Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Etter en erstatningssak har jeg fått en ganske stor utbetaling. Ville bare høre om noen har tanker om hvordan de ville ha ordnet seg dersom de var i min situasjon. Sakens fakta er slik: Jeg er sykmeldt og har vært det i over 52 uker. Det er maksgrensen for ordinære sykepenger. Jeg må over på AAP nå, og prøve ut om jeg kan komme tilbake i jobb. Jeg jobber i utgangspunktet kun 50%, og driver et enkeltmannsforetak i det resterende av tiden. Det har vært en del omsetning i foretaket. Jeg har tidligere håpt på å avslutte som arbeidstaker, og ha full tid i firmaet. Med helsen og framtida er det litt usikkert hvordan det blir seende ut, men de fleste oppgavene i foretaket klarer jeg å gjøre like godt som før. Forsikringssummen er stor nok til f eks å løse inn hele huslånet mitt og likevel ha ca 1/4 av summen igjen. Så jeg vurderer å gjøre det. Men: pr idag er ikke belastningen så stor mht månedlige avdrag og renter. Jeg betaler under 6000 kr i måneden. Der er også en del ting jeg trenger å gjøre med huset (bytte ut et klikkgulv som er bulkete, samt kaste ut et badekar og erstatte det med dusj og litt småtteri) som jeg kunne få bakt inn i lånet hvis jeg bare refinansierer, ikke innløser. Jeg kunne godt tenke meg å bruke pengene på å investere mer i firmaet, og få det opp og gå litt mer. Men hva er lurest? Anonymkode: 507ac...323
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 Hvis det er erstatning for fremtidig tapt arbeidsfortjeneste ville jeg satt pengene i et fond med stor sikkerhet og hatt en månedlig utbetaling frem til jeg var omtrent 80 år. Om du betaler ned huslån kan det ha omtrent samme effekt, men om du bruker dem på oppussing er de brukt og å investere firmaet kan føre til at de går tapt. Anonymkode: 02d7b...5c0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er erstatning for fremtidig tapt arbeidsfortjeneste ville jeg satt pengene i et fond med stor sikkerhet og hatt en månedlig utbetaling frem til jeg var omtrent 80 år. Om du betaler ned huslån kan det ha omtrent samme effekt, men om du bruker dem på oppussing er de brukt og å investere firmaet kan føre til at de går tapt. Anonymkode: 02d7b...5c0 Det er ikke erstatning for fremtidig tapt arbeidsfortjeneste. Anonymkode: 507ac...323
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #4 Skrevet 17. august 2017 Hvis det er veldig mye penger kan du kanskje bruke noen kroner på økonomisk rådgivning? Det kan være verdt det og du har jo råd til det. 😉 Anonymkode: 38bd1...154
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #5 Skrevet 17. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er veldig mye penger kan du kanskje bruke noen kroner på økonomisk rådgivning? Det kan være verdt det og du har jo råd til det. 😉 Anonymkode: 38bd1...154 Har tenkt tanken. Men her i byen er det mest bankene som tilbyr dette, og de meler jo sin egen kake samtidig. F eks vil de aldri i livet råde meg til å innfri lånet, hvis det innebærer rentetap for dem selv... Anonymkode: 507ac...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå