Mamse Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Hei! Har barn i privat barnehage og her får vi foreldre på rundgang med oss barnehagens eget skittentøy hjem for vasking. En fullstappet sekk med siklesmekker, kluter, grytekluter, putevar og stretchlaken... Barnehagen skylder på at de ikke har plass til vaskemaskin. Lurer bare på om dette er lov mtp smitte og evt allergier?? Ingen garanti for at alle kokevasker tøyet? Og for ikke å snakke om odøren av skyllemiddel enkelte bruker for at det skal lukte fresht... Noen som har peiling på hvor vi kan henvende oss for og høre om dette er forsvarlig? Smittevernlegen i kommunen er muligens ikke så gira på å høre om klesvask?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Rareste jeg har hørt om... Anonymkode: 31f9f...f3d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #3 Skrevet 25. august 2017 Det er det merkeligste jeg noen gang har hørt! I hvilken by i Norge er denne bhg? 😂 Anonymkode: 76721...7d5
Mamse Skrevet 25. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er det merkeligste jeg noen gang har hørt! I hvilken by i Norge er denne bhg? 😂 Anonymkode: 76721...7d5 Langt utpå bygda😂
It's all about me Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 Har de ikke plass til vaskemaskin for de sende det bort på vaskeri. Eller så får de ansatte ta det med hjem selv mot et bittelite tillegg på lønna. Jeg har nok med mitt eget skittentøy.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 Ring oppvekstkontoret. Dette hørtes veldig uhygieninsk ut. Anonymkode: 9991c...3ec
Mamse Skrevet 25. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 25. august 2017 Akkurat nå, It's all about me skrev: Har de ikke plass til vaskemaskin for de sende det bort på vaskeri. Eller så får de ansatte ta det med hjem selv mot et bittelite tillegg på lønna. Jeg har nok med mitt eget skittentøy. Så enig!! Kjempehappy for å få med DEN sekken hjem fredag ettermiddag liksom...
It's all about me Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, Mamse skrev: Så enig!! Kjempehappy for å få med DEN sekken hjem fredag ettermiddag liksom... Da hadde jeg "glemt" en illrød genser i maskina før det ble satt på slik at alt ble rosa
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 Atte hæ? Når man tror man har lest alt ... Anonymkode: 86d84...c35
Mamse Skrevet 25. august 2017 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ring oppvekstkontoret. Dette hørtes veldig uhygieninsk ut. Anonymkode: 9991c...3ec Takk for tips, det kan vi prøve😌
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #11 Skrevet 25. august 2017 Er det kommunal eller privat barnehage? Uansett så vil jeg tro dette ikke er ok mtp. hygiene, så om du ikke kommer noen vei med oppvekstkontoret så kan du også ta kontakt med kommunelegen. Jeg tror ikke bhg. har lov til å gjøre dette mtp. ev. smittefare. Men hvis det likevel var lovlig så måtte ville bhg. hatt en opplysningsplikt om at dette var normal praksis i bhg. slik at foreldre var klar over at de ble pålagt dette før de tok plassen i den bhg. for barnet. Står det ingenting om det i kontrakten kan de uansett ikke pålegge foreldre slike oppgaver. Men det spiller ingen rolle, for det er nok ikke en lovlig praksis uansett. Barnehagen pålegger foreldrene å jobbe gratis for dem, i tillegg til at det gir foreldrene ekstra utgifter med vaskemiddel, strøm til vaskemaskin/tørketrommel og slitasje på private maskiner. Jeg vil tro det er noen i bhg. som kanskje synes det er greit at de ikke har en fungerende vaskemaskin i barnehagen... Anonymkode: 7479f...3bf
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #12 Skrevet 25. august 2017 Jøss, rareste jeg har hørt.... Det er da helt vanlig at barnehagen har vaskemaskin og tørketrommel, trodde alle måtte ha det jeg. Anonymkode: 29f7d...978
Mamse Skrevet 25. august 2017 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det kommunal eller privat barnehage? Uansett så vil jeg tro dette ikke er ok mtp. hygiene, så om du ikke kommer noen vei med oppvekstkontoret så kan du også ta kontakt med kommunelegen. Jeg tror ikke bhg. har lov til å gjøre dette mtp. ev. smittefare. Men hvis det likevel var lovlig så måtte ville bhg. hatt en opplysningsplikt om at dette var normal praksis i bhg. slik at foreldre var klar over at de ble pålagt dette før de tok plassen i den bhg. for barnet. Står det ingenting om det i kontrakten kan de uansett ikke pålegge foreldre slike oppgaver. Men det spiller ingen rolle, for det er nok ikke en lovlig praksis uansett. Barnehagen pålegger foreldrene å jobbe gratis for dem, i tillegg til at det gir foreldrene ekstra utgifter med vaskemiddel, strøm til vaskemaskin/tørketrommel og slitasje på private maskiner. Jeg vil tro det er noen i bhg. som kanskje synes det er greit at de ikke har en fungerende vaskemaskin i barnehagen... Anonymkode: 7479f...3bf Takk for svar. Det er en privat barnehage og dette har visst blitt gjort slik i mange år.. Ingen info om dette før skittentøysekken plutselig hang der.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #14 Skrevet 25. august 2017 Står det ingenting om dette i vedtektene? Anonymkode: 7f9e2...a49
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #15 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, Mamse skrev: Takk for svar. Det er en privat barnehage og dette har visst blitt gjort slik i mange år.. Ingen info om dette før skittentøysekken plutselig hang der. Men selv om det er en privat barnehage så må de jo følge forskriftene for barnehager. Jeg prøvde å google, men sitter på en haltende pc i øyeblikket, så jeg greide ikke få opp et dokument som gikk på helseforskrifter for barnehage som det virket som om det stod noe om dette, men kanskje du kan prøve å goole selv. Greit å ha litt mer å slå i bordet med overfor barnehagen. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/419/Miljo-og-helse-i-barnehagen-Veileder-til-forskrift-om-miljørettet-helsevern-i-barnehager-og-skoler-IS-2072.pdf Sjekk på vaskerom og barnehage. Anonymkode: 7479f...3bf
Blondzilla Skrevet 25. august 2017 #16 Skrevet 25. august 2017 Dette gjøres i bhg til guttene mine også. Dette er i Oslo. Jeg synes også det er merkelig.
Mamma_til_2 Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 Nei æsj, dette hadde jeg tatt videre!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #18 Skrevet 26. august 2017 Høres veldig rart ut. Hadde ikke likt det. Anonymkode: 6c935...133
Gjest Darwinia:-) Skrevet 26. august 2017 #19 Skrevet 26. august 2017 Dette hadde jeg aldri gått med på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå