Gå til innhold

Har jeg sosial angst tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke alltid vært slik... var tidligere trygg og fornøyd i sosiale sammenhenger. Men de siste årene så føler jeg meg bare mer og mer usikker. Har nettopp begynt i ny jobb, føler meg som en dust i lunchen!!!!! Føler heller ikke jeg er så godt likt. 

Er obs på at andre med sosial angst/usikkerhet kan virke litt hovne... Så jeg jobber hardt med meg selv, og prøver virkelig... men føler de andre foretrekker snakke med hverandre, og ikke meg. 

Det å drikke alkohol kan jeg og bare glemme! Våkner brått i 6-tiden, helt vill i blikket og angst så det holder over vas og tull.... For jeg er jo mer "trygg" med litt promille... 

Merker det bare blir sterkere og sterkere. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å stoppe dette, redusere dette. Noen som har noen råd til meg?

Anonymkode: 1f765...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege - medisiner. Der er en rekke forskjellige å prøve seg frem med, men det er så enkelt.

Alkohol "hjelper", det bedøver angsten, det er det som er så skremmende. Bedre med medisiner, de gjør den jobben langt bedre og du slipper alko-rusen, å miste kontrollen. 

Anonymkode: aa713...9fe

Skrevet

Alle er usikre og nervøse i ny jobb, trenger ikke å starte med medisiner av den grunn..

Anonymkode: 4763f...528

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle er usikre og nervøse i ny jobb, trenger ikke å starte med medisiner av den grunn..

Anonymkode: 4763f...528

Har du tanker som hindrer deg å fungere i hverdagen så trenger du hjelp, jo. Medisiner kan være det som skal til for å hjelpe henne med å slappe av og være seg selv i jobben. Kan være hun kan slutte på disse etter hvert, men det er en avgjørelse hun må ta med lege, ikke med fremmede trolleanonyme på nett.

Skrevet

Det er helt normalt å føle seg usikker på det sosiale når man er ny et sted. De andre snakker selvfølgelig med hverandre, for de har kjent hverandre i flere år og vet hva de skal snakke om. Jeg tror de fleste har kjent på følelsen av å komme inn i kantina/lunsjrommet og lure på hvor man skal sette seg, om man setter seg på "noens plass", at alle kjenner hverandre og at man blir sittende taus og beklemt, men så går det over etterhvert.  

Prøv om du kan la være å tenke så mye. Enten så liker folk deg, eller så liker de deg ikke. Jeg gjetter at du tolker alt andre rundt deg gjør. Du registrerer blikk, hvor mye de snakker med deg kontra sidemannen, om noen reiser seg når du setter deg osv, og så regner du med at alt har noe med deg å gjøre. Blikket er antagelig en tilfeldighet (og om vedkommende himler med øynene når du kommer, så der det hun som er en dust), han som snakker med sidemannen mer enn deg, de har kanskje en "føljetong" gående rundt hyttebygging, og hun som reiste seg skulle på do. Min erfaring er at man som menneske skal være usedvanlig ekkel og slem over tid før andre slutter å like deg. Folk tenker nemlig mest på seg selv, og antagelig tenker de mye mindre både om deg og på deg enn du tror. Prøv å slappe av, så går det seg nok til, og så bruker du din erfaring til å være oppmerksom og vennlig og si "sett deg her" når det starter nye på jobben etter deg :)

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tanker som hindrer deg å fungere i hverdagen så trenger du hjelp, jo. Medisiner kan være det som skal til for å hjelpe henne med å slappe av og være seg selv i jobben. Kan være hun kan slutte på disse etter hvert, men det er en avgjørelse hun må ta med lege, ikke med fremmede trolleanonyme på nett.

Medisiner er ikke løsningen på alt. De har sine bivirkninger. Medisiner behandler bare symptomene, men ikke årsaken. Hvis angsten affiserer dagliglivet til HI kan det være bedre å oppsøke psykolog eller coach for å få mestringsstrategier. Skjønner at medisiner noen ganger må tas i bruk,men det bør være siste løsninger etter at andre alternativer er prøvd ut først.

Anonymkode: 632ed...218

Skrevet

Sjekket litt i forhold til psykoterapi... ser ut som visse medikamenter og skal hjelpe.... Men det er så dyrt!!!! Kan få time fort privat, vet det er nesten ett år - om man er så heldig å få time i det hele tatt her på sørlandet. 

Det er ikke bare at jeg er ny på jobb... jeg har sosial angst. Analyserer alt jeg sier og gjør, hva andre sier og gjør, snakker meg selv ned, blit så "shaky" jeg skjelvet etter jeg har hatt litt utfordringer i jobben, usikkerhet og utilstrekkelighet... Ja, det er svært inngripende i livet mitt på nåværende tidspunkt. Har tenkt i lang tid å riste det av meg, men får det bare ikke til. Må vel krype til korset.... Rart når det gjelder andre, så ser jeg må psykisk sykdom som hvilke som helst sykdom, men når det gjelder meg selv er det tydleligvis andre "regler".... Skjemmes over det. 

Takk for alle svar!!! 

Hilsen HI

Anonymkode: 1f765...2d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...