Gå til innhold

Dere som har uføretrygd..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det fra søknaden var sendt inn til den ble innvilget?

Hvilket år og hvor mange mnd var det opplyst i utgangspunkt?

Anonymkode: df0a1...fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig, alt fra et par dager og til rundt  åtte måneder (maks tid av hvor lenge man kan beholde aap i behandlingsperioden). I saker der info må hentes inn fra andre land kan det også ta lenger tid...

I vårt fylke opererer de for tiden med behandlingstid på 4mnd, og de sakene jeg har innblikk i har blitt behandlet innen denne fristen.

Anonymkode: 85ca0...1a3

Skrevet

Vet forøvrig at flere fylker opererer med en behandlingstid på 8mnd - dette kommer litt an på kapasiteten hos NAV arbeid og ytelser. 

Anonymkode: 85ca0...1a3

Skrevet

Jeg sendte inn søknad 17/10-2016 og den ble innvilget 21/10-2016, fikk uføretrygd fra 1/11-2016

Fikk egentlig ikke forespeilet noe om behandlingstid, saksbehandleren ringte med og sa at nå var alle alt klerert for å søke ufør så jeg kunne bare sende søknaden så fort jeg klarte, og om jeg trengte noe hjelp til å fylle den inn.

Jeg sendte den inn og fikk svar samme uke.

Anonymkode: 4d77a...e5f

Skrevet

11 dager i 2016. Opplyst behandlingstid: 8 måneder.

Anonymkode: f6502...9da

Skrevet

Takk for svar.

Vi har søkt ung ufør for sønnen vår som er psykisk utviklingshemmet + tilleggs-diagnoser.

Vi fikk brev i starten av mai at det kunne ta 4 mnd, så vi nærmer oss jo. Men så hører jeg om enkelte som har fått behandlet søknaden på ekspresstid..

Anonymkode: df0a1...fbf

Skrevet

Tok 8 mnd med meg 😴 Fekk da ufør, med avslag på unguføre. Klaget, og fekk innvilget unguføre etter 1uke ☺️ Så ting kan ta tid..

Anonymkode: 05f29...389

Skrevet

8 måneder er da ingenting! For meg tok det to og et halvt år. Jeg jobbet i tre måneder i Sverige som ungdom. Da måtte de tydeligvis sjekke om jeg hadde krav på penger fra Sverige før de ville ta stilling her i Norge. Det tok tid. Veldig lang tid.

Anonymkode: 520c2...9f5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

8 måneder er da ingenting! For meg tok det to og et halvt år. Jeg jobbet i tre måneder i Sverige som ungdom. Da måtte de tydeligvis sjekke om jeg hadde krav på penger fra Sverige før de ville ta stilling her i Norge. Det tok tid. Veldig lang tid.

Anonymkode: 520c2...9f5

Nå er vel 8 mnd maks i dag, du har krav på svar innen 8 mnd og alt har gått riktig for seg. Altså må du være ferdig avklart, alle papirer sendt inn fra sykehus og lege, og saksbehandler gitt klarsignal for å søke, da skal det ta maks 8 mnd

Men for meg tok det som sagt under en uke.

Anonymkode: 4d77a...e5f

Skrevet

Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. 

Anonymkode: 85ca0...1a3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. 

Anonymkode: 85ca0...1a3

I vårt tilfelle har vår sønn ikke vært hverken på sykepenger eller aap. 

Jeg tenkte kanskje det ville gå fort i dette tilfelle. Nav sa det var en klar sak da han har behov for omfattende hjelp og aldri vil klare seg i et arbeidsliv. 

Er dette det samme som det du skriver er "kurantsak"?

Nå begynner jeg å bli nervøs for at nav forvaltning ikke vil godkjenne.. Vet vi enda har et par uker, men NPR jeg hører andre som er så heldige å få innvilget søknad på en ukes tid.

 

Anonymkode: df0a1...fbf

Skrevet

En ung mann med slik diagnose kommer vel sannsynligvis til å ende opp med kommunalt botilbud, som skal betales for med trygden? 

Klart dere må få dette på plass. Det vil nok ikke ta så lang tid, og forvaltning kan da ikke si nei til dette? 

Anonymkode: c7b92...c11

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. 

Anonymkode: 85ca0...1a3

Jeg som svarte over her at det tok under en uke hadde hatt aap i 4,5 år da jeg søkte ufør. 

Mulig jeg gikk som kurantsak, eller bare var heldig 

Anonymkode: 4d77a...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...