Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Dilema.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 12 og har fått menstruasjonen. Hun er faren en gang i uken og annen hver helg. 

Jeg føler litt at han burde vite det (visst det skulle være noe), men hun vil ikke det. 

Hva tenker dere? Burde han vite? 

Anonymkode: 91f34...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, han burde få vite det. Jeg ville tatt en skikkelig prat med jenta og snakket om det med å ha fått mensen, om at du skjønner at hun synes at det er vanskelig og kanskje flaut å snakke om, men at voksne mennesker, også pappaer, ser på dette som nå helt naturlig. Om at periodene er uregelmessige i begynnelsen og at det er mye lettere for henne om pappa vet om det om hun plutselig skulle få mensen når hun er der. Jeg ville nok ha presset ganske mye på for at hun skulle fortelle det. 

Skrevet

Selvsagt bør han vite det! Helst bør hun jo si det selv, men skjønner at det kan være vanskelig. Kan dere si det sammen? Han må jo få seg et lager med bind o.l, og være klar hvis det skulle lekke gjennom på lakenet og sånt. Og ha søppelspann på badet!

Anonymkode: 70376...566

Skrevet

Hvorfor vil hun ikke pappa skal vite det? Har han mishandlet henne før? Mistenker du han kan ha gjort det?

Anonymkode: 8c5cc...04d

Skrevet

Hvorfor må far vite? Kan du ikke snakke med henne også har hun med seg det hun trenger av "utstyr"?

Anonymkode: 2b900...595

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil hun ikke pappa skal vite det? Har han mishandlet henne før? Mistenker du han kan ha gjort det?

Absolutt ingen sånne ting.

Tror bare synes det er flaut. Hun har ikke lyst å snakke om det i det hele tatt helst. Og tårene kommer. 

Dette er andre gangen hun har det og fortsatt ikke fått henne med på at jeg skal si det. Ville dere sagt det for det? 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Var det din første tanke?

Skrevet

Hvorfor må far vite? Kan du ikke snakke med henne også har hun med seg det hun trenger av "utstyr"?

Er dette jeg har tenkt litt på. Hun har det nå og skal der i morgen

Skrevet
3 minutter siden, anonomous skrev:

Seriøst? Var det din første tanke?

Ja? Føler hun seg ikke trygg på han så er det jo en grunn til det. Hva pleier den grunnen å være tror du?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror bare synes det er flaut. Hun har ikke lyst å snakke om det i det hele tatt helst. Og tårene kommer. 

Dette er andre gangen hun har det og fortsatt ikke fått henne med på at jeg skal si det. Ville dere sagt det for det? 

Nei det hadde jeg ikke. Har hun bedt om at dette forblir privat, skal du respektere det. Noe annet blir å bryte tillit. Det er snakk om menstruasjon, hverken sykdom eller annet viktig som far kjenne til.

Send med henne utstyr i baggen slik at hun har å klare seg med den neste uka.

Skrevet
2 minutter siden, HvittHus skrev:

Nei det hadde jeg ikke. Har hun bedt om at dette forblir privat, skal du respektere det. Noe annet blir å bryte tillit. Det er snakk om menstruasjon, hverken sykdom eller annet viktig som far kjenne til.

Ja, går på tillit så vil hun skal være enig i det visst jeg skal si det. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Vis henne at du er til å stole på da. Jeg skjønner ikke hvorfor far absolutt må vite...

Skrevet
5 minutter siden, HvittHus skrev:

Enig i dette, og heller fortsette å bearbeide henne uten å presse for mye. Forhåpentligvis vil hun komme til et punkt der det blir lettere for henne å fortelle det eller la deg fortelle det.

Anonymkode: 65a24...b49

Skrevet

Takker for svar. 

Godt å ha denne plassen å diskutere diverse saker med andre. 

Skrevet

Nei far trenger ikke vite dette fordi du sier det. Han kommer før eller siden til å skjønne det og lar det gå forbi i stillhet. Send med bind og ekstra truser tilfelle det blir noe uhell. 

Anonymkode: 0502f...741

Skrevet

Enig i dette, og heller fortsette å bearbeide henne uten å presse for mye. Forhåpentligvis vil hun komme til et punkt der det blir lettere for henne å fortelle det eller la deg fortelle det.

Anonymkode: 65a24...b49

Ja, foreløpig tidlig. Ikke vant til det selv en gang. Vi har hatt mye mer åpen samtale om det denne gangen det kom og hun har spurt mer. 

