Gå til innhold

Foreldrer som ikke vil fortelle barna om halvsøsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om foreldre som skjuler for barnet at de har en halvsøsken? Altså bevisst skjuler det for barnet? 

Anonymkode: 834f0...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordet egoistisk var det første som poppet opp i hodet mitt.

Anonymkode: b1c25...07b

Skrevet

Det var vel vanlig at det ble gjort i gamle dager hvertfall. Resulterte i at tanten min kom hjem med halvbroren sin og introdusere han som kjæresten. 

Da var det plutselig ikke så viktig å holde det hemmelig lenger 😂

Anonymkode: ae2a7...2b3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel vanlig at det ble gjort i gamle dager hvertfall. Resulterte i at tanten min kom hjem med halvbroren sin og introdusere han som kjæresten. 

Da var det plutselig ikke så viktig å holde det hemmelig lenger 😂

Hjelpes! Fortell hvordan det gikk da! 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes! Fortell hvordan det gikk da! 

De var veldig unge, så det var ikke noe alvorlig forhold.

Besteforeldrene mine visste jo med en gang hvem det var da hun kom hjem med han, så de måtte jo fortelle henne sannheten da. Vet ikke om det ble noe drama da, for dette var lenge før min tid.

Det har ikke vært noen kontakt mellom dem siden, for min bestemor syntes dette var en stor skam.

Men det morsomste av alt var at denne halvbroren fikk en datter, og denne datteren havnet med min bror hjem etter et nachspiel. De var så fulle at det ikke ble noe sex, men de ble fryktelig lange i maska da de skjønte de var søskenbarn 😂

Uff, haha, nå høres det ut som jeg kommer fra en skikkelig Dr. Phil familie, men vi er faktisk veldig normale 😂

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Besteforeldrene mine visste jo med en gang hvem det var da hun kom hjem med han, så de måtte jo fortelle henne sannheten da. Vet ikke om det ble noe drama da, for dette var lenge før min tid.

Det har ikke vært noen kontakt mellom dem siden, for min bestemor syntes dette var en stor skam.

Men det morsomste av alt var at denne halvbroren fikk en datter, og denne datteren havnet med min bror hjem etter et nachspiel. De var så fulle at det ikke ble noe sex, men de ble fryktelig lange i maska da de skjønte de var søskenbarn 😂

Uff, haha, nå høres det ut som jeg kommer fra en skikkelig Dr. Phil familie, men vi er faktisk veldig normale 😂

Oioi for en suppe. 😂

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

He He huff 🙈😂 

Min bestemor lå på barsel og skravlet med romvenninnen da de fant ut at begge barna hadde samme far... Slikt satte igang litt hurlumhei (og så hysj hysj) i det herrens år 1956 😂🙈 

Anonymkode: 19fba...bfd

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle det være et problem at de var søskenbarn? 

I Norge er det liksom en pervers ting, men vi "glemmer" at både foreldrene og besteforeldrene til kongen vår var søskenbarn. Han er faktisk sin egen tremenning.

Anonymkode: 51c9e...ba9

Skrevet

Egoistisk og forkastelig mener jeg det er. Har opplevd det selv, og det aktuelle søskenet vet selv ikke hvem som egentlig er far.

Problemet tidligere var at fedre ikke hadde noen rettigheter, så selv om de selv mente at de var far til et barn så hadde de ikke rett til å få tatt en gentest hvis barnets mor nektet. Da gikk mors ord foran alt. Var jo også en del som ble gravid med en og giftet seg med en annen. Da ble ektemann automatisk satt som far, og igjen så ville biologisk far ikke ha noen rettigheter til å få sjekket det om han ville hvis moren nektet.

Mange mente også at det var veldig skambelagt å ha eller være et "uekte barn" (forferdelig uttrykk!), og samfunnes fordømmelse fraholdt nok mange fra å være åpne om det.

Heldigvis har verden gått fremover og i dag finnes det ingen unnskyldninger for å ikke si fra. Om en kvinne har vært utro så fortjener både den hun bor med, den biologiske faren og ikke minst barnet å få vite hvem som egentlig er far. Om mannen er utro så mener jeg likevel barnets rett til å vite sitt opphav trumfer hensyn til ev. ekteskap som får problemer pga. utroskapen.

Anonymkode: 2cf07...0ea

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge er det liksom en pervers ting, men vi "glemmer" at både foreldrene og besteforeldrene til kongen vår var søskenbarn. Han er faktisk sin egen tremenning.

