Gå til innhold

Syns dere dette er greit for en 6-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner på skolen nå.

Når hun skal på bussen på morgenen må hun krysse en vei med fartsgrense på 50 km/t. Men, det er et stort problem at det kjøres for fort. Noe politiet også er klar over. Det er ingen bussholdeplass der, så hun må vente i veikanten. Det er heller ikke gangvei eller gangfelt. Og det er rett etter en sving. På vinterstid er det bekmørkt da det ikke finnes gatelys der, og det er ofte høye brøytekanter.

Bør dette være noe en 6-åring skal føle seg trygg på å mestre? Og er dette noe vi foreldre skal føle oss trygge på?

Anonymkode: 5ea44...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så jeg hadde fulgt og ventet på bussen med henne

Anonymkode: 0f293...6e0

Skrevet

Nei. Jeg hadde absolutt ikke stolt på at min 6åring hadde gjort det. Ikke på lenge kan jeg se for meg.  

Anonymkode: 122eb...867

Skrevet

Nei

Anonymkode: 6981a...f77

Skrevet

Vi har det slik du beskriver. Her er det definert som farlig skolevei og ungene får taxi til busstoppet

Anonymkode: da038...9c2

Skrevet

Helt uaktuelt.

Anonymkode: d765e...c2f

Skrevet

Nei, jeg hadde kjørt henne til skolen/sfo før jobb.

Anonymkode: 5b44f...af7

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene om å tenke at dette er helt uaktuelt. 

Fylket og kommunen her mener at dette bør en 6-åring klare alene.

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Har dere søkt om dekking av skoleskyss pga. farlig skolevei og fått avslag både hos kommune og fylket?

Alle de faktorene du forteller om er sammenlagt for mye for en 6-7-8-åring.

I så fall ville jeg gått ut i media med saken. Få en god journalist på saken, denne får uttalelse fra politiet som vet dette er et sted det kjøres for fort, uttalelse fra Trygg Trafikk og kanskje også Barneombudet (som har en eller annen info om farlig skolevei), få tatt bilder. Regn ut hvor mange sekunder det tar å kjøre fra svingen til stedet 6-åringen må krysse veien og stå i veien om bilistene holder 50 km/t, men også høyere hastigheter siden det er vanlig der. Så regner dere ut hva bremselengden er i den farten på ulike fører, tørr vei, våt vei, snødekke osv.

Anonymkode: 72c67...682

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, så jeg hadde fulgt og ventet på bussen med henne

Anonymkode: 0f293...6e0

Samme her. 

Anonymkode: a2b0d...22c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Uholdbart. Hva med å kontakte avisen?

Anonymkode: a2b0d...22c

Skrevet

Her er det helt vanlig å følge førsteklassinger til skolen og hente dem på sfo på ettermiddagen, selv om vi har gangavstand. Jeg ville altså fulgt mitt barn til og fra skolebussen om de måtte ta buss til skolen. 

Anonymkode: 9a88b...27c

Skrevet

Jeg sitter med lignende dilemma her. Mitt barn er også 6 år og begynner i 2. klasse nå, og vi har flyttet til ei langstrekke med 80 sone uten busstopp. Bussen stopper på "feilsiden" på morgenen, og barnet må stå i veikanten å vente. Så jeg blir å kjøre ham selv til skolen eventuelt vente nede ved veien. 

Anonymkode: 1bcbf...406

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har dere søkt om dekking av skoleskyss pga. farlig skolevei og fått avslag både hos kommune og fylket?

Alle de faktorene du forteller om er sammenlagt for mye for en 6-7-8-åring.

I så fall ville jeg gått ut i media med saken. Få en god journalist på saken, denne får uttalelse fra politiet som vet dette er et sted det kjøres for fort, uttalelse fra Trygg Trafikk og kanskje også Barneombudet (som har en eller annen info om farlig skolevei), få tatt bilder. Regn ut hvor mange sekunder det tar å kjøre fra svingen til stedet 6-åringen må krysse veien og stå i veien om bilistene holder 50 km/t, men også høyere hastigheter siden det er vanlig der. Så regner dere ut hva bremselengden er i den farten på ulike fører, tørr vei, våt vei, snødekke osv.

Anonymkode: 72c67...682

Dette! 👆👆

Anonymkode: 2c5e5...7bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...