunn til at de har blitt det. Opera er avhengighetsskapende, bare så du vet det :)

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Det kommer jo litt an på hva om opera du har lyst til å lære deg. Er det om selve forestillingene? Sangerne? Komponistene?

Jeg begynte med å følge med på Hovedscenen på NRK (sjekk hva som ligger tilgjengelig i arkivet) og så på når det var operaforestillinger der. Leste litt om forestillingen jeg skulle se før jeg så den, leste litt om komponisten og gjerne tiden den ble skrevet i. Opera på kino er flott (liveoverføringer fra f.eks the Met) om dere har det der du bor. På Operaen sine sider ligger det både kort innføring i opera og innføringsforedrag om de forestillingene de har gående. Om du er usikker på om du liker opera, så ville jeg startet med å se noen av de lette, humoristiske forestillingene, som for eksempel Barbereren i Sevilla, Figaros bryllup eller Flaggermusen. Hør gjerne på "svisker". Det er en grunn til at de har blitt det. Opera er avhengighetsskapende, bare så du vet det :)

Tusen takk! Jeg vet at jeg liker "vanlig" opera, dvs det mest kjente :) Er det noe sted på nett jeg kan se? Vanskelig å komme seg ut midt i småbarns-tidsklemma.. :)

Anonymkode: 693b1...9c1

Skrevet

Har ikke testet siden, men mener at det skal ligge noe her, og at det er livesendinger av og til http://www.theoperaplatform.eu/en. Ser at Tosca-oppsetningen fra Oslo skal vises snart. Den er fantastisk og virkelig verd å se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...