Jeg vet ikke om den gene poolen er noe å skryte veldig av da 😏🤔

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...derfor :

"Barn av søskenbarn-par har 2,4 ganger så stor sannsynlighet for å dø i sitt første leveår enn barn av ubeslektede par. Det vil si en økning i risiko på 143 prosent. Inngifte betyr altså enda mer i forhold til spedbarnsdød enn i forhold til dødfødsel. Inngifte medfører også økt risiko for medfødte misdannelser, og dette gjelder alle slektskapskategorier. Hos barn av søskenbarn-par er risikoen fordoblet, men det er viktig å merke seg at registreringen av medfødte tilstander kan være mangelfull. Dette vil da være en feilkilde. 

Når det gjelder total dødelighet, viser analysen at barn av søskenbarn-par har gjennomsnittlig 75 prosent høyere sannsynlighet for å dø sammenlignet med barn av ubeslektede foreldre. Risikoen er også økt for barn av tremenning-par. Denne økningen likevel blir liten i absolutte tall, siden dødeligheten er svært lav hos barn og unge i Norge." Kilde:nhi

Skrevet

Dårlig gjort å la barna vokse opp uvitende. Jeg kjenner en eldre mann. Han var omtrent 70 år da han fikk vite at han hadde to søstre. Han var vokst opp som enebarn. Da han fikk vite om dem hadde moren vært død i 30 år og han hadde omtrent ikke familie rundt seg. De fikk jo kontakt da, men tenk så godt det hadde vært for ham - og dem - å vite om hverandre fra starten. 

En annen eldre dame jeg kjenner har som voksen funnet ut at hun har en halvbror. Men han ønsker ikke kontakt. Jeg vet ikke bakgrunnen for det, men det er bare trist!

Foreldrene bør være så oppegående, at de gir halvsøsken mulighet for å bli kjent i barndommen, slik at de kan ha glede av hverandre senere i livet også. De er jo søsken!

Anonymkode: 375cd...c03

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...derfor :

"Barn av søskenbarn-par har 2,4 ganger så stor sannsynlighet for å dø i sitt første leveår enn barn av ubeslektede par. Det vil si en økning i risiko på 143 prosent. Inngifte betyr altså enda mer i forhold til spedbarnsdød enn i forhold til dødfødsel. Inngifte medfører også økt risiko for medfødte misdannelser, og dette gjelder alle slektskapskategorier. Hos barn av søskenbarn-par er risikoen fordoblet, men det er viktig å merke seg at registreringen av medfødte tilstander kan være mangelfull. Dette vil da være en feilkilde. 

Når det gjelder total dødelighet, viser analysen at barn av søskenbarn-par har gjennomsnittlig 75 prosent høyere sannsynlighet for å dø sammenlignet med barn av ubeslektede foreldre. Risikoen er også økt for barn av tremenning-par. Denne økningen likevel blir liten i absolutte tall, siden dødeligheten er svært lav hos barn og unge i Norge." Kilde:nhi

Hvis de har bare 75 % risiko for å dø,  Så er de jo mye bedre stilt enn alle oss andre, som har 100 % risiko for å dø...

Anonymkode: 5f339...03a

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke om den gene poolen er noe å skryte veldig av da 😏🤔

Poenget er at statsoverhodet vårt er barn og barnebarn av søskenbarn. Tror Haakon og Maud var BÅDE fetter og kusine og tremenninger, faktisk.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at statsoverhodet vårt er barn og barnebarn av søskenbarn. Tror Haakon og Maud var BÅDE fetter og kusine og tremenninger, faktisk.

Bortsett fra at kong Haakon ikke var Kong Olavs biologiske far.

Anonymkode: 49676...28c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bortsett fra at kong Haakon ikke var Kong Olavs biologiske far.

Det er en teori, ja. Men det vet selvsagt ikke du mer om enn andre.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en teori, ja. Men det vet selvsagt ikke du mer om enn andre.

Ikke mer enn andre, men heller ikke mindre enn andre.

Jeg vil si det er en veldig sterk teori som Tor Bomann-Larsen skriver om i ei av bøkene om Haakon og Maud.

http://www.vg.no/rampelys/bok/kongehuset/bildet-som-ryster-norge/a/249906/

(At Kronprins Haakon ligner på kong Haakons far, kan komme via andre greiner på slektstreet)

Uansett var kong Haakon pappaen til kong Olav, og det er det som betyr noe, bortsett fra når vi snakker om genetikk.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke mer enn andre, men heller ikke mindre enn andre.

Jeg vil si det er en veldig sterk teori som Tor Bomann-Larsen skriver om i ei av bøkene om Haakon og Maud.

http://www.vg.no/rampelys/bok/kongehuset/bildet-som-ryster-norge/a/249906/

(At Kronprins Haakon ligner på kong Haakons far, kan komme via andre greiner på slektstreet)

Uansett var kong Haakon pappaen til kong Olav, og det er det som betyr noe, bortsett fra når vi snakker om genetikk.

Nei, den er ikke veldig sterk (selv om Harald kanskje burde håpe på at den stemmer). 

Du fikk med deg at mitt svar handlet om nettopp genetikk?

Skrevet

Vet om en som ble født først, og hans far fikk ikke ha kontakt med han pga fars nye kjæreste. De fikk tre barn som igjen ikke fikk vite av sin halvbror. Sønnen dro flere ganger på døren til sin far, men fikk bare beskjed om å gå. De har aldri hatt kontakt. Men han hadde kontakt med sin farmor, tanter, onkler og fettere/kusiner. Flere av fetterne og kusinene fikk vite om han lenge før søsknene. Er ikke det sykt? Han nærmer seg femti år og har fortsatt ikke kontakt med sine søsken. 

Anonymkode: a1477...fa0

Skrevet

Min datter vet ikke om at hun var 2 yngre halvsøsken. Hun tok det forferdelig tungt at far dro og det har vært tøft ettersom han ikke ville ha samvær eller kontakt med henne. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal fortelle henne at faren som hun elsker ikke vil ha henne, men at han nå har 2 nye barn som han bor sammen med. Jeg vet ikke hva jeg skal si.....

Mulig det er ego av meg å ikke fortelle henne det og at det kanskje vil knuse henne like mye at jeg har holdt det skjult for henne. Noen ganger er det bare vanskelig å være mamma :hjerte:

Anonymkode: 020e2...a5e

Skrevet

Selv om det ikke er hysj hysj, så kan halvsøsken være ett vanskelig kapittel. Min onkel har fem barn og fire barnebarn, men han sier han har tre barn og ett barnebarn. Han sjuler ikke de andre, han har kontakt med de og alt men i det daglige så er de bare visket bort. 

Det er vist noe annet styr i den siden av lin familie også, etter min mor så har jeg vist plompa i det mange ganger. Hun nekter nemlig å si hva det er for, hun syns det er så gøy når jeg sier eller gjør noe feil.jeg bryr meg ikke egentlig, for meg er alle min familie uansett hvordan de kom inn i den, ikke blir jeg flau og ikke sier jeg beklager. Min mormor syns også det var gøy når hun levde, for hun syns den familiefeiden var tragisk, så at jeg plompet i det gjorde livet vedt å leve. Gudene vet hvorfor eller hva den feiden er, men noen skal ikke snakkes med eller om, men de må bli bedt i ulike ting osv. 

Når noen snakker om å bli kjærestere med familiemedlemmer de ikke vet om, har jeg igrunn klart det også. Jeg dro med meg en date hjem og mamma bryter ut i latter når jeg kom inn med han. "Dere skal værtfall ikke bli kjærester" Vi var vist tremeninger, men på siden av familien der det ere lite kontakt. Jeg viste hvem foreldrene var, men sjeldent møtt han, navnet sa meg heller ikke noe. Han var mye eldre enn meg også, så jeg lekte nok fortsatt med dukker npr han var blitt myndig. Hadde det vært skikkelig kjærlighet så hadde nok ikke dette vært noe hindere for oss, men det ble med noen morsomme dater. 

Anonymkode: 38286...ddc

Skrevet

Verre med de som ikke forteller barna at mannen de tror er faren faktisk ikke er det. Jeg vet om noen som vokser opp slik, og både mor og "far" vet at han ikke er faren for de møttes etter at barnet var født men siden det fremdeles var baby husker h@n ikke noe. Det er en del mennesker som vet om det for vi visste jo at hun ble alenemor så det er sannsynlig at det kommer ut en dag.....

Anonymkode: 8682f...473

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Egoistisk og forkastelig mener jeg det er. Har opplevd det selv, og det aktuelle søskenet vet selv ikke hvem som egentlig er far.

Problemet tidligere var at fedre ikke hadde noen rettigheter, så selv om de selv mente at de var far til et barn så hadde de ikke rett til å få tatt en gentest hvis barnets mor nektet. Da gikk mors ord foran alt. Var jo også en del som ble gravid med en og giftet seg med en annen. Da ble ektemann automatisk satt som far, og igjen så ville biologisk far ikke ha noen rettigheter til å få sjekket det om han ville hvis moren nektet.

Mange mente også at det var veldig skambelagt å ha eller være et "uekte barn" (forferdelig uttrykk!), og samfunnes fordømmelse fraholdt nok mange fra å være åpne om det.

Heldigvis har verden gått fremover og i dag finnes det ingen unnskyldninger for å ikke si fra. Om en kvinne har vært utro så fortjener både den hun bor med, den biologiske faren og ikke minst barnet å få vite hvem som egentlig er far. Om mannen er utro så mener jeg likevel barnets rett til å vite sitt opphav trumfer hensyn til ev. ekteskap som får problemer pga. utroskapen.

Det der er jo noe stort tull. Det fantes ikke "gentester" før DNA-testen ble vanlig, midt på/seint på nittitallet. Før 1994 var ikke DNA-tester regnet som holdbare i juridisk forstand. Det kom senere, og fedre fikk rettigheter i takt med at teknologien gjorde det mulig. Og dette vet jeg fordi jeg var der da det skjedde...

Da jeg fikk min førstefødte i 1998 hadde ikke lovverket åpnet for at fedre kunne kreve denne testen. Men faren hans krevde det likevel, før han ville gå med på å betale bidrag. Selv om loven ikke ga ham hjemmel til å kreve det, så gikk NAV (dengang Trygdekontoret) med på det, og sendte kravet videre til meg. Så mitt barn er DNA-testet og har papir på hvem han er sønn av.

Året etter ble denne retten til å teste forankret i lov.

Anonymkode: 4dbdf...7ef

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der er jo noe stort tull. Det fantes ikke "gentester" før DNA-testen ble vanlig, midt på/seint på nittitallet. Før 1994 var ikke DNA-tester regnet som holdbare i juridisk forstand. Det kom senere, og fedre fikk rettigheter i takt med at teknologien gjorde det mulig. Og dette vet jeg fordi jeg var der da det skjedde...

Da jeg fikk min førstefødte i 1998 hadde ikke lovverket åpnet for at fedre kunne kreve denne testen. Men faren hans krevde det likevel, før han ville gå med på å betale bidrag. Selv om loven ikke ga ham hjemmel til å kreve det, så gikk NAV (dengang Trygdekontoret) med på det, og sendte kravet videre til meg. Så mitt barn er DNA-testet og har papir på hvem han er sønn av.

Året etter ble denne retten til å teste forankret i lov.

Anonymkode: 4dbdf...7ef

Nei, tull er det ikke, men jeg burde skrevet blodprøver eller seriologiske prøver, for slike tester fantes tidligere!

Arbeid med slike tester startet tidligere i utlandet, men i Norge startet det en gang på 1930-tallet. Prøvene ble videreutviklet, og på 70-tallet kunne de med 95 % sikkerhet utelukke om en mann var far til et barn han feilaktig var oppgitt som far til.

Så tester fantes, og de var forholdsvis gode til å utelukke farskap, selv om de selvfølgelig ikke var like nøyaktige i å fastslå farskap som de moderne gentestene er. Men det lå også genteori bak de tidligere testene.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, tull er det ikke, men jeg burde skrevet blodprøver eller seriologiske prøver, for slike tester fantes tidligere!

Arbeid med slike tester startet tidligere i utlandet, men i Norge startet det en gang på 1930-tallet. Prøvene ble videreutviklet, og på 70-tallet kunne de med 95 % sikkerhet utelukke om en mann var far til et barn han feilaktig var oppgitt som far til.

Så tester fantes, og de var forholdsvis gode til å utelukke farskap, selv om de selvfølgelig ikke var like nøyaktige i å fastslå farskap som de moderne gentestene er. Men det lå også genteori bak de tidligere testene.

Og en ting til - det var slik jeg skrev. Menn som mente de enten feilaktig var oppgitt som far eller menn som mente de feilaktig ikke var oppgitt som far hadde INGEN rettigheter til å få tatt slike tester hvis barnets mor ikke ville at slike tester skulle tas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...