Gå til innhold

Hva fikk deres 1 klassing i lekse denne uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her fikk de :

lese en bok og fylle ut en bok rapport 

fargelegge en tegning og skrive hvor mange vinduer, dører og blomster det var i tegningen

Skrive ukas bokstaver i og s

Sette ring rundt i og s i to setninger

Skrive hva som er bra med å starte på skolen

Telle til 10 for alle hjemme hos deg

Tegn familien din

Finn en ting som starter på s eller i og ta med på skolen.

Anonymkode: e8a96...aab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye tror jeg aldri min nå 2.klassing hadde i lekse i løpet av en uke i fjor. Første uka var det ingen lekser, men de som ville kunne tegne i "koseboka". Min gutt gledet seg til lekser og var skuffet☺

Anonymkode: 81b4e...0c0

Skrevet

ehh det er da virkelig ikke forventet at en 1.klassing skal kunne lese.

I dag hadde de i lekse å skrive ord som begynner på bokstaven "i", å øve på å skrive bokstaven 9-10 ganger. Itellegg skulle de fortelle oss voksne om hvilke regler de har på skolen.

Første dagen var leksen å tegne noe fra første skoledag.

Anonymkode: fd07e...6e1

Skrevet

2-3 sider i matteboka. Gjort på 5 minutter. Lese 15 minutter kvar dag.

Anonymkode: 20b04...53a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

2.kl. no 😄

Skrevet

De skulle fylle ut manglende bokstav i fire ord (manglet i hver gang), og tegne noe som inneholdt bokstaven i, samt skrive hva de hadde tegnet. 

Matteleksa var å tegne streker mellom ting som hørte sammen. Var to slike ark.  

Synes det var en fin start på leksene.  Gikk fort, men var likevel nok til at det var stas i det å ha fått lekser.  

Jeg synes dere fikk hinsides mye. Og lurer spesielt på det å lese ei bok med rapport, og skrive hva som var bra med å starte på skolen.  Vil jo tro minst 50% ikke kan skrive/lese.... hva utbytte har de av den leksa?

Anonymkode: 5e827...add

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har de begynt med lesing alllerede? Det var effektiv skole! Her har de så vidt begynt med første bokstav nå,å er ikke snakk om lesing engang enda.Nytter jo heller ikke når ungene ikke kan alle bokstavene enda.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

2.kl. no 😄

Ahh det forklarer saken :)

Skrevet

Ingenting. Jo, forresten. Sette bokbind på en bok.

Skrevet

Vi skulle ikke ha bind på bøkene i år så sønnen min ble jo så skuffet ettersom vi har kjøpt 4 kjempe fine bokbind som han selv har valgt ut.

Skrevet

Første dag: skrive navnet sitt i skriveboka, skrive hvor mange bokstaver de har i navnet sitt, og tegne ting som begynner på forbokstaven sin.

Andre dag: ark om bokstaven i med div skrive-/tegneoppgaver

Tredje dag: sortere ting i to kategorier 

Fjerde dag: ark om bokstaven s div skrive-/tegneoppgaver

Anonymkode: 2cc40...254

Skrevet

Vi skal lese for ungen minst 15 min hver dag, også hadde de 3 sider i mattebok som skulle gjøres. typ tegne strek mellomm ting som hører sammen.

Anonymkode: 2b506...18b

Skrevet

Det var mye for en 1.klassing!! Her vår ukas lekser:

Mandag: Ta på bokbind på leseboka og bla litt i den og bli kjent med boka

Tirsdag: Les side10 og 11, finn ordene med bokstaven I

Onsdag: Tegn strek fra blyantene til riktig pennal, og skriv hvor mange blyanter det er av hver farge

Torsdag: Snakk med en voksen hjemme om hva som gjør at du trives på skolen og skal lære på skolen

Anonymkode: dd500...11a

Skrevet

Lage familiehus med bilde av alle i familien.

Ta med et minne fra sommerferien og fortelle om det i klassen

Fargelegge et ark med de fargene som stod på arket

Anonymkode: df7d9...317

Skrevet

Oj, det var mye. De skal jo venne seg til en helt ny tilværelse, lærer, faddere, SFO mm. 

