Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Jobber til daglig med psykisk utviklingshemmede og blir stadig forbløffet over hvor lite hensyn folk tar til disse når vi er ute. Blant annet var jeg og en til ansatt ute på tur i sentrum Og butikk med en innen autismespekteret. Grunnen er fordi de trenger jevnlig trening i å gå innom butikker og andre steder sånn at det skal være kjent. Personen kan være utagerende, derfor må vi alltid være to stk. Det er umulig å ikke se at dette mennesket er psykisk utviklingshemmet. Likevel dulter folk borti vedkommende, presser seg mellom oss som er med brukeren og bruker for å komme seg forbi osv osv.. noe som lett kan føre til utagering og at turen må avbrytes og vi må prøve å komme oss hjem og resten av dagen for bruker kan lett bli ødelagt og dårlig. Så det jeg lurer på er hvorfor er folk så hensynsløse? Er det virkelig så vanskelig å vente de 2-3 sekundene det tar for dere å gå rundt oss, eller vente til vi går forbi? Så jeg har en bønn til dere alle... vær så snill å ta hensyn til de som ikke er helt som alle andre... Anonymkode: 7db41...33d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 Hvordan skal vi kunne vite at vedkommende er utagerende og reagerer dårlig på berøring fra andre da? Det EE begrenset hva folk vet om psykisk utviklingshemming, og jeg tviler på noen gjør det for å være slem. Anonymkode: 57be0...a94
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 Har du noen gang tenkt på at du har en helt annen forståelse og innsikt i hvordan det er å være psykisk utviklingshemmet enn den vanlige mannen i gata? vanlige folk har ikke denne innsikten og de oppfører seg derfor som vanlige folk. Noen er høflige og noen er uhøflige. Sånn vil det dessverre være. Det beste du kan gjøre er å lære brukerne dine å håndtere disse situasjonene. I stedet for å oppdra resten av verden, det er en umulig oppgave. Anonymkode: 9a418...312
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #4 Skrevet 17. august 2017 Jeg jobber også med psykisk utviklingshemmede. Kan forstå hva du sier, folk har dårlig tid. Vanlige folk går ikke rundt og tenker på at denne personen nå blir utagerende og hele dagen hans kan være ødelagt pga jeg dultet borti han. Men litt av grunnen til at dere tar han med ut er jo at han skal bli vandt til nettopp ting som dette! Syntes faktisk denne gruppen har det utrolig godt i Norge jeg. Anonymkode: 1329d...39d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #5 Skrevet 17. august 2017 Sansynlig vis ville jeg vært opptatt av mitt og ikke tenkt på at vedkommende er psykisk utviklingshemmet eller at dere var der som pleiere. Hvis dette er etfaktisk problem foreslår jeg at dere tar turen på et tidspunkt det er lite folk. Anonymkode: bc05f...c63
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #6 Skrevet 17. august 2017 Jeg kjenner veldig godt til autisme etc, så jeg forstår frustrasjonen. Når det er sagt så er jeg i min egen tidsklemme-boble i matbutikken. Det er mange... Dere bør gå i butikken utenom lunsjtider og tidlig ettermiddag for å unngå rush Anonymkode: eb30b...439
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #7 Skrevet 17. august 2017 Dessverre så er det fordi folk stort sett er opptatt av seg selv og hva de skal, og andre mennesker er bare hindringer i veien. Jeg synes det er helt greit om dere stopper folk, snakker til dem og ber dem om å gå rundt, vente til dere er ute av veien el. Litt oppdragelse er helt på sin plass noen ganger. Jeg har jobbet med autistisk ungdom tidligere, og for å kunne følge en av dem på tur så måtte vi være to. Ikke på grunn av utageringsproblematikk, men fordi en av oss måtte være en del meter foran for å be folk om å snurpe inn hunder som gikk i lange bånd eller var løse. Løse hunder utløste voldsomme angstanfall og vi kunne ende med å sitte på stien i timer med en som var helt i lås. De fleste hundeeiere var greie og holdt hunden