Sist var det nesten bare tårer og ville ikke høre. 

Skrevet

Hvorfor må han vite det?! 

Selv fikk jeg mensen når jeg var 11år, på hytta (i skogen med utedo🙈) i sommerferien med pappa alene. ...fant noen gamle Saba bind liggende i en skuff der, og klarte meg fint til jeg kom hjem. Når jeg kom hjem var mensen over, og jeg så heller ingen grunn til å si noe til mamma. 

Foreldre MÅ ikke vite alt bestandig...livet går videre fordet. 

Men nå vet jo du, og kan sende med henne det hun trenger. La nå jenta få ha noe privat til hun eventuelt finner det naturlig å si noe, hvis det noen gang kommer til å skje. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Føler hun seg ikke trygg på han så er det jo en grunn til det. Hva pleier den grunnen å være tror du?

Er du seriøs? Kor mykje diskuterte du mensen med faren din?  Eg hugsar iallefall det var kjempepinlig då mor mi hadde samtale med meg om kvar binda skulle kastast, fordi far min var redd eg skulle kaste dei i toalettet då eg fekk mensen  første gang.  Hadde ikkje tenkt at nokon skulle få vite at eg hadde det.

Skrevet

Faren vil vel skjøne det av seg sjølv etter kvart, og eg skjønar ikkje kvifor han treng så voldsom informasjon om dette.  Send med jenta bind og ekstra truser, så ordnar ho seg nok sjølv. 

Skrevet

Hun er 12, lær henne alt om bind og hygiene så fikser hun det sekv. Worst case er at senga blør inn; det gjorde alltid jeg i den alderen, hadde så kraftig mens. Det var flaaut på overnatting hos andre, ta en prat om at det kan skje. Kanskje send med henne kladd til å ha under lakenet til og med.

Anonymkode: 6f774...cfe

Skrevet (endret)

Eg hadde skilte foreldre når eg fekk mensen. Mamma forklarte tamponger og bind. Samt å legge truser etc i kaldt vatn før vask om det skjedde uhell. Pappa kjøpte bind omlag 4år etter eg fekk mensen fyrste gang, syns det var pinlig nok å ha den samtalen då. Og eg er vanligvis ikkje sjenert på slike ting. Men når ein er ung er mensen og pappa to heilt ulike verdenar. Og er eksmannen din oppegåande, skjønar han nok at jenta vil få mensen rundt denne alderen, så han treng ikkje få eksplisitt beskjed.

Endret av Nebbdyret
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da MÅ det jo være mishandling 🙈 

Jeg fortalte det ikke til mine foreldre fordi jeg synes det var flaut. Mamma skjønte det jo og spurte rett ut om jeg hadde fått det. Snakket aldri med pappa om det.. Og han har aldri mishandlet meg..  

Stedatteren min har også nettopp fått mensen og det var meg hun kom til for å spørre om bind, ikke far som hun har et uendelig godt forhold til..  Fordi det er mer naturlig å snakke med jenter/damer om det.. Ingen mishandling her i gården heller.  Man må ikke mistenkeliggjøre alt!! 

Send med nok bind og truser du HI,  så skjønner nok far det selv når han evt går ut med søpla på badet.. 

Anonymkode: 08770...2d2

Skrevet

Dette hadde jeg ikke gjort så veldig mye med. Mensen er privat og intim. Hun forteller det når hun er klar. Du bør støtte henne her. 

Anonymkode: 5c7e9...6cc

Skrevet

Dette hadde jeg løst ved å sørge for at det alltid lå godt med bind og undertøy i bagen hennes. Så hadde jeg fortalt far og sagt han aldri, under noen omstendighet skulle si noe til datteren før hun var komfortabel med det selv. En hvit løgn er lov og blir tilgitt og forstått i slike tilfeller

Anonymkode: d098d...152

Skrevet

Alvorlig talt! Far trenger absolutt ikke vite dette, særlig ikke om jenta har sagt at hun ikke vil at dette skal fortelles til far. Husker selv hvor flaut jeg synes det var at pappa skulle vite dette, og hvordan det var så utrolig mye enklere å snakke med mamma. Dette til tross for at jeg har (og hadde) et meget nært forhold til min far. Gi med jenta dag- og nattbind samt gode truser/boksere som holder bindene på plass :) Om hun er ekstra redd for å bli avslørt av far kan hundeposer til å pakke brukte bind i være en ide også.

Anonymkode: 88f3a...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...