Her har vi fått: sette bokbind på leseboka, ta med kopp til å ha i klasserommet og et kosedyr til kosedyrfest med fadderklassen fredag! 😊

Anonymkode: 6bb92...aa3

Skrevet

Det var mye ja. Her skulle de lese en side i leseboka 3 ganger hver dag. (5 eller 6 korte ord på den siden.) Mandag og onsdag skulle de i tillegg finne ord på bildet i boka med I og L i. Tirsdag og torsdag skulle de fylle ut et enkelt ark med oppgaver om I og L.

Men jeg ble litt forundret over at de fikk leselekse allerede første dag, uten noen beskjed om hvordan man skulle gjøre den hvis barnet faktisk ikke kan lese. Vi har jo blitt fortalt gang på gang både i bhg og på førskolen at det ikke er nødvendig å lære dem en eneste bokstav før skolestart, for det er skolen sin oppgave å lære dem sånt. Det stod spesifisert at det skulle leses høyt for en voksen, så det virker jo som de forventer at barna kan lese allerede.

Anonymkode: 2a9fd...cff

Skrevet

Er en stund siden jeg hadde 1.klassing, men husker det som det var igår:

Hver dag skulle de lese dette 5 ganger:

IS

SI

SI

IS

IS

SI

:bond:

Skrevet

Tegne familien. Gjøre en side i matteboka. Og så ble det ikke noe mer da skolen glemte å gi ut bøkene de siste leksene skulle gjøres i. Vi gratulerer og håper det bedrer seg i fremtiden. 

Anonymkode: 63d4b...549

Skrevet

Mandag: Ha på bokbind på bok. Snakke om bildet i leseboken. Men de kunne også velge å lese teksten.

Tirsdag: Ha på bokbind på bok. En side i matteboka, der de skulle telle div og sette tellestreker.

Onsdag: Ha på bokbind på bok. Arbeide med en side i norskarbeidsboka der de skulle skrive stor og liten i på flere linjer og så sette ring rundt ord med i.

Torsdag: Pakke tursekk til fredag.

Anonymkode: 94bed...30b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle ikke ha bind på bøkene i år så sønnen min ble jo så skuffet ettersom vi har kjøpt 4 kjempe fine bokbind som han selv har valgt ut.

Hvor fant dere fine bind? Ingen som har fine jo..

Anonymkode: 5072c...fae

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor fant dere fine bind? Ingen som har fine jo..

Anonymkode: 5072c...fae

Jeg er ikke den du sitterte, men jeg syns det er vanskelig selv å finne fine bokbind, og dessuten blir de fort ødelagte.
Har begynt å bruke slike boksokker, https://boksokk.no/ , veldig enkle å ta av og på og holder.
Kan også tas av og vaskes i løpet av året.
Tidligere her vi blant annet brukt gråpapir som barnet har pyntet med tegninger og klistremerker, det holder også bedre enn bokbind

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke den du sitterte, men jeg syns det er vanskelig selv å finne fine bokbind, og dessuten blir de fort ødelagte.
Har begynt å bruke slike boksokker, https://boksokk.no/ , veldig enkle å ta av og på og holder.
Kan også tas av og vaskes i løpet av året.
Tidligere her vi blant annet brukt gråpapir som barnet har pyntet med tegninger og klistremerker, det holder også bedre enn bokbind

Boksokker hadde jeg også kjøpt inn, men så fikk vi plutselig beskjed om at vi ikke fikk lov å bruke dem. :( De beskyttet visst ikke bøkene godt nok... Vi hadde foreldremøte før sommeren, så syns de kunne gitt beskjed da, og ikke etter at skolen har begynt når mange allerede har handlet sånt.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Boksokker hadde jeg også kjøpt inn, men så fikk vi plutselig beskjed om at vi ikke fikk lov å bruke dem. :( De beskyttet visst ikke bøkene godt nok... Vi hadde foreldremøte før sommeren, så syns de kunne gitt beskjed da, og ikke etter at skolen har begynt når mange allerede har handlet sånt.

Ikke beskytter bøkene godt nok?
Er det ikke bedre med noe som faktisk folde og dekker permen enn noe som lett rives av når bøkene tas opp og ned av sekken.
Ville tro det beskyttet dem bedre

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke beskytter bøkene godt nok?
Er det ikke bedre med noe som faktisk folde og dekker permen enn noe som lett rives av når bøkene tas opp og ned av sekken.
Ville tro det beskyttet dem bedre

Det var det de sa ja. Jeg har jo ikke fått prøvd dem, så jeg vet ikke. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...