inntil seg, men du verden, så mange det var som mente at akkurat deres hund bare var søt og snill og passe stor, eller at vi fikk snu og gå tilbake, for her skulle de gå med bikkja løs. Dessverre er mange mennesker sånn, men ikke gi opp å prøve å endre dem! Jeg er alltid oppmerksom i situasjoner som du beskriver. Kanskje fordi jeg har jobbet med det og kjenner problematikken. Anonymkode: ec223...6c1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #8 Skrevet 17. august 2017 Litt av poenget med turene er vel nettopp å lære å håndtere dagliglivet slik det reelt er? Psykisk utviklingshemmet kan være så mye.. Vi er nabo med omsorgsbolig og flere der kommer gjerne bort til meg og klemmer og tar meg på hodet etc.. "Vanlige folk" går ikke rundt å tenker på sånt. De har ikke den samme erfaringen og kunnskapen som du har. Egentlig er det vel også noe fint med at folk oppfører seg som normalt, i travle og litt uhøflige Norge, fremfor å feks holde lang avstand og stirre og hviske? Anonymkode: b5984...45d
Gjest Antarctica Skrevet 17. august 2017 #9 Skrevet 17. august 2017 (endret) Syns HI har helt rett i det hun sier. Folk skubber seg fram. Og nei, klart man ikke alltid kan se en autismediagnose. Men jeg har observert folk skubbe seg forbi gamle damer i 80-årene, skubbe seg forbi meg som høygravid med koffert, regelrett dytte meg bort mens jeg prøvde å komme om bord i et fly med spedbarn på armen... Og alderdom, graviditet og babyer er faktisk ikke usynlige, altså, selv om noen handicap kan være det. Endret 17. august 2017 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #10 Skrevet 17. august 2017 Jeg jobber også med pu. Jeg tenker at hvis det er mulig for folk å komme mellom dere og en potensielt utagerende bruker når dere er ute, så må dere gjøre noe med måten dere jobber på. Det er dere som må ta kontroll over situasjonen, plassere dere strategisk i forhold til bruker, og eventuelt snakke til, og stoppe folk, før de rekker å trenge seg forbi. Dere kan ikke forvente at folk som ikke har kjenskap til problematikken skal forstå at de ikke kan behandle brukeren på samme måte som de gjør med funksjonsfriske. (På en måte er jo dette nesten litt positivt, de behandler brukeren på samme måte som de ville behandlet alle andre, altså ingen fordommer). Du bør også huske på at det er store forskjeller på funksjonsevnen mellom ulike psykisk utviklingshemmede. Noen trenger tett oppfølging døgnet rundt,mens andre kan gå f.eks. på butikken alene. Hvordan tenker du at tilfeldig forbipasserende skal kunne gjette hvilke funksjonsnivå din bruker har? Når dere tar bruker med dere ut i offentligheten har dere et dobbelt ansvar. Dere har et ansvar ovenfor brukeren, at vedkommende er godt ivaretatt, og at dere tilrettelegger i forhold til brukers behov. Samtidig har dere et ansvar ovenfor de menneskene dere møter ute. Det er ikke greit at dere ikke stopper folk før de trenger seg mellom dere og en potensielt utagerende bruker. Det er deres ansvar å sørge for at de dere møter ikke risikerer å bli utsatt for utagerende adferd. Anonymkode: 1bb5a...43b
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #11 Skrevet 17. august 2017 Kanskje en ide å ta turen når det ikke er midt i rushet da eller? Anonymkode: 9febb...ca4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #12 Skrevet 17. august 2017 Jeg er litt enig i at dere kanskje kan finne en måte å beskytte brukeren bedre mot slike skubbende personer, Hi, tror det er mulig, slik en over her sier. Men jeg er likevel overrasket over flere av svarene over her som sier at "vanlige folk" ikke vet særlig om psykisk utviklingshemmede osv. Det har mindre med uvitenhet å gjøre enn det har med normal høflighet og omtanke å gjøre. Utviklingsuthemmet eller ikke, jeg skubber meg ikke frem, jeg trenger meg ikke frem. Må jeg gå veldig tett inntil noen for å komme meg forbi og har det travelt har jeg likevel tid til å si "unnskyld, kan jeg komme forbi", det tar meg to sekunder, og jeg kan til og med si det mens jeg tar et skritt eller to (multitasking ). Hverdagen blir mye hyggeligere for alle om vi viser et minste minimum av høflighet og omtanke til andre, man må ikke brøyte seg frem - selv ikke når man har det travelt og er stresset. Selv om jeg er kjempestresset og skal rekke noe så greier jeg å få frem et par ord for å varsle at jeg skal forbi, eller få øyekontakt med noen som jeg kommer rett mot der det er trangt. Ser jeg da at det er en person som ikke er helt som alle andre så har jeg likevel tid til å bruke tre sekunder på å slakke på farten akkurat forbi den personen. Det går på å være tilstede i det man gjør og være bevisst at når man er ute er man en del av en større sammenheng. Man trenger ikke kunne noe om ørten diagnoser, det er nok å være en vanlig medmenneske med et minimum av høflighet og omtanke for andre. Anonymkode: 9c663...521
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #13 Skrevet 17. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er litt enig i at dere kanskje kan finne en måte å beskytte brukeren bedre mot slike skubbende personer, Hi, tror det er mulig, slik en over her sier. Men jeg er likevel overrasket over flere av svarene over her som sier at "vanlige folk" ikke vet særlig om psykisk utviklingshemmede osv. Det har mindre med uvitenhet å gjøre enn det har med normal høflighet og omtanke å gjøre. Utviklingsuthemmet eller ikke, jeg skubber meg ikke frem, jeg trenger meg ikke frem. Må jeg gå veldig tett inntil noen for å komme meg forbi og har det travelt har jeg likevel tid til å si "unnskyld, kan jeg komme forbi", det tar meg to sekunder, og jeg kan til og med si det mens jeg tar et skritt eller to (multitasking ). Hverdagen blir mye hyggeligere for alle om vi viser et minste minimum av høflighet og omtanke til andre, man må ikke brøyte seg frem - selv ikke når man har det travelt og er stresset. Selv om jeg er kjempestresset og skal rekke noe så greier jeg å få frem et par ord for å varsle at jeg skal forbi, eller få øyekontakt med noen som jeg kommer rett mot der det er trangt. Ser jeg da at det er en person som ikke er helt som alle andre så har jeg likevel tid til å bruke tre sekunder på å slakke på farten akkurat forbi den personen. Det går på å være tilstede i det man gjør og være bevisst at når man er ute er man en del av en større sammenheng. Man trenger ikke kunne noe om ørten diagnoser, det er nok å være en vanlig medmenneske med et minimum av høflighet og omtanke for andre. Anonymkode: 9c663...521 Jeg forstår det slik at det du tenker at er et hensynsfullt lite signal om at du vil passere, det oppfattes ikke, og dermed oppleves det som om du skubber deg forbi og ikke er oppmerksom nok på hvem du gjør det med. Eller tar jeg feil HI? Anonymkode: d3169...d92
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #14 Skrevet 17. august 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår det slik at det du tenker at er et hensynsfullt lite signal om at du vil passere, det oppfattes ikke, og dermed oppleves det som om du skubber deg forbi og ikke er oppmerksom nok på hvem du gjør det med. Eller tar jeg feil HI? Anonymkode: d3169...d92 Du forstår meg ikke helt ut. Det å gi et signal er hensynsfullt. Med å være litt oppmerksom i tillegg vil man ofte kunne se om man bør ta litt mer hensyn. I HIs eksempel sier hun jo at det er helt tydelig at personen er psykisk utviklingshemmet. I et slikt tilfelle tenker jeg at mitt signal ville blitt fanget opp av Hi eller hennes kollega, eller jeg hadde sett an situasjonen noen få sekunder. Man kan lett lese situasjoner, kroppsspråk om man er bittelitt oppmerksom. Jeg var borti en lignende situasjon for et par uker siden, da valgte jeg å stoppe opp, vurderte det slik at det var bedre at jeg gikk rundt reolen. Kostet meg 8-10 sekunder ekstra å ta det hensynet. Er det smalt å gå gå forbi så er det vel normalt å senke farten helt ned, er det ikke? Gjør man det og et lite signal i tillegg så vil de som jobber med personen lett fange opp at noen skal forbi og kunne plassere seg slik at det gikk bra for alle. Det er virkelig ikke noe problem - hvis folk viser et minste minimum av høflighet/folkeskikk og omtanke. Men det er det det ofte skorter på. Dette gjelder jo i mange situasjoner. Tråden i kveld om folk som stiller seg opp for å filme og ta bilder rundt en skadet person, personer som hindrer ambulansepersonell og annet nødpersonell fra å gjøre jobben sin. Det begynner å bli altfor mange som synes å mangle både evnen til konsekvenstenkning, empati og normal høflighet - helt normale ting som får et samfunn til å fungere fredfullt. Anonymkode: 9c663...521
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #15 Skrevet 17. august 2017 Jeg er mor til en med Asperger. Det har vært en lang vei å gå med både han og andre rundt han. Når vi er i butikker har vi lagt ut reglene på forhånd: Vi skal gå i flere butikker - sier vi 2, men skal gå i 3 blir det krise. Sier vi f.eks 50 butikker og tuller med han så blir det ingen krise om det blir 3. Er det helt fast bestemt at man skal gå i 1 kan man selvsagt sin1, men må man til en annen butikk for supplering så er dette dumt. Vi skal ha flere varer enn bare en vare. Vi kommer til å kjøpe inn ting som er på tilbud som ikke alltid står på handlelisten. Noen ting kan man ha glemt å sette på listen. Handlingen kommer til å ta mer enn 5 minutter. Vi må handle ferdig, stå i kø, betale og putte varene i poser før vi kan dra hjem. Hvis man stopper opp og skal se på en vare må man gå til siden slik at andre får gå forbi. Vi kan ikke gå to eller flere i bredden hvis det kommer folk i mot og det ikke er plass- da må man gå på rekke. Da må han enten gå først, i midten eller sist. Dette avklares før vi kommer bort mot folk. Jeg presiserer når vi nærmer oss at han må passe seg for den andre personen evt med avklaring hvilken side han må gå på. Hvis noen skal ut av en butikk må man vente på tur for å komme inn. Han kan ikke gå rett på dem og presse seg mellom for å komme frem. Vi har hatt nok av utbrudd og utagering opp gjennom årene (også i butikk), men nå er vi faktisk på et nivå hvor han kan bli med i butikken, hente varer og hjelpe til med pakkingen. Noen ganger kan han betale hvis vi hjelper til, men det gjenstår fremdeles en del der. Hvis noen reagerer på hans oppførsel forklarer jeg raskt at han er autist/har Asperger. Da er det ikke noen flere spørsmål og folk tar hensyn Autismespekteret er enormt, og er man ikke vant til ulike autister kan man rett og slett ikke se det på dem at noe er anerledes uten å studere dem nøye. HI: Dere må gå nærmere brukeren og handle på tider med mindre folk. Dere må øve på at folk kommer nærme eller borti brukeren uten at han blir voldelig. Ser dere noen komme imot må dere bare øve på ar han skal gå inn til siden og vente til se har passert. På butikkene her er ansatte veldig flink med utviklingshemmede. De pakker varene, hjelper dem med å finne varene og tar sin tid med å prøve å forstå hva de vil. Flere av dem har bord og stoler ved inngangen slik at de kan sitte der og hvile om nødvendig. Benytt dere av slike løsninger hvis dere har det. Øvelse gjør mester! Anonymkode: a8df9...d2e
Anonym bruker Skrevet 18. august 2017 #16 Skrevet 18. august 2017 Mange her driver visst og unnskylder slik dårlig adferd ser jeg. Men håper likevel at mange får dette i bakhodet neste gang de skubber seg rundt. Jeg synes generelt det er en elendig vane. Det er så behagelig å gå i butikker i utlandet, folk holder litt luft mellom seg i køer. Hjemme i Norge er folk helt stressa. Jeg er enig med pashla, og ser folk som er dårlige til å ta hensyn mot mange mennesker man generelt bør vise litt tålmodighet med. Det er ikke greit! Anonymkode: 36a5d...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå