Gå til innhold

Barnehagens eget skittentøy...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har barn i privat barnehage og her får vi foreldre på rundgang med oss barnehagens eget skittentøy hjem for vasking. En fullstappet sekk med siklesmekker, kluter, grytekluter, putevar og stretchlaken... Barnehagen skylder på at de ikke har plass til vaskemaskin. Lurer bare på om dette er lov mtp smitte og evt allergier?? Ingen garanti for at alle kokevasker tøyet? Og for ikke å snakke om odøren av skyllemiddel enkelte bruker for at det skal lukte fresht... Noen som har peiling på hvor vi kan henvende oss for og høre om dette er forsvarlig? Smittevernlegen i kommunen er muligens ikke så gira på å høre om klesvask?:kari:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klo:

Rareste jeg har hørt om...

Anonymkode: 31f9f...f3d

Skrevet

Det er det merkeligste jeg noen gang har hørt! I hvilken by i Norge er denne bhg? 😂

Anonymkode: 76721...7d5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er det merkeligste jeg noen gang har hørt! I hvilken by i Norge er denne bhg? 😂

Anonymkode: 76721...7d5

Langt utpå bygda😂 

Skrevet

:hakeslepp:

Har de ikke plass til vaskemaskin for de sende det bort på vaskeri. Eller så får de ansatte ta det med hjem selv mot et bittelite tillegg på lønna.

Jeg har nok med mitt eget skittentøy.

Skrevet

Ring oppvekstkontoret.

Dette hørtes veldig uhygieninsk ut.

Anonymkode: 9991c...3ec

Skrevet
Akkurat nå, It's all about me skrev:

:hakeslepp:

Har de ikke plass til vaskemaskin for de sende det bort på vaskeri. Eller så får de ansatte ta det med hjem selv mot et bittelite tillegg på lønna.

Jeg har nok med mitt eget skittentøy.

Så enig!! Kjempehappy for å få med DEN sekken hjem fredag ettermiddag liksom...:sur:

Skrevet
2 minutter siden, Mamse skrev:

Så enig!! Kjempehappy for å få med DEN sekken hjem fredag ettermiddag liksom...:sur:

Da hadde jeg "glemt" en illrød genser i maskina før det ble satt på slik at alt ble rosa :duskedame::fnise:

Skrevet

Atte hæ? Når man tror man har lest alt ...

Anonymkode: 86d84...c35

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring oppvekstkontoret.

Dette hørtes veldig uhygieninsk ut.

Anonymkode: 9991c...3ec

Takk for tips, det kan vi prøve😌

Skrevet

Er det kommunal eller privat barnehage?

Uansett så vil jeg tro dette ikke er ok mtp. hygiene, så om du ikke kommer noen vei med oppvekstkontoret så kan du også ta kontakt med kommunelegen.

Jeg tror ikke bhg. har lov til å gjøre dette mtp. ev. smittefare. Men hvis det likevel var lovlig så måtte ville bhg. hatt en opplysningsplikt om at dette var normal praksis i bhg. slik at foreldre var klar over at de ble pålagt dette før de tok plassen i den bhg. for barnet. Står det ingenting om det i kontrakten kan de uansett ikke pålegge foreldre slike oppgaver. Men det spiller ingen rolle, for det er nok ikke en lovlig praksis uansett.

Barnehagen pålegger foreldrene å jobbe gratis for dem, i tillegg til at det gir foreldrene ekstra utgifter med vaskemiddel, strøm til vaskemaskin/tørketrommel og slitasje på private maskiner. Jeg vil tro det er noen i bhg. som kanskje synes det er greit at de ikke har en fungerende vaskemaskin i barnehagen...

Anonymkode: 7479f...3bf

Skrevet

Jøss, rareste jeg har hørt....

Det er da helt vanlig at barnehagen har vaskemaskin og tørketrommel, trodde alle måtte ha det jeg.

Anonymkode: 29f7d...978

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det kommunal eller privat barnehage?

Uansett så vil jeg tro dette ikke er ok mtp. hygiene, så om du ikke kommer noen vei med oppvekstkontoret så kan du også ta kontakt med kommunelegen.

Jeg tror ikke bhg. har lov til å gjøre dette mtp. ev. smittefare. Men hvis det likevel var lovlig så måtte ville bhg. hatt en opplysningsplikt om at dette var normal praksis i bhg. slik at foreldre var klar over at de ble pålagt dette før de tok plassen i den bhg. for barnet. Står det ingenting om det i kontrakten kan de uansett ikke pålegge foreldre slike oppgaver. Men det spiller ingen rolle, for det er nok ikke en lovlig praksis uansett.

Barnehagen pålegger foreldrene å jobbe gratis for dem, i tillegg til at det gir foreldrene ekstra utgifter med vaskemiddel, strøm til vaskemaskin/tørketrommel og slitasje på private maskiner. Jeg vil tro det er noen i bhg. som kanskje synes det er greit at de ikke har en fungerende vaskemaskin i barnehagen...

Anonymkode: 7479f...3bf

Takk for svar. Det er en privat barnehage og dette har visst blitt gjort slik i mange år.. Ingen info om dette før skittentøysekken plutselig hang der.

Skrevet

Står det ingenting om dette i vedtektene? 

Anonymkode: 7f9e2...a49

Skrevet
2 minutter siden, Mamse skrev:

Takk for svar. Det er en privat barnehage og dette har visst blitt gjort slik i mange år.. Ingen info om dette før skittentøysekken plutselig hang der.

Men selv om det er en privat barnehage så må de jo følge forskriftene for barnehager. Jeg prøvde å google, men sitter på en haltende pc i øyeblikket, så jeg greide ikke få opp et dokument som gikk på helseforskrifter for barnehage som det virket som om det stod noe om dette, men kanskje du kan prøve å goole selv. Greit å ha litt mer å slå i bordet med overfor barnehagen.

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/419/Miljo-og-helse-i-barnehagen-Veileder-til-forskrift-om-miljørettet-helsevern-i-barnehager-og-skoler-IS-2072.pdf

Sjekk på vaskerom og barnehage.

Anonymkode: 7479f...3bf

Skrevet

Dette gjøres i bhg til guttene mine også. Dette er i Oslo. Jeg synes også det er merkelig.

Skrevet

Nei æsj, dette hadde jeg tatt videre! 

Skrevet

Høres veldig rart ut. Hadde ikke likt det.

Anonymkode: 6c935...133

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Dette hadde jeg aldri gått med på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...