Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Har fått beskjed om at nye saker må vente en tid og at saken ikke kan påbegynnes før tidligst november 2017. gjelder utredning knyttet til språk (talevansker) og utfordringer med sosialt samspill og empati for førskolegutt. noe poeng å klage for å få fortgang i saken? Anonymkode: 0c813...98d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Jeg jobber i ppt. Fra vi mottar henvisningen har vi tre mnd på oss på å ferdigstille sakkyndig vurdering. Etter dette skal vedtak fattes. Det er ulikt fra kommune til kommune hvilkentidsfrister man har å forholde seg til, og hvem som fatter vedtaket. I noen (mindre) kommuner skal også vedtaket fattes innen tre mnd fra henvisningsdato. noen kommuner har også inntaksstopp i juni, juli og august eller i skolens sommerferie. Det betyr at selvom barnet ditt blir ved inntaksstopp telles ikke henvisningen før skolen har startet opp igjen. Jeg tror blant annet Oslo kommune har inntaksstopp i fellesferien. Jeg ser henvisningsgrunnlaget er sammensatt, og antar at barnet er henvist både logoped (i fht språkvansker) og ppt? I "min" kommune er logoped en del av ppt sitt team, men logoped kan også være underlagt skolehelsetjenesten. Vær obs på at noen kommuner trenger to ulike henvisninger på grunn av dette. når ble barnet ditt henvist? Anonymkode: 35365...653
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #3 Skrevet 25. august 2017 Jobber også i ppt. Hos oss er det ca tre mnd ventetid før vi får startet opp. Høres ganske likt ut. Dette pga høyt trykk og allerede eksisterende venteliste. Tror ikke det nytter og klage, det er likt for alle. Men du kan jo prøve om du mener det er akutt? Da ville jeg ringt ppt og hørt med dem direkte. Anonymkode: d85a8...877
Anonym bruker Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Det er vanskelig å klage på ppt, siden de "bare" er en rådgivende instans. Loven er vag, saken skal være ferdig behandlet innen rimelig tid, heter det i veilederen. Rimelig tid er antatt å være tre måneder, men det er ingen sanksjoner dersom det går mer tid. Det er ikke slik som i barnevernet hvor de må melde det inn tilbfylkesmannen og kan få tilsyn og pålegg. Ppt kan også få tilsyn, skjer ikke like hyppig som i barnevernstjenesten. Inntaksstopp er vel egentlig ikke helt "innafor". Og ventelister er det egentlig ikke lov å ha, men de aller fleste kommuner har venteliste likevel. Det er heller ingen sanksjoner mot venteliste. Jeg kjenner til noen kommuner som greier seg innenfor fristen på tre måneder. Kommunen rundt om der jeg jobber har stort sett mellom 6-14 måneders behandlingstid. Behandlingstiden regnes fra ppt mottok/registrerte henvisning og til enkeltvedtak er fattet av kommunen, så hele prosessen skal være gjort innen tre måneder. I skolen er det ofte rektor eller en skolefaglig ansvarlig som fatter vedtak, i barnehagen er det ofte en barnehagesjef eller -konsulent. Kan være ulikt fra kommune til kommune. Anonymkode: d0dfa...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå