Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #1 Skrevet 18. august 2017 Hos oss (i vår kommune) flagges det nå høyt om frivillighetsnorge, dvs de som jobber gratis og frivillig. Inn under denne jublinga over at vi er en av landets flinkeste kommuner får jo vi foreldrene trusselbrev om at så og så mange timer MÅ oppfylles osv osv, så hvor frivillig er egentlig dette frivillighetsarbeidet eller dugnaden om du vil? (Tror kanskje kommunen hos oss blander kortene litt jeg altså, for frivillig er da de som melder seg selv som besøksvenner etc og ikke de som "tvinges" ut gjennom fotballen etc?) Anonymkode: b883c...073
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #2 Skrevet 18. august 2017 Dugnad hvor? I barnehagen står det i vedtektene om det er frivillig eller ikke. Det varierer i ulike barnehager. Noen lar en velge mellom dugnad eller å betale en viss sum. I idrettsklubben ville ikke barna våre hatt et fritidstilbud om vi ikke alle bidro på dugnad, så der er det vel en selvfølge at man bidrar? Det samme gjelder korps og andre fritidsaktiviteter. Men jeg har aldri opplevd at kommunen kaller inn på dugnad. Hvis det er tilfelle hos dere er det helt sikkert frivillig. Alle som bor i kommunen (syke, friske, unge, gamle osv) kan jo ikke forventes å stille på dugnad. Anonymkode: 8f659...66c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #4 Skrevet 18. august 2017 Det er dugnad i den kommunale barnehagen her ja. Tror ikke de får gjort noe om man ikke møter akuratt, men upopulærlista på små steder topper man nok hi Anonymkode: b883c...073
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #5 Skrevet 18. august 2017 Kjenner jeg kunne skrevet mye om dette, men skal la det ligge. Det eneste jeg vil si er at alle vil gjerne ha fritidstilbud for barna sine, så billig som mulig, gjerne gratis, men snart er det ingen som vil være med og gjøre jobben det er å få korpsene, idrettslagene, speidern osv til å gå rundt. Anonymkode: a8c39...8f3
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #6 Skrevet 18. august 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er dugnad i den kommunale barnehagen her ja. Tror ikke de får gjort noe om man ikke møter akuratt, men upopulærlista på små steder topper man nok hi Anonymkode: b883c...073 For å finne ut hva som gjelder i akkurat din barnehage så les vedtektene. De godtok du da du tok imot barnehageplassen. Men skjønner ikke helt holdningen din. Barnehagen er et sted hvor barnet ditt tilbringer rundt 40 timer i uka. Hvis du kan bidra til hyggelige omgivelser ved å rake løv og male lekehytte et par timer en eller to ganger i året er vel det bare en investering i ditt eget barns trivsel? I tillegg er det sosialt, og legger grunnlaget for god kontakt med foreldrene til de barna som skal gå i klasse med ditt barn i ti år etter barnehagen.... Anonymkode: 8f659...66c
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #7 Skrevet 18. august 2017 Dette var er prinsipielt spørsmål om dugnad er så frivillig som kommunen vil gi inntrykk av. Det er snakk om store arrangementer med møteplikt og blir flagget som frivillighetsarbeide. Går du frivillig? Bedre forklart nå? hi Anonymkode: b883c...073
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #8 Skrevet 18. august 2017 Ja i vårt idrettslag er dugnad frivillig. F.eks i fotballgruppa er treningsavgiften 2800 kr pr sesong. Hvis foreldre ønsker det kan de jobbe 1-2 dugnader som hver reduserer egenbetalingen med 1000 kr pr dugnad. Dvs at hvis du ønsker det kan du jobbe 2 dugnader og betale 800 kr i treningsavgift. Hvis du ikke vil jobbe dugnad betaler du 2800 kr. Så ja,hos oss er dugnad frivillig. Anonymkode: ffce0...aaf
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #9 Skrevet 18. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja i vårt idrettslag er dugnad frivillig. F.eks i fotballgruppa er treningsavgiften 2800 kr pr sesong. Hvis foreldre ønsker det kan de jobbe 1-2 dugnader som hver reduserer egenbetalingen med 1000 kr pr dugnad. Dvs at hvis du ønsker det kan du jobbe 2 dugnader og betale 800 kr i treningsavgift. Hvis du ikke vil jobbe dugnad betaler du 2800 kr. Så ja,hos oss er dugnad frivillig. Anonymkode: ffce0...aaf Så bra, hos oss hadde de sliti med den løsningen tror jeg Hi Anonymkode: b883c...073
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #10 Skrevet 18. august 2017 Barnehagen vår hadde tvungen dugnad. Når vi takket ja til barnehageplassen, sa vi også ja til dugnad. Enkelt og greit. Lite dugnad hos oss. Har føere ganger ikke kunne stille, men tilbudt meg å gjøre andre ting så det har gått opp i opp og barnehagen har vært veldig positiv når jeg har gjort det slik. Idrettslaget og korpset jeg har hatt unger i har hatt tvungen dugnad de også. Helt greit syns jeg. Jeg er nok en slik som strekker meg veldig langt og stiller mer opp enn jeg må, så i perioder kjenner jeg det har blitt vel mye. Men det er veldig hyggelig når en ser hvor mye glede ungene har av det. Og hadde jeg ikke villet være med på dugnader så kunne faktisk ikke ungene gå på det de ville, da kan jeg ikke si jeg hadde vært så god mor heller. Anonymkode: 4539a...fee
Hjertefru Skrevet 18. august 2017 #11 Skrevet 18. august 2017 Tvungen dugnad er vel en selvmotsigelse. Hvis det er pålagt og det er straffereaksjoner for ikke å stille, er det ikke dugnad lenger. Dugnad betyr at mennesker i fellesskap gjør en innsats for nærmiljøet, skolen el idrettslaget. Man bidrar etter evner og mulighet. For at dette skal fungere er man avhengig av at det er en god porsjon tillit og følelse av fellesskap i gruppa. Tror dugnadsånden snart er klar for museum desverre, som elefanter på sirkus og innerøyking...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå