Anonym bruker Skrevet 22. august 2017 #1 Skrevet 22. august 2017 Nå vil Listhaug at asylsøkere skal jobbe gratis Asylsøkere som er i et integreringsprogram, bør gis adgang til ulønnet arbeid, mener innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (Frp). Uten lønn Forslaget innebærer at asylsøkerne skal kunne ha ulønnet praksisplass i privat eller offentlig sektor, eller kunne utføre enkelte arbeidsoppgaver på mottaket der de bor. Arbeidet skal komme i tillegg til og ikke i stedet for det arbeidet som allerede gjøres på mottakene av lønnet personell, ifølge forslaget. Hensikten med å begrense arbeidsadgangen er å hindre at ordningen misbrukes til å dekke over for svart arbeid, heter det videre.http://www.dagsavisen.no/innenriks/na-vil-listhaug-at-asylsokere-skal-jobbe-gratis-1.1013792 Er dette et godt eller dårlig forslag? Anonymkode: 84121...4da
Anonym bruker Skrevet 22. august 2017 #2 Skrevet 22. august 2017 Språkbruken er viktig, hvordan man legger ting frem har mye å si. Jeg har en sønn i videregående skole, han har praksis i bedrift en gang i uken, uten lønn. Det er helt greit synes jeg. Vi kaller det ikke å jobbe gratis, vi kaller det praksisplass og det har han for å se i praksis det han lærer i teorien på skolen. Å kalle det å "jobbe gratis" blir helt feil, ingen ønsker å jobbe gratis. Men å kalle det praksis, arbeidstrening, språktrening e.l. er helt innenfor og kan godt være en del av integreringsmetodene vi bruker. Alle skjønner at om du sier til en voksen mann at han skal jobbe gratis så vil han bli misfornøyd, men sier du at du skal få kost, losji og litt lommepenger så lenge du bor på mottaket også skal vi finne en praksisplass til deg så du får sett hvordan norsk arbeidsliv fungerer i praksis, så vil det antagelig føles helt greit. Anonymkode: d6373...f80
Anonym bruker Skrevet 22. august 2017 #3 Skrevet 22. august 2017 Det er i så fall viktig at dette kommer i tillegg til allerede lønnede typer arbeid- og ikke isteden for slik at arbeidsgivere kan spekulere i billig arbeidskraft. Det vil i ytterste konsekvens også kunne ta jobben fra folk som allerede er i lønnet arbeid. Dersom man kan løse denne floken, så er arbeidspraksis veldig verdifullt og et godt integreringstiltak. Og jeg er forøvrig ikke noen stor Listhaug fan..;-) Anonymkode: 90707...4cd
Anonym bruker Skrevet 22. august 2017 #4 Skrevet 22. august 2017 Jeg syns det er helt greit og det burde vært for de fleste ytelser en får fra staten norge. Min far hadde slike i arbeidstrening der han jobbet. Han hadde asylsøkere, nav og byens løse fugler i arbeid. De gjorde byen fin og holdt den vedlike. Det var en veldigvarierende gruppe, men en utrolug bra blanding. Jeg var litt med de i forbindelse med jobb selv. Utrolig gøy å se de blomstre opp, selv om de noen ganger bare plukket søppel. Det morsomste var faktisk byens løse fugler, de var egentlug ikke med på dette men hang seg på når de fikk gratis mat. De var helt utrolige til å jobbe og lære asylsøkerne norsk. Anonymkode: fb6ac...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå