Gå til innhold

Frepperne ønsker flere nynazister i samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flest Frp-velgere sier ja til nazimarsj

Nesten halvparten av Frp-velgerne mener Den nordiske motstandsbevegelsen bør få marsjere i fylket.

Målingen viser at Frp-velgerne er mest positive til en slik marsj. Hele 48,6 prosent mener at politiet bør tillate det.

I den andre enden av skalaen befinner SV-velgerne seg.

Her er det bare 3,8 prosent som mener at Den Nordiske motstandsbevegelsen bør få markere seg med en marsj.

– Jeg er ikke overrasket, sier Camilla Eidsvold, SV-leder i Fredrikstad.

– Handler ikke om ytringsfrihet

– Så lenge Norge har skrevet under på FN-erklæringen om at vi ikke skal tillate hat og rasistiske grupper i det offentlige rom, står det over alt annet.

Eidsvold lar sjelden anledninger gå fra seg til å holde fanen om ytringsfrihet høyt.

Når det gjelder motstandsbevegelsen og deres ønsker om demonstrasjoner, mener hun imidlertid at det ikke kan forsvares med retten til å ytre seg fritt.

– Vi skal ha en saklig debatt. Vi skal hegne om ytringsfriheten og gjøre den ren. Vi skal kunne kritisere og være uenige. Men hat og rasistisk ideologi, uansett om det er fra ytre høyre eller ytre venstre, vil vi ikke ha, påpeker Camilla Eidsvold.
https://www.f-b.no/nyheter/politikk/valg-2017/flest-frp-velgere-sier-ja-til-nazimarsj/s/5-59-840117

Så frepperne synes altså vi burde ha flere nynazister og at de burde gå rundt og marsjere fritt omkring i gatene. Høres for meg mest ut som om frepperne savner "de gode gamle dagene"...

Anonymkode: 935ba...c30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke overrasket...

Anonymkode: a7767...3c0

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flest Frp-velgere sier ja til nazimarsj

Nesten halvparten av Frp-velgerne mener Den nordiske motstandsbevegelsen bør få marsjere i fylket.

Målingen viser at Frp-velgerne er mest positive til en slik marsj. Hele 48,6 prosent mener at politiet bør tillate det.

I den andre enden av skalaen befinner SV-velgerne seg.

Her er det bare 3,8 prosent som mener at Den Nordiske motstandsbevegelsen bør få markere seg med en marsj.

– Jeg er ikke overrasket, sier Camilla Eidsvold, SV-leder i Fredrikstad.

– Handler ikke om ytringsfrihet

– Så lenge Norge har skrevet under på FN-erklæringen om at vi ikke skal tillate hat og rasistiske grupper i det offentlige rom, står det over alt annet.

Eidsvold lar sjelden anledninger gå fra seg til å holde fanen om ytringsfrihet høyt.

Når det gjelder motstandsbevegelsen og deres ønsker om demonstrasjoner, mener hun imidlertid at det ikke kan forsvares med retten til å ytre seg fritt.

– Vi skal ha en saklig debatt. Vi skal hegne om ytringsfriheten og gjøre den ren. Vi skal kunne kritisere og være uenige. Men hat og rasistisk ideologi, uansett om det er fra ytre høyre eller ytre venstre, vil vi ikke ha, påpeker Camilla Eidsvold.
https://www.f-b.no/nyheter/politikk/valg-2017/flest-frp-velgere-sier-ja-til-nazimarsj/s/5-59-840117

Så frepperne synes altså vi burde ha flere nynazister og at de burde gå rundt og marsjere fritt omkring i gatene. Høres for meg mest ut som om frepperne savner "de gode gamle dagene"...

Jeg er veldig langt fra noen frp-velger, men her tror jeg du tillegger dem meninger svert få har.

Anonymkode: f3f3b...4be

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig langt fra noen frp-velger, men her tror jeg du tillegger dem meninger svert få har.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på å mene at ytringsfriheten skal stå så sterkt at til og med nynazister bør få masjere i gatene til å ønske at flere blir nynazister.

Skrevet

vil det si at mesteparten av befolkningen (92%) er imot ytringsfrihet? Eller kun at noen få ikke får lov å uttrykke seg? 

Venstreradikale er helt fint? Gå i tog for is er greit ? 

Jeg er ikke FrP velger men dette utsagnet blir for dumt 

Anonymkode: 7563d...623

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på å mene at ytringsfriheten skal stå så sterkt at til og med nynazister bør få masjere i gatene til å ønske at flere blir nynazister.

Det er stor forskjell på å ønske å verne om ytringsfriheten og nettopp derfor bekjempe de som står for en så ekstrem holdning at det er direkte samfunnsfiendtlig, og det å ønske å få se nazister tråkke rundt i gatene.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

vil det si at mesteparten av befolkningen (92%) er imot ytringsfrihet? Eller kun at noen få ikke får lov å uttrykke seg? 

Venstreradikale er helt fint? Gå i tog for is er greit ? 

Jeg er ikke FrP velger men dette utsagnet blir for dumt 

I Tyskland er Daesh-flagget likestilt med nazi-flagget. Vifter du med det blir du arrestert, på lik linje med en nazist som vifter med hakekorsflagget.

599aee19ec39e_tolerateintolerance.thumb.png.07c1f66a15ffbe2eb8cf795db0867579.png

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I Tyskland er Daesh-flagget likestilt med nazi-flagget. Vifter du med det blir du arrestert, på lik linje med en nazist som vifter med hakekorsflagget.

599aee19ec39e_tolerateintolerance.thumb.png.07c1f66a15ffbe2eb8cf795db0867579.png

Men det gjør du ikke i Norge. 

Gjest Antarctica
Skrevet
På 21. august 2017 den 16.29, Anonym bruker skrev:

For i Norge sliter vi med en klønete misforståelse. Den sier at rasisme er en "ytring", mens man i Tyskland sier at rasisme er en forbrytelse, 

Skrevet
På 8/21/2017 den 16.29, Anonym bruker skrev:

Men det burde man blitt

Anonymkode: 78908...2ff

• 4 måneder senere...
Skrevet
På 21.8.2017 den 16.28, Anonym bruker skrev:

Man skal ikke måtte tollerere det intollerante. Poenget her er ikke om hvorvidt man gjør det, men hvordan. At også nynazister har ytringsfrihet betyr ikke at man aksepterer meningene de står for. Det er det folk ofte ikke forstår. Man tror at fordi du har rett til uttrykke det du mener, så betyr det automatisk at meningene fortjener respekt. Jeg er enig i at det er forskjell på å tollerere noens rett til å ytre det de mener og samtidig godta meningene i seg selv. Så lenge de operer innenfor loven bør de ikke kunne straffes for det, men meningene bør likevel møte motgang og motargumenter. Vil i tillegg understreke at jeg er en av de som ville ha gått under under nazismen, men til og med mennesker med avskyelige menneskesyn bør få lov til å ytres. Det er når du oppfordrer til vold eller trakassering jeg mener man har gått for langt, men ellers bør ytringsfrihet stå ganske sterkt. 

Skrevet
På 21.8.2017 den 16.27, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på å ønske å verne om ytringsfriheten og nettopp derfor bekjempe de som står for en så ekstrem holdning at det er direkte samfunnsfiendtlig, og det å ønske å få se nazister tråkke rundt i gatene.

Setter man ytringsfrihet høyt bør ytringsfrihet gjelde for alle. Jeg er ikke sikker på om vi har full ytringsfrihet, men det bør være en grunnleggende rett for alle. Til og med for de som ønsker ytringsfriheten til livs. Vi har allerede flere 'verktøy' for å motarbeide rasisme og totalitære holdninger enn å drive meningssensur. 

Skrevet
På 26.8.2017 den 16.53, Pashla skrev:

For i Norge sliter vi med en klønete misforståelse. Den sier at rasisme er en "ytring", mens man i Tyskland sier at rasisme er en forbrytelse, 

Det er vel strengt talt et tankesett. Ideen om at menneskeheten kan deles inn i raser, og at man tillegger de forskjellige egenskaper, i tillegg har man rasistiske ytringer og rasistiske handlinger. 

Skrevet
På 21.8.2017 den 16.29, Anonym bruker skrev:

I tillegg er det jo et spørsmål om det også er noe man egentlig bør straffes for. Tyskland kan jeg likevel skjønne, fordi det er veldig følelsesladet for mange tyskere, da det er Tysklands egen historie. Likevel vil jeg være skråsikker og hevde at et land som nettopp har mye problemer med nynazisme og fremmedfientlig grums er nettopp Tyskland. Bare se på PEGIDA- marsjene som skjer ukentlig i Tyskland. Så kan man spørre seg om det tross alt hjelper å tie det ihjel. Noe i meg sier at det er litt naivt å tro at man stopper et problem ved sensur. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...