Gå til innhold

Sjenert ungdom og oppstart vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden har nettopp startet første året på vgs. Den linja han har valgt, var han eneste fra gamleskolen som valgte. Han kjenner dermed ingen i klassen eller på skolen for øvrig. De hadde en kjapp presentasjon av seg selv første dag. Andre dag møtte de noen av lærerne, samt utdeling av bøker. Når friminuttene kom forsvant alle i klassen ut for å treffe andre venner. Han står igjen alene.

Jeg oppfordrer han til å gå bort til noen av de i klassen, når de har pauser. At han faktisk må utfordre seg selv, og bare ta initiativ! Jeg tenker at i oppstarten slik, er vel alle interessert i å bli kjent med nye fjes? Så blir jeg litt usikker, men det er vel det som er best?

Andre råd jeg kan gi gan?

Anonymkode: f6c74...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når leksene kommer skikkelig i gang kan han jo spørre en han arbeider med i timen om de skal treffes og gjøre noe lekser i lag etter skole en dag. Det er kanskje enklere når man kan spørre om noe konkret.

Anonymkode: 922c3...962

Skrevet

Hva med at han starter, å prate med den personen som sitter ved siden av han? Og synes det var dårlig av skolen, at de ikke gjør mer for det sosiale.

Her har jeg en datter med sosial angst, og hun kjente kun en i klassen, og ikke en hun kjenner godt. Men vi var på møte med skolen dagen før, fikk da veldig god informasjon om alt som skulle skje de neste dagene, og hvor mye de satset på det sosiale, de 2 første dagene. Så får de plasser, som lærerne bestemmer, og de bytter plasser hver 14. dag, så alle elevene skal bli kjent. Første dagen, hadde de mange bli kjent leker, og informasjon. Andre dagen gikk de på tur, da ble de delt opp i grupper på 4 personer, som måtte gå sammen under turen. De har og laget en gruppe for hele klassen på facebook, hvor de legger til alle elevene, samme på snap og instagram. Så datteren min har pratet med mange av de på nett, og pratet med personen ved siden av seg, de på turen, og da andre som prater med de igjen.

Anonymkode: e0e90...23f

Skrevet

Be ham se seg om etter andre som går alene eller sitter alene i kantina. Det er helt sikkert flere som ikke kjenner så mange.

Anonymkode: f46bb...c46

Skrevet

Her har de også et bli kjent opplegg, de blir satt sammen to og to som plikter å være hyggelig med hverandre og se etter hverandre. De skal hilse, de skal spørre hvordan helga har vært og de skal sende melding til hverandre ved fravær. På skolen blir to slike par satt sammen til en gjeng på fire som er en gruppe i skolearbeid. Noen uker senere får de nye grupper, og sånn holder de på frem til høstferien, da regner de med at alle har blitt litt kjent. 

Men sønnen din må være litt på, det viktigste er å se opp fra bakken, møte blikket til folk, smile, hilse om morgenen, rett og slett være blid og imøtekommende så det er lett for de andre å ta initiativ også t

Det er stor forskjell for de andre om de ser en litt stille og blid gutt som ser snill ut og om de ser toppen av et hode som ser i bakken og aldri smiler eller møter blikket deres. 

Om han til mandag sier hei, smiler og spør om naboen har hatt en fin helg så er det starten på noe 

Anonymkode: 7d24a...a12

Skrevet

Han må bare snakke litt med alle han møter. Sånn ble jeg kjent med folk på vgs. Smil og si hei til alle han møter, da er det mye lettere å komme i snakk. Og så røyka jeg da så jeg snakket med de på røykeplassen, men det er jo et dårlig råd å gi han ;)

Ellers så blir man mer kjent med folk når man begynner å jobbe sammen i timene og sånn. 

Anonymkode: 46e5d...016

Skrevet

Tusen takk for gode tips og råd, alle sammen😊! De skal absolutt videreformidles.

Det kan godt være at lærer har tenkt å bytte plasser ofte, og slike ting. Det vet vi jo ingenting om! Så på klasselista, at det var fargelagt hans navn og tre andre sine. Han sa at det var fordi de fire skulle si ifra til lærer, om noe var borte blant de fire. Det er nok en tanke om at de fire skal passe ekstra på hverandre da! Jeg håper jo dette går seg til etterhvert. Han hadde tre fantastiske år på ungdomsskolen, og forventningene til vgs var deretter. Han hadde nok ikke sett for seg å kjenne på det å være ensom. 

Hi

Anonymkode: f6c74...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...