Gå til innhold

Dere som har barn med autisme/Asperger - bekymret min lillegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 2,3 måneder. Snakker en del men ikke så mye som jeg ønsker! men han setter ikke sammen 2 ord enda. Han har gjort det kun en gang etter jeg sa "kom se" så sa han det samme. Han snakker mye engelsk siden vi er 3 språklige. HS sier at som regel når barn er 3 språklige så blir de noe forsinket i språket. Jeg kjenner jeg blir litt stresset. Han kan si mange gange ord: telle til 10 på engelsk, kan alfabetet, kan mange dyrelyder. Kan si NAT (god natt), bebi,mat,kiss,CAR,mamma og pappa. Altså for det meste når vi sier ord til han så sier han det også. Men bekymrer for at han ikke snakker "rent" og setter sammen ord. Han kan få raserianfall noen ganger. Ikke helt uten videre. Han henter ting som ikke han skal leke med og når vi tar det fra han så klikker han. Klikker når vi skal skifte han og sette han i stolen for å spise, noen ganger også når vi skal bade han. Gutten er også veldig veldig aktiv. Når vi er ute å leker på lekeplasser så forstår han ikke enda at "oj fra her kan jeg falle om jeg ikke er forsiktig" når han leker hjemme for det meste bare med biler "så kan han bare legge seg ned å stirre på bilen i flere minutter" ellers er han blid og god gutt. Sterk og fin motorikk. Han har begynt i bhg nå på torsdag og har allerede blitt syk etter start der. Jeg er også litt skeptisk til å sende han i bhg når han ikke har utviklet språk enda og er så uforsiktig av seg. Sitter ikke med en god følelse når jeg snur ryggen til han. Og er en smule redd for at bhg skal begynne å sette diagnoser på han slik jeg har lest mange andre bhg har gjort med andre barn her inne på forumet. Vi var på 2 års kontroll, fikk tilsendt skjema i posten som man skulle fylle inn for hvordan guttens utvikling er. Han scooreg bra på det meste sa HS men ikke på det sosiale. Hva for dere?

Anonymkode: 51f3d...baf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har begynt i bhg nå på torsdag og har allerede blitt syk etter start der. Jeg er også litt skeptisk til å sende han i bhg når han ikke har utviklet språk enda og er så uforsiktig av seg

Det er jo en kjempebra grunn til å begynne i barnehage, han vil lære seg masse, både språk og sosial kompetanse. Barnehager dikter ikke opp diagnoser. Og hvorfor nevner du selv autisme/asberger?

Høres ut som om både du og han har godt av barnehagestart, kanskje mest du.

Anonymkode: 69ed0...94f

Skrevet

Å herregud nå må dere slutte å bekymre dere for en diagnose når barnet er så lite! Tror det er få TOÅRINGER som snakker rent altså.Barnet mitt begynte ikke å snakke setninger før han var 2.5 år å det var ingen som var bekymret av den grunn! Raserifall for den minste ting er også helt vanlig i denne alderen! Foreslår at du leser deg opp på hvordan toåringer er jeg,for du har helt tydlig ikke peiling på hva som er normalt å ikke når det gjelder toåringer. Å forventer du faktisk at en toåring skal skjønne hva som er farlig?? Han to år ikke fem! Barn med asperger/autisme er som regel stikk motsatt der,de er altfor forsiktige for de syns alt er farlig.Vær så snill å les om toåringer så du ser at sønnen din er helt normal istedenfor å prøve å sette en diagnose på han!

Anonymkode: fc2f2...b37

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en kjempebra grunn til å begynne i barnehage, han vil lære seg masse, både språk og sosial kompetanse. Barnehager dikter ikke opp diagnoser. Og hvorfor nevner du selv autisme/asberger?

Høres ut som om både du og han har godt av barnehagestart, kanskje mest du.

Anonymkode: 69ed0...94f

Ja min sønnen sa bare noen få ord når han begynte i bhg når han var akkurat fyllet to år,å når han var 2.5 år så sa han nesten alle ordene på listen til helsesøster å snakket korte setninger. Så barnehage hjelper defintivt når det gjelder det språklige! :)

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min er 2,3 måneder. Snakker en del men ikke så mye som jeg ønsker! men han setter ikke sammen 2 ord enda. Han har gjort det kun en gang etter jeg sa "kom se" så sa han det samme. Han snakker mye engelsk siden vi er 3 språklige. HS sier at som regel når barn er 3 språklige så blir de noe forsinket i språket. Jeg kjenner jeg blir litt stresset. Han kan si mange gange ord: telle til 10 på engelsk, kan alfabetet, kan mange dyrelyder. Kan si NAT (god natt), bebi,mat,kiss,CAR,mamma og pappa. Altså for det meste når vi sier ord til han så sier han det også. Men bekymrer for at han ikke snakker "rent" og setter sammen ord. Han kan få raserianfall noen ganger. Ikke helt uten videre. Han henter ting som ikke han skal leke med og når vi tar det fra han så klikker han. Klikker når vi skal skifte han og sette han i stolen for å spise, noen ganger også når vi skal bade han. Gutten er også veldig veldig aktiv. Når vi er ute å leker på lekeplasser så forstår han ikke enda at "oj fra her kan jeg falle om jeg ikke er forsiktig" når han leker hjemme for det meste bare med biler "så kan han bare legge seg ned å stirre på bilen i flere minutter" ellers er han blid og god gutt. Sterk og fin motorikk. Han har begynt i bhg nå på torsdag og har allerede blitt syk etter start der. Jeg er også litt skeptisk til å sende han i bhg når han ikke har utviklet språk enda og er så uforsiktig av seg. Sitter ikke med en god følelse når jeg snur ryggen til han. Og er en smule redd for at bhg skal begynne å sette diagnoser på han slik jeg har lest mange andre bhg har gjort med andre barn her inne på forumet. Vi var på 2 års kontroll, fikk tilsendt skjema i posten som man skulle fylle inn for hvordan guttens utvikling er. Han scooreg bra på det meste sa HS men ikke på det sosiale. Hva for dere?

Anonymkode: 51f3d...baf

Å noe som er kjennetegn på autisme/asperger er jo at de har dårlig motorikk.Så hvordan i alle dager har du klart å komme frem til denne diagnosen? Det er ingenting av det du skriver som er kjennetegn på asperger.

Jeg har selv ett tantebarn som er 2 år å han får også raserianfall om han ikke får leke med ting som er voksne sin.Han hylskriker også når vi skal ta på han sele i bilen eller når han skal sitte i stolen sin med bordet.Det er helt normalt at barn i den alderen har sterk vilje å at det ender med raserianfall om de ikke får viljen sin.

Anonymkode: fc2f2...b37

Skrevet

Det du beskriver er helt normalt for en 2-åring. Det er bra at han har begynt l barnehage ;) Det vil nok hjelpe på din psyke og hans utvikling. Jeg har en tenåring med Asperger og det du beskriver virker helt normalt for helt vanlige A4 barn- det er ikke beskrivende generelt sett for autismespekteret og hva andre har sagt om sine barn da de var småbarn. Om gutten din mot all formodning skulle få store problemer når han vokser opp vil de sette igang hjelpetiltak og eventuelt sette en diagnose, men slik du beskriver han så er han heeeeelt normal. 3-språklige får vanligvis mye senere språk enn de med kun    1 språk. Når et barn mangler språk blir ordene til fysiske handlinger- altså HELT NORMALT!

Det har vært en del her inne nå som mistenker Asperger eller andre autismeformer. Der er en bitteliten andel av barn som har diagnose, og det er viktig ar man her litt is i magen. Ser man at noe er alvorlig galt når barnet nærmer seg skolealder er det en ting, men man skal ikke tro at en liten aktiv unge automatisk ADHD eller om han stirrer på fascinerende biler så er han automatisk en autist. Ikke noe rart i at BUP har lange ventelister...

Anonymkode: 75d4c...c02

Skrevet

Guten høyres ut som ein vanlegl toåring 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...