Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #1 Skrevet 20. august 2017 Hvor lang tid tok det fra søknaden var sendt inn til den ble innvilget? Hvilket år og hvor mange mnd var det opplyst i utgangspunkt? Anonymkode: df0a1...fbf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #2 Skrevet 20. august 2017 Det varierer veldig, alt fra et par dager og til rundt åtte måneder (maks tid av hvor lenge man kan beholde aap i behandlingsperioden). I saker der info må hentes inn fra andre land kan det også ta lenger tid... I vårt fylke opererer de for tiden med behandlingstid på 4mnd, og de sakene jeg har innblikk i har blitt behandlet innen denne fristen. Anonymkode: 85ca0...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #3 Skrevet 20. august 2017 Vet forøvrig at flere fylker opererer med en behandlingstid på 8mnd - dette kommer litt an på kapasiteten hos NAV arbeid og ytelser. Anonymkode: 85ca0...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #4 Skrevet 20. august 2017 Jeg sendte inn søknad 17/10-2016 og den ble innvilget 21/10-2016, fikk uføretrygd fra 1/11-2016 Fikk egentlig ikke forespeilet noe om behandlingstid, saksbehandleren ringte med og sa at nå var alle alt klerert for å søke ufør så jeg kunne bare sende søknaden så fort jeg klarte, og om jeg trengte noe hjelp til å fylle den inn. Jeg sendte den inn og fikk svar samme uke. Anonymkode: 4d77a...e5f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #5 Skrevet 20. august 2017 11 dager i 2016. Opplyst behandlingstid: 8 måneder. Anonymkode: f6502...9da
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #6 Skrevet 20. august 2017 Takk for svar. Vi har søkt ung ufør for sønnen vår som er psykisk utviklingshemmet + tilleggs-diagnoser. Vi fikk brev i starten av mai at det kunne ta 4 mnd, så vi nærmer oss jo. Men så hører jeg om enkelte som har fått behandlet søknaden på ekspresstid.. Anonymkode: df0a1...fbf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #7 Skrevet 20. august 2017 Tok 8 mnd med meg 😴 Fekk da ufør, med avslag på unguføre. Klaget, og fekk innvilget unguføre etter 1uke ☺️ Så ting kan ta tid.. Anonymkode: 05f29...389
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #8 Skrevet 20. august 2017 8 måneder er da ingenting! For meg tok det to og et halvt år. Jeg jobbet i tre måneder i Sverige som ungdom. Da måtte de tydeligvis sjekke om jeg hadde krav på penger fra Sverige før de ville ta stilling her i Norge. Det tok tid. Veldig lang tid. Anonymkode: 520c2...9f5
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #9 Skrevet 20. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: 8 måneder er da ingenting! For meg tok det to og et halvt år. Jeg jobbet i tre måneder i Sverige som ungdom. Da måtte de tydeligvis sjekke om jeg hadde krav på penger fra Sverige før de ville ta stilling her i Norge. Det tok tid. Veldig lang tid. Anonymkode: 520c2...9f5 Nå er vel 8 mnd maks i dag, du har krav på svar innen 8 mnd og alt har gått riktig for seg. Altså må du være ferdig avklart, alle papirer sendt inn fra sykehus og lege, og saksbehandler gitt klarsignal for å søke, da skal det ta maks 8 mnd Men for meg tok det som sagt under en uke. Anonymkode: 4d77a...e5f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #10 Skrevet 20. august 2017 Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. Anonymkode: 85ca0...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #11 Skrevet 20. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. Anonymkode: 85ca0...1a3 I vårt tilfelle har vår sønn ikke vært hverken på sykepenger eller aap. Jeg tenkte kanskje det ville gå fort i dette tilfelle. Nav sa det var en klar sak da han har behov for omfattende hjelp og aldri vil klare seg i et arbeidsliv. Er dette det samme som det du skriver er "kurantsak"? Nå begynner jeg å bli nervøs for at nav forvaltning ikke vil godkjenne.. Vet vi enda har et par uker, men NPR jeg hører andre som er så heldige å få innvilget søknad på en ukes tid. Anonymkode: df0a1...fbf
Anonym bruker Skrevet 20. august 2017 #12 Skrevet 20. august 2017 En ung mann med slik diagnose kommer vel sannsynligvis til å ende opp med kommunalt botilbud, som skal betales for med trygden? Klart dere må få dette på plass. Det vil nok ikke ta så lang tid, og forvaltning kan da ikke si nei til dette? Anonymkode: c7b92...c11
Anonym bruker Skrevet 21. august 2017 #13 Skrevet 21. august 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Saker som går direkte fra sykepenger og til ufør prioriteres. Det er et fåtall som ikke er innom aap mellom disse, men de man får avklart mot ufør innen sykepengeåret er gått prioriterer man slik at de slipper innom aap bare pga behandlingstiden. Det er ofte forklaringen på rask saksgang. I tillegg er min erfaring at såkalte "kurantsaker" også har svært kort behandlingstid. Disse er ofte de samme som ikke er innom aap løpet, men ikke alltid. Anonymkode: 85ca0...1a3 Jeg som svarte over her at det tok under en uke hadde hatt aap i 4,5 år da jeg søkte ufør. Mulig jeg gikk som kurantsak, eller bare var heldig Anonymkode: 4d77a...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå