Gå til innhold

Gå for barn nr 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker med tre barn. Jeg er selv enebarn og hater det. Jeg ønsker å gi barna mine søsken og få en stor egen familie. Jeg har kun foreldrene mine.

vi har to barn hvor eldste er straks 3år. Mannen har gått med på en til men ønsker at jeg må ha tatt ett valg innen 1år. Etter dette mener han at han er for gammel 37 år nå. Jeg er 30år. 

I mitt hode er det perfekt for ungene å være tette i alder-MEN. Praktisk ønsker jeg å vente 2-3år for at mine barn skal kunne "hjelpe "til litt mer, ikke være midt i trassalderen, at jeg er i perm slik at eldste slipper SFO (økonomisk lønnsomt) . I tillegg tenker jeg at jeg kan slappe av litt mer med to eldre barn enn når jeg skal ha tre små som løper i hver sin retning. Dessuten forstår jeg ikke hvordan man som forelder skal kunne splitte seg opp i tre da ungene skal på fotball, håndball, dans osv i barneskolealder. Bedre da de to eldste kan kjøres rundt og at de kan sykle da nr tre skal starte på alt. Eller?

økonomisk har vi det ok.

hva tenker dere? Hvilken aldersforskjell er det på deres barn? Er mannen for "gammel"?

Anonymkode: ca744...585

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre barn er 10år, 7,5 år og 7 mnd så er stor aldersforskjell mellom de to eldste og babyen. Vi var ung da vi fikk første barnet, 20 og 22 år. 

Kunne egentlig ønske at babyen var litt tettere i alder med de to eldste. Men samtidig så er det veldig deilig at de er så store nå. 

Jeg kan forstå mannen din, hvis dere begynner å prøve om et år og det klaffer på første forsøk så vil jo 3 åringen være nærmere 5 år når babyen kommer.

Anonymkode: a9eef...78d

Skrevet

Tre barn er flott. Veldig mye jobb, men absolutt verdt det. Jeg har tre, god avstand til mellom 2 og 3. Veldig glad for det, da har det gått veldig fint å få tre barn. Det er travelt. Vi hadde Sfo første året selv om vi kunne droppet. Heller ha litt kortere dag og ikke morgensfo. Barna slutter tidlig på skolen, og nesten alle går på Sfo. Du velger selv. Jeg ville heller ventet et ekstra år med nr. 3 og vært hjemme i perm med 2. klassing og så droppet Sfo. Da har de fått blitt kjent med venner. Jeg syns en førsteklassing mister litt av det sosiale ved å droppe Sfo. Det kan sikkert variere fra sted til sted, hvor mange som melder seg på Sfo. 

Anonymkode: da4b4...ca5

Skrevet

Våre tre barn er 14 år, 2,5 år og 6 mnd. Skjønner du ikke orker tre tette. Vi fikk første barnet tidlig(19 og 20 år). Så her er det eldstemann som var enebarn i mange år før de to andre kom. Jeg synes det er helt topp med tre barn men glad de ikke alle er under 6 år. Eldste er veldig glad i søsknene sine og hjelper masse til(egen fri vilje såklart). Føler jeg har fått pose og sekk. Har fått mulighet til å nyte alle tre barna og permisjonenene uten for mye kaos. 

Anonymkode: a7650...8e3

Skrevet

Vi ventet med nr 3. Skulle ønske de var tettere. Vanskelig å finne familieaktiviteter som tilfredsstiller alle samtidig. Hadde jeg kunnet valgt på nytt hadde sistemann kommet mye tidligere.

Anonymkode: 1ab63...e0c

Skrevet

SFO bør en førsteklassing ha pga det sosiale.

Da yngste her begynte på skole var de 41 stykker i klasse og bare tre stykker som ikke gikk på sfo, to av de tre begynte på sfo før jul av eget ønske for det var der alle lekte sammen etter at de hadde gått hjem fra skolen.... Trenger ikke full plass, men et par-tre ettermiddager i uken bør de være der å leke med de andre i klassen.

Vi har valgt å få våre barn ganske tett, ingen av oss ønsket noen atpåkladd og vi ville ha en familie som var "på samme stadie"

Vi fikk nr tre når de to eldste var 3 og 6 år, også fikk vi nr fire 1,5 år etter det igjen.

Nå er de 8, 10, 13 og 16 år gamle.

Logistikken med flere skolebarn kan selvfølgelig være et problem, men det har alltid løst seg for oss ihvertfall. Har aldri opplevd at tre ting har skjedd samtidig, bare to. Vi har alltid vært på tilbudssiden når det kommer til kjøring, har som regel med oss flere i bilen når vi kjører, og da er det ikke noe problem å spørre om skyss de gangene kabalen ikke går opp hos oss.

Anonymkode: f660f...4db

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

SFO bør en førsteklassing ha pga det sosiale.

Da yngste her begynte på skole var de 41 stykker i klasse og bare tre stykker som ikke gikk på sfo, to av de tre begynte på sfo før jul av eget ønske for det var der alle lekte sammen etter at de hadde gått hjem fra skolen.... Trenger ikke full plass, men et par-tre ettermiddager i uken bør de være der å leke med de andre i klassen.

Vi har valgt å få våre barn ganske tett, ingen av oss ønsket noen atpåkladd og vi ville ha en familie som var "på samme stadie"

Vi fikk nr tre når de to eldste var 3 og 6 år, også fikk vi nr fire 1,5 år etter det igjen.

Nå er de 8, 10, 13 og 16 år gamle.

Logistikken med flere skolebarn kan selvfølgelig være et problem, men det har alltid løst seg for oss ihvertfall. Har aldri opplevd at tre ting har skjedd samtidig, bare to. Vi har alltid vært på tilbudssiden når det kommer til kjøring, har som regel med oss flere i bilen når vi kjører, og da er det ikke noe problem å spørre om skyss de gangene kabalen ikke går opp hos oss.

Ja, når jeg mener "samme stadie" mener jeg at det er lettere å finne på noe sammen som familie. Alt fra brettspil til en felles film å se, og ikke minst ferier. At man ikke er stuck med legoland når de eldste er klar for nye opplevelser, at man ikke blir igjen i barnebakken når de eldste vil opp i den store slalåmbakken, ikke blir igjen i barnebassenget når de store vil opp i de svære vannskliene osv osv. Når de er tettere i alder er det mye lettere å gjøre ting som familie. Her er det 7,5 år mellom eldste og yngste (har jo fire stykker) og eldste kjedet seg siste året vi var i legoland, men yngste synes det var pyton med storbyferie. Nå som alle er skolebarn er det så mye lettere å gjøre ting sammen.

Skrevet

Mine er 13, 10 og 4. Utrolig slitsomt syns jeg, når interesser overhodet ikke sammenfaller. Slitsomt å dra med en baby på fotballkamper når han egentlig vil sove. Eller slite med en baby som ikke sovner før de andre skal opp på morran, og som våkner idet du kan sende de største ut døra. Som igjen finner det for godt å sovne når de kommer hjem fra skolen. 

Hadde jeg skulle valgt 3 barn på nytt ville jeg fått de mye tettere slik at det var hektisk når det sto på, og når det var over så var det over.

Anonymkode: ff037...10b

Skrevet

Har 3 stk 11, 5 og 2. Veeeeeldig kjekt med den store forskjellen mellom de 2 første noen ganger, mens andre ganger ikke (mye sjalusi fra mellomste på ting eldste får lov til osv). Vi fikk siste da vi var 36 (er like gamle).
Det er stress med 3 stk, det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 29215...d99

Skrevet

jeg har aldri angret på mitt 3 barn, og venter nå mitt 4. de 2 elsde er 12 og 15 og minsten er snart 2

Anonymkode: 1d217...269

Skrevet

Tusen takk for flere fine svar. Nå ble jeg litt i tenkeboksen kjenner jeg. Litt usikker på hva vi bør gjøre egentlig. Takk for ulike perspektiver. Tar gjerne imot flere erfaringer 😊.

hi

Anonymkode: ca744...585

Skrevet

Best å ikke planlegge så mye 👌

Ingen barn er like uansett.

Vi har 11, 10, 5 og baby... mye styr hele tiden. Men går greit 

Anonymkode: ff212...0f9

Skrevet

Her er de 2, 3 og 4 år. Mindre hektisk nå enn for bare noen mnd siden, og veldig praktisk med tanke på aktiviteter. Alle synes foreløpig de samme aktivitetene er morsomme, rutinene er ganske like og behovene er mye det samme. Hvor hektisk det blir i skolealder vil kun tiden vise, men jeg angrer ikke på en for mor, en for far og en for fedrelandet i tett alder. 

Skrevet

Mine er 8, 5 og 2. Ikke noe stor forskjell å gå fra to til tre. Lite sjalusi og de to største synes foreløpig det er stor stas med lillesøster. Hun minste er familiens sjarmtroll og er med som ivrig tilskuer på de to største sine aktiviteter. Noen ganger må vi selvfølgelig dele oss men det går helt fint. Vi var 31 og 40 da vi fikk nr 3. 

Anonymkode: 40dc1...e3b

Skrevet

Synes ikke fars alder er så ille, selv er jeg 36 og venter nr 3, er nesten 37 når barnet blir født. Mannen er 46.

Nå har jeg barn på 12 og 17 fra  før, blir spennende når babyen kommer, jeg aner ikke hvordan det skal bli, men de eldste er jo helt selvgående, og trenger minimalt med hjelp, både til lekser, mat og aktiviteter, selvfølgelig lager vi mat, og hjelper der det trengs, kjører ofte til aktiviteter, men de klarer å komme dit selv om vi ikke har mulighet.

Anonymkode: e583a...c44

Skrevet

Vi ville ha så tett som mulig og er glade for det. Nå er de 7, 9 og 11, er akkurat 4 år mellom første og siste.

De er mer eller mindre på samme stadie noe som er veldig fint i forhold til aktiviteter og ferie. De er ikke bare søsken, men venner og medsammensvorne :D. Klær og utstyr flyttes fra den ene til den andre før det forsvinner for godt slik at vi slipper all mellomlagring. Og vi voksne får friheten tilbake mens vi enda er relativt unge, vi har ikke nattevåke og små i all evighet. Vi kan kose oss som en gjeng på 5 uten at noen faller utenfor.

Anonymkode: 844db...04c

Skrevet

Mine tre er 1, 3, og 5 år.

syns så langt at det går strålende, over all forventning! Men nå har vi ikke mange skolebarn enda, mulig det blir litt annerledes..

støtter det med å ikke overanalysere, det ordner seg uansett:)

tre tette får min stemme iallefall, lett når barna er "på samme stadie":)

Skrevet

Om dere vil ha tre barn så spiller det egentlig ikke så stor rolle om det er to eller tre eller fire år mellom dem. Om minste barnet sover gjennom natten ville jeg bare kjørt på om du orker det.

Skrevet

Vi har tre barn på tre år, og for oss var det riktig. De er nærme i alder og derfor stor glede av hverandre. Vi ønsker også å bli ferdig med småbarnsperioden mens vi allerede var der. Nå er spørsmålet om vi skal stoppe med de tre, eller gå for nummer 4. Jeg synes det er utrolig vanskelig å vite når man er ferdig... 

Anonymkode: 5ead